Gruppearbeid, prosjekt web

Denne veka fikk vi i oppgåve om å analysere ei nettside. Vi på gruppa har valgt å analysere Expert.no sin heimeside.

expert-logo

Struktur:

Førsteinntrykket man kan få i det man laster expert sin nettside er at den er litt rotete. Her er det mye informasjon på en gang. Men det tar ikke mange sekundene før man forstår oppsettet og strukturen på nettsiden. Oppe er det en enkel meny med hovudkategorier for hva expert tilbyr, og i det man drar musepekeren over denne menyen dukker det opp en oversiktlig meny med underkategorier som hjelper deg å finne fram til produktet du ser etter. Dette gjør at du kan komme deg inn i akkurat den produktkategorien du ønsker på et eneste klikk.

 

Stort sett alt du ser på hjem-siden er lenker, noe som hjelper deg å finne det du ser etter. Men der er gjerne litt mye reklame slik at nettsiden blir rotete og ustrukturert. Det hjelper heller ikke her at nettsiden har en bakgrunn med rotete mønster som tar oppmerksomheten bort fra selve innholdet på siden, og stor skrift der man egentlig ikke ser hva som står der pga. den er plassert så langt ut i kanten. Når det kommer til innholdet på selve siden kan det minne om en nettside som er reklamefinansiert: hadde det ikke vært for at alt er relevant stoff fra expert, kan man spørre om adblock ikke har gjort jobben sin.

 

Skroller man nedover hjem-siden finner man salg, kampanjer og populære produkt delt inn i noen valgte kategorier. Dette er i alle fall etter min mening “smør på flesk” i og med at man finner det man trenger med den gode menyen øverst på siden. Søkefeltet på siden er hendig plassert helt øverst, ilag med kontaktinformasjon og info om fysiske butikker. Nederst på siden (om man gidder å scrolle så langt) finner du mer kontaktinfo og andre snedige hjelpemidler delt inn i fine rammer/menyer.

(Kennet)

 

 

Innhold på nettsiden:

Nettsiden til Expert inneholder tekst, animasjon, design og bilder. Bruken av innholdet gjør at de kan formidle hvem de er og hva de gjør. Noe de klarer, på grunn av at når man klikker seg inn på denne nettsiden ser man at de selger elektroniske produkter, og da skjønner man at Expert er en butikkjede som har som mål å selge elektroniske produkter. Når man klikker seg inn på siden virker den ved første øyekast veldig ustrukturert, men etterhvert som man skal gå videre inn på siden så er det ikke så vanskelig å finne fram. Dette er på grunn av at de har tatt i bruk en søkemotor, menyer og stier for å hjelpe kundene sine med å finne frem. På nettsiden bruker de farger og tekst til å lage bevegelse. Det er brukt en sterk oransj farge hvor de vil at kundene skal lese eller trykke seg inn på. For eksempel når man går inn på siden så ser man med en gang der det står: ‘’SUPERSØNDAG’’ med store bokstaver og en sterk oransj farge som fanger all oppmerksomheten. Dette med at de bruker kampanjer som for eksempel ‘’supersøndag’’ er med på å tiltrekke seg kunder å selge flere produkter på grunn av at det er på en måte ‘’kun i dag’’ man kan få et produkt til denne prisen. Kunden skal føle at de gjorde et kupp på grunn av at dem slo til å kjøpte et produkt på akkurat på denne en dagers kampanjen og fikk et supertilbud som de ikke kunne ha fått en annen dag. Og på kampanjene sine skriver de at det er ‘’kun på Expert. Dette er gjort bevist for å fange flere kunder og få en større mågruppe. Nettsiden tilbyr også kundeservice og man kan lage seg en egen brukerkonto.

(Petter)

 

 

Heilheta i designet

funksjonell grafikk:

Framsida til Expert.no har fire eksempel på funksjonell grafikk på framsida si. Det samme designet går igjen på alle bannerane. Bruken av farger er Svart, grå, kvit og to forskjellige nyanser av oransje. På den største banneren har dei også brukt grafisk illustrasjon av ein fraktbil for å få fram “Fri frakt på alle varer.”

Skjermbilde 2014-09-21 kl. 12.43.00 Skjermbilde 2014-09-21 kl. 12.43.14 Skjermbilde 2014-09-21 kl. 12.43.23 Skjermbilde 2014-09-21 kl. 12.43.31

Heilheta i fargebruken:

Fargane som går igjen er svart, kvit og oransje. Sidan ein assosierer Expert med fargen oransje p.g.a. logoen. Derfor er det smart å ta i bruk oransje i fonten også slik det blir heilhet i designet og ikkje for mykje fargar å forholde seg til. Bruker ein for mange farger blir nettsida og designet fort sett på som “rotete.”

Fargen oransje er assosiert med “kreativitet” og “forandring” som passer godt til en beskrivelse av Expert sine varer. Fargen kvit er assosiert med “reinhet, heilhet, sannhet og utvikling” noko eg trur Expert vil oppnå fordi det er viktig å virke truverdig ovanfor kundane sine. Fargen svart vil derimot skape kontrast mot resten av fargane.

lesbart oppsett:

Oppsettet på nettsiden er lett leselig. Dei har forholdt seg til 2 fonter for å unngå at sida skal vere rotete. På bannerane ser det ut som dei har brukt fonten “Verdana” og på resten av tekstane er det brukt “Arial.” Begge to er lett leselige fontar og gjer at sida får bra fram kva dei vil selge.

Skjermbilde 2014-09-21 kl. 16.48.03

Dei har delt opp nyhetene i kategoriar der det er 6 linkar på kvar linje. Antall linker går igjen på alle kategorier for at det skal vere mest mulig ryddig og oversiktelig. Dei forskjellige nyhetene som gjelder søndag er “Supersøndag, Forhåndsbestill Iphone 6 og ryddesjau.” Alle desse er “lokketilbud” for å få interessen til kunden.

På kvar link så får du eit bilde av vara, ei overskrift som som oftest er namnet på varen og deretter en kort beskrivelse av varen under for å vekke interesse. Prisen eller tilbudsprisen står under der igjen ved siden av en “kjøp” knapp som får fram at dette er en nettbutikk.

(Dorthea)

 

 

Kjelder:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>