Ålesund tur

På Tirsdag reiste outdoor media klassen til Ålesund for å hilse på og ha et møte med Tom Skrede. Som er vår arbeidsgiver på neste prosjekt. Prosjektet denne gangen går ut på å lage en promoteringvideo for Destination Ålesund & Sunnmøre. Det vil si vi skal lage en video som skal få turister til å besøke Ålesund og Sunnmøre.

Men tidligere på dagen var i på Fjellstova, som er utsiktspunktet i Ålesund, hvor du kan se over hele byen. Så dro vi til Jugendstilsenteret, hvor vi fikk en guidet tur i deres museum, som handlet om når byen ble bygd opp igjen etter bybrannen i 1904.
I tillegg til guidet tur på museumet så vi på forskjellige videor som tok for seg hva som skjedde den dagen byen gikk i flammer.

Her er noen bilder fra Jugenstilsenteret

DSC_0481 DSC_0485 DSC_0480

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posted in Skolearbeid | Leave a comment

Turen til Patchellhytta

På vår andre tur i Outdoor Media Production dro vi til Patchellhytta 818moh, som ligger like ved fjellet Slogen. Dette var en mye tøffere tur enn den vi var på sist, og turen i seg selv tok flere timer.

Patchellhytta:

Patchellhytta ligger ved foten av Slogen, vest i Habostaddalen mellom Øye og Stranda. Hytta er en vandrehytte, som vil si at den er åpen for alle turgåere. Du kan bruke hytta for å ta en pause over en lengere tur, eller kan du betale en liten sum for å overnatte der. For det er gode muligheter for overnatting. Med mange rom i første etasje, med hengekøyer og to store hemser hvor det allerede ligger madrasser som kan tas i bruk.
Det er ikke innlagt noe vann eller strøm på hytta, så mat og varme får du igjennom gassovn og peis. Og vann får du hentet i en kran som er festet til en brønn rett på utsiden av hytta.
Patchellhytta kommer opprinnelig fra en eventyrlysten kar med navn Cecil Watson Patchell, som ble så forelsket i område så han bygde seg en liten steinhytte der. Den står der den dag idag, men hytta som folk bruker nå ble bygd 1964, og ble resturert og utvidet 1996.

Turen til hytta:

Turen opp til hytta startet ved Haukåssætra, noe som gir betyr at det er litt over 7km til Patchellhytta.
De første cirka 3,5km var ganske tøffe, hvor man må bestige cirka 700 høydemeter. Men etter det var det ganke greit med tanke på stigninger. Utfordringen videre ble at man må gå over mange steinrøyster, noe som kan skape problemer, spesiellt hvis det er vått og glatt.
Men turen er noe den vanlige mannen på gata kan klare fint, men siden man er langt unna nærmeste hus, og tidvis helt uten mobildekning, så er det viktig å være godt forberedt før man legger ut turen.

Her ser du et bilde av turen vi gikk:
kart_patchellhytta-1024x495

Min opplevelse av turen:

Det jeg likte best med turen var at dette var en skikkelig tur, til litt motsetning til vår første tur. Glemte du noe på denne turen, så hadde du ikke mulighet å skaffe det på noe vis. Også lå hytta nede i en liten dal, og omringet nesten av bare fjell, noe som gjorde at du virkelig følte du var langt bortefra.

Jeg valgte å lage en video av selve turen opp til Patchellhytta, siden det var en såpass lang og litt krevende tur.

På grunn av noen tekniske problemer med Adobe Premiere har jeg ikke fått tilgang til å redigere siste del av filmen min. Så det vil komme endringer om noen dager. Men her er hvertfall første utkastet av filmen https://vimeo.com/109904143

Bilder kommer senere. Akkurat nå får jeg bare opp error når jeg prøver å laste de inn her på wordpress. Så skal få hjelp til det.

Posted in Skolearbeid | Leave a comment

Tourism marketing from 1990-2010

I dette innlegget skal jeg ta for meg artikkelen “Tourism marketing from 1990-2010. Two decades and a new paradigm” av Daniel R. Fesenmaier og Zheng Xiang. Artikkelen tar for seg hvordan markedføringen innenfor turistindustrien har utviklet seg fra 1990-2010.  Artikkelen identifiserer og skildrer noen av de viktigste endringene som har skjedd de siste tiårene og hvorden det har påvirket turistnæringen.
Noe av det første de nevner at turistnæringen har hatt en voldsomt utvikling i de siste tiårene, og det forklarer dem på grunn av internett og informasjonsteknologien som har utviklet seg veldig. For når de innså at internett var en mulighet til å komme i kontakt med kunder kjapt og enkelt, satset dem mer på dette enn papirbasert reklamebrosjyrer, selvom de fleste fortsatt har reklameprosjyrer.
Å drive med markedsføring på nett gjorde det mye lettere å kunne endre på innholdet og det ble lettere for kundene å finne frem til det dem letet etter.

Så for kundene ble det mye lettere å finne turer og reisemål. Istedet for å gå ut i gaten for å finne de forskjellige reisebyråene for eksempel, så kan de nå bare gjøre et kjapt søk på internett, så finner alt det du trenger for å bestille den turen du ønsker. Så sånn sett vil jeg si at turistmarkedsføringen har gjort det mye lettere for bedriftene selv, men også for kundene. Eneste som kanskje ikke føler seg komfortabel med det, er den eldste generasjonen som ikke er så vant til bruk av internett.Men det finnes ikke alt for mange av dem igjen nå, siden internett er såpass vanlig i alle forskjellige settinger nå til dags.

Fra 2001 – 2010 ble det enda større med turistmarkedsføring på nett. Når Web 2.0. ble introdusert, ble det et enda større fokus på kundene sine behov og brukervenlighet. For nå kunne kundene snakke via sosiale medier for eksempel, om de forskjellige reisebyråene. Som gjorde at byråene ble enda mer sårbare.  Og senere ble alt også tilgjenglig på mobilen din,og enda senere ble smarttelerfonen introdusert som gjorde at nesten alt fokus ble på nettsidene.

Artikkelen tar også for seg noe “destination marketing organizations”(DMO’s). Som blant annet forteller at turist industrien fokuserer mer og mer på den individuelle kunden, enn masse markedet. For eksempel fokuserer de mye mer hva unikt og flott du kan oppleve på reisen, istedet for selve reisen og destinationen i seg selv. Siden folk idag blir mer og mer opptatt av å få unike opplevelser, enn å bare besøke et nytt land for eksempel.

Alt i alt konkluderer artikkelen med at teknologien og internett har vært med på å utviklet turstmarkedet på en veldig positiv måte, både for kundene og bedriftene.

Posted in Skolearbeid | Leave a comment

Reflections

Our assignment was to create a maximum of 2 minutes long film about what the Outdoor Life means to you. Because we were three in the group,  we made three videos of approximately 30 seconds each. We had three different sub-themes of the film, although the main theme was the same. I decided that my film would be about my passion for snow and slalom. Because I do not use the mountains and nature as much in the summer, but I recharges for when the snow comes, so I can stand on the slalom down from the mountains.

Since the film was going to be about that I looked forward to the snow was coming, I spent some time trying to figure out how I was going to pass it through the film. I found some patches of snow while we were on our trip, which I filmed. So I went later to a ski resort for filming ski lifts which stood not so far from Volda. To illustrate that I was waiting for the snow to come and that the lifts would then start to go again.

When I start editing, I found out the clips I liked best and which managed somehow to convey what I wanted through this film.
We chose all of the group having voiceover in the movie, since we thought it could be difficult to convey what we wanted through the film, with only pictures, and the fact that it could only last for about 30 seconds. So I had to think about how I was going to use the voiceover so that would fit with film clips too.

The first two clips in my movie, I wanted to show major peaks and beautiful landscape, so that we could imagine the pictures with lots of snow. The next two clips I had sine snow into the pictures, and explains that autumn is a sad season for me, because it just before it gets cold enough that the snow comes and stays there. I also found the picture of some snow that melts away, giving a little sad approach to the film. Which also is the meaning, since I’m talking about the sad time is now in autumn.

the next two clips on the ski lift, I try to bring some light and hope into my dissemination again. That soon there will be snow on the mountains and the ski lifts will start going again. I’m trying to convey to  the viewer the magnificent mountain with ski lift in front of the image, so that the viewer again maybe can dream a little away and get high hopes about what winter will bring.

The next three clips the viewer get to see me for the first time. There to reinforce that it is my feelings and my dreams that is being illustrated here. In one clip, I go also in a half-close picture of me, which look out over the resort and the mountains. As is demonstrated again that I dream a little off and I really look forward to the snow to come.

Everything is edited so that it goes in slow motion, that because I want to create a certain calm and comfortable atmosphere. An atmosphere where people often dream a little off.

We chose to have a continuous song that was in the background throughout the entire movie in two minutes. Because we want  to link each film more up to each other, since it was a group project, but also three individual tasks.

All in all it was a great experience, and fun to make a personal short movie.

Posted in Skolearbeid | Leave a comment

Outdoor Media Production, Standalhytta

We arrived to Standalhytta Tuesday September 9th and stayed there until Thursday. The first day we got the assignment from the teachers. The assignment was: What do outdoor life means for you? And each group are going to make a video for maximum 2 minutes for the task.
Then each group sat down and came up with ideas about how to solve the task and what we want to have in our video. Later that day we went out to learn more how to take picture and film outside, and how to record sound to it.
The next day we all went for a trip to the mountains. On that trip each group could work for themselves, take picture and videos for the assignment.
Later that day we went back to the cabin, and had a lecture about one man team, how to work on your own when you are filming outdoor.
The next day each group worked further on with the task, before we went home again.

The trip was great, we were lucky with the weather. Because the first day the weather was a bit fogy, and that is great if you want some time laps or have some mysterious pictures or videos. The second day we had almost just sun. So when we came up in the mountains, we could see very far and had a beautiful view and it was a lot of different color in the nature. And all that combined together you can got some good videos and pictures. And it is more fun to work outside when it is not raining or cold, especially for me.

But a thing that I miss from this trip was to have some more lecture about how to film in the outdoor. How to use the different lights from the sun and some tips about how to use the nature to make a good video.

My relation to outdoor life
The most of my experience from the outdoor life come from the military, where I spend one year. But I also love travel to different mountains to go on downhill with my twintip skiing. So most of my outdoor experience is come from the skiing in the winter. So for me it was a great experience to go in the mountains now in the late summer, and watch all the beautiful color you find in the mountains. But I also started to get illusions how it will be when the snow comes.

My groups video project:
https://www.youtube.com/watch?v=b6nqn5NZRWs&feature=youtu.be 

Some photos from the trip:

Posted in Skolearbeid | Leave a comment

First Lego League webskisse

Gruppen vår(Veronica & Atle) lagde en webskisse som vi prøvde å gjøre veldig brukervennlig, siden websiden skal være for barn,foreldre og besteforeldre. Så vi valgte å gjøre den “enkel”, ved å ha enkle navigasjonsmenyer som Twitter, Stream Resultat og hjem. Vi valgte også å ha et bildeslideshow på fremsiden, som gir mer liv til forsiden.

Fargene vi har brukt, brukte vi på grunn av fargene logoen til First Lego League(FLL). Det kan gjør at brukeren ikke trenger å bli unødvendig forvirret, men heller at man føler at man kommer enda tettere inn på websiden og konseptet til FLL.

Vi valgte Twitter som en plattform for sosiale medier, det på grunn av ved hjelp av Twitter kan man kjapt og enkelt kommentere hva som skjer, og i tillegg lese eller kommentere andre sine innlegg.

Stream siden vår har vi satt opp et videovindu, som du bare trenger å trykke på Play knappen for å starte streamingen.

Bilder av webskissen:

Forside

Twitter siden.

Stream siden

Posted in Skolearbeid | Leave a comment

Flerkameraproduksjon under håndballkamp

Vi hadde flerkameraprodukjson under en håndballkamp mellom Volda og Gjerpen. Håndballkampen var årets første kamp i 1.divisjon, og kampen ble spilt i Voldahallen. Vi skulle vise kampen på livestream på nettet.

Min rolle i produksjonen var å være producer, en rolle jeg delte sammen med en annen(Atle). Vi var da producer en omgang hver. En producers oppgave under sendingen er å velge bildene som skal vises på livestreamen.
Før selve sendingen, jobbet jeg/vi veldig tett med kameracrewet, script, VB, innspillingsleder og bildemiks.
I denne produksjonen var samarbeidet med kameracrewet veldig viktig. Siden under en håndballkamp skjer det veldig mye, og det skjer veldig fort. Så det var viktig å ha noen retningslinjer til de som styrte kamera, slik at de til en hver tid visste hva de skulle fokusere på når de ulike situasjonen dukket opp.
Så det jeg og Atle gjorde var at vi så for oss de fleste situasjonene som kunne skje under kampen, og avtalte med vært enkelt kamera hva de skulle fokusere på da. Slik at vi alltid hadde forskjellig utsnitt på bildene.

Det som var den største utfordringen i denne produksjonen var at vi ikke visste hva som kom til å skje, bortsett fra hvor lang omgangene var.

Det vi måtte tenke på før sendingen, var at det skulle være overskikkelig  for seeren,men også at seeren skulle få komme tettere inn på situasjoner som skjedde under kampen. En annen ting var å få med stemninga fra publikum og alt av adrenalin som foregår på banen.  Så vi prøvde å holde et oversiktbilde/totalbilde under selve kampen. Så brukte vi et par kamera til å gå inn på nærbilder under scoringer, taklinger, frikast etc. Vi hadde også et kamera som hadde fokus på benken og trenerne til de to lagene under hele kampen.

Erfaringene jeg tok med meg fra å være producer, er at jo mer du planlegger før sendingen, jo lettere blir det under sendingen. Siden du må ha oversikt over alle bildene til en hver tid, og i tillegg kunne kommunisere med kameracrewet, VB og bildemiks.

Samarbeidet med VB ble spesielt viktig denne sendingen også, siden vi for første gang skulle ha med reprise under sendingen. (VB er de som legger til supringer, tid, mål og repriser under sendingen). Så producer og VB måtte hele tiden ha kommunikasjon om hvilken repriser som var klar, og hva som var på reprisen.

Men tross for at det var veldig hektisk under sendingen, med med mye kommunikasjon frem og tilbake, så gikk det veldig bra på grunn av bra samarbeid og god planlegging.

Bilde1: Tore på kamera er på plass under en timeout.

 

Bilde2: Som producer på håndballkamp, var litt av jobben min å få med reaksjonscener fra kampen ut til seerne. Her har vår fotograf fått det til hvertfall:)

 

Bilde3: Et bilde av regirommet, her med lyd, script, producer, bildemiks og VB på plass.

 

 

 

Posted in Skolearbeid | 2 Comments

Code academy

Ved hjelp av code acadamy fikk jeg lært litt mer om PHP-koding. Jeg rakk ikke å gjøre alle oppgavene i timen, og jeg har fant ut nå senere at jeg ikke hadde logget inn når jeg gjorde det. Så jeg har ingen ting å vise…

Posted in Skolearbeid | Leave a comment

Webdesign

Her er skissene til websiden min. Jeg har valgt blå bakgrunn på grunn av det er min favorittfarge, og på grunn av fargen blå kan bety sannhet og kommunikasjon. Noe jeg syntes er viktig å ha i en webside. For at websiden skal virke troverdig og komme igjennom til leserne.

Logoen lagde jeg på grunn av at jeg ville ha noe litt kreativt og moderne. Noe som også reflekterer til faget mid126.

På forsiden ønsker jeg å ha den nyeste artikkelen på fremsiden, den skal da oppdateres hver gang det blir skrivd en ny artikel. Så kan man evnt trykke på artikler, og få opp eldre artikler.

Her er bilde av webdesignoppgaven.

Her er bildet av websiden som skal dukke opp når man trykker på bilder.

Da får man opp alternativer på hvordan bilder du ønsker å se.

Og Her ligger psd filene.

 

Posted in Skolearbeid | 1 Comment

CSS ulike stildefinasjoner, Arbeidskrav 2

Her er css stilarket

http://minerva.hivolda.no/~dagom/mid126/php/css_php.css

 

http://minerva.hivolda.no/~dagom/mid126/php/php.php

Posted in Skolearbeid | Leave a comment