Foto – Oppgave 1-A

3

Bildet til saken om byggeskikken i Volda handlet om hvordan foretningsbygningene er stygge og skjemmende og ødelegger bylandsskapet, og om man bør stille krav til at nye bygg oppføres i tradisjonell stil. Vi valgte å ta bilde av et mer «moderne» bygg ved kaia og det ikoniske Volda fjellet i bakgrunnen. Vi valgte å klippe bildet slik at både fjellet og bygningen var i det gylnesnitt, vi måtte ta bildet i froskeperspektiv fordi vi måtte få med begge motivene i bildet.

Foto – Oppgave 1-B

2

Bildet til saken om økende arbeidsledighet i regionen. Vi valgte å ta bilde av Håkon på vei inn til NAV fordi det får frem følelsen av arbeidsledighet tenkte vi. NAV logoen er midtstilt for å holde bildet nøytralt. Folk liker å se ansikter i bilder, men vi tenkte hvis vi hadde Håkon gående ut av NAV så ville det sett ut som han var ferdig med NAV, altså ikke arbeidsledig lengre dette stemmer da ikke med saken.

Foto – Oppgave 1-C

1

Bilde til saken om skateparken. Vi valgte å ta bilde av en gutt som trikser på sparkesykkel i fart. Dette for å vise at skateparken er et sted man kan oppleve både fart, spenning og utfordringer. Vi valgte også å bruke en yngre gutt som modell. Dette for å vise at skateparken er for alle og ikke bare for de eldre.

Foto – Oppgave 1-D

12037618_988487771174199_329101485_o

Bilde til saken om å få unge til å stemme under valget. Vi har valgt å støtte redaktør på den måten at vi viser hvordan flest ungdom sitter under valgdagen, istedenfor å vise til et prakteksempel. Bildet er tatt for å provosere ungdom til å stemme. Type: “Ikke bli som han der” Bilde er tatt i normal perspektiv.

Teori – Webanalyse av VG(lenker)

Preben, Ole Jørgen, Ruben og jeg valgte å analysere VG med fokus på lenker. VG er ei nettavis som inneholder masse linker, nesten alt av tekst på siden er lenker iallefall på fremsiden.

Siden har navigasjonslenker på toppen, men lenker til bl.a nyheter, meninger, vg sporten, vg live, rampelys, reise, tv-guide, VGTV osv.

VG bruker også relasjonslenker som lenker til relevant informasjon, andre artikkler og andre sider.

De bruker også presentasjonslenker som linker deg til andre siden hvor teksten fortsetter.

HTML – Komprimering av bilde og forholdet mellom CSS og HTML

Komprimering

Vi fikk i oppgave å finne et bilde å lære om komprimering av bilder, vi skulle skrive ned størrelsen på orginalen og prøve forskjellige filformater for å finne det som passer best til web = minst størrelse, mest lik originale.

Det originale bildet var på 11,9Mb i et .JPG format med 300 dpi.
Jeg så reduserte dpien til 72 for web og da ble størrelsen 5,3Mb, også eksporterte jeg det ut av photoshop med «til web(eldre)» og reduserte prosenten til 45% og da ble størrelsen tilslutt 169Kb.

18260+SE+Langensand+Rd+Sandy-print-001-1826-KOMPRIMERT

 

Dette er den komprimerte versjonen, den originale var for stor for å laste opp til wordpress så her er linken til den.
(http://static1.squarespace.com/static/52eff28ce4b0bf33c939c9fb/t/5531d29fe4b02842e061fa56/1428351123697/18260+SE+Langensand+Rd+Sandy-print-001-18260+SE+Langensand+Road32-2560×1707-300dpi.jpg?format=2500w)

 

Forholdet mellom CSS og HTML

Forholdet mellom CSS og HTML er tett, uten CSS(cascading style sheet) så ville ikke noen nettsider sett slik de ser ut som i dag. CSS bestemmer hvordan innholdet (HTML) skal se ut, plassering, farger osv.

Design – Farger i visuell kommunikasjon

Vi skulle finne bilder som brukte farger som verktøy.

Funksjonell farge, Coca-Cola
(http://media.creativebloq.futurecdn.net/sites/creativebloq.com/files/images/2013/06/01-coke1.jpg)

Ikke funksjonell farge
(http://www.logomaker.com/blog/wp-content/uploads/2013/02/Bad-Color-Use-on-Web-Page.png)

Skape oppmerksomhet
(http://ndla.no/sites/default/files/images/stopp-effekt.jpg)

Skape en atmosfære
(http://pre04.deviantart.net/b16d/th/pre/i/2013/122/5/3/atmospheric_monsters_by_vaghauk-d61m90n.jpg)

Informere
(http://www.heart.org/idc/groups/heart-public/@wcm/@fc/documents/image/~extract/UCM_467594~1~staticrendition/ginormous.jpg)

Strukturer
(http://www.pardot.com/wp-content/uploads/2013/01/Marketing-Scientists-vs-Marketing-Artists.png)

Lære
(http://www.inspirefirst.com/wp-content/uploads/2013/09/Kuala-Lumpur-City-Guide-Infographic-InspirationsWeb-07.png)

 

Foto – Oppgave 1

Jeg fikk i oppgave av Dag Roland å finne to bilder som gjør spesielt inntrykk på meg.

Det første bildet jeg valgte er dette, Det handler om alle flyktningene som kommer til Hellas, noe som er veldig i nyhetene i dag. (http://s2.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20150909&t=2&i=1078038226&w=976&fh=&fw=&ll=&pl=&sq=&r=2015-09-09T121621Z_52_GF10000198116_RTRMADP_0_EUROPE-MIGRANTS-GREECE)

Det andre bildet er et jeg har sett for lenge siden men som er enda eldre. Det er et portrett av et barn som har overlevd atombombene i Hiroshima. (http://40.media.tumblr.com/dca3dc2588c41608b8549da6383e862a/tumblr_mzgsefi9Qc1rwno8go1_1280.jpg)

Bildene gjør inntrykk på meg fordi de de holder ikke tilbake noen ting, de er vulgære og åpne, de begge forteller en historie som er trist.

På det første bildet med livvestene og de utblåste gummibåtene så tenker jeg at fotografen vil vise oss hvor mange det er som er på flykt, og vil vise oss at de er borte fra området, de flytter seg raskt. Fotografen har ikke brukt særlig med virkemidler føler jeg, brukt naturlig lys, litt kald hvitbalanse, komposisjonen er slik at veien går «oppover og videre» mens vi har vestene i fokus nede ved «bunnen».

På det andre bildet med ungen med de hvite øynene, så tror jeg fotografen brukte naturliglys fra et evt. vindu eller døråpning for å lyse opp motivet som er gutten. Ungen er midtstilt med et «vanlig» portrett utstnitt, fokuset er på ansiktet og det hvite øynene.

Teori – Semiotisk analyse av et bilde

Preben, Ole Jørgen, Ruben og jeg valgte dette bilde til å analysere semiotisk (http://www.gettyimages.no/detail/news-photo/woman-crawls-towards-the-body-of-her-sister-as-ebola-burial-news-photo/456999956).

Vi begynte først å lete opp informasjon om hvordan en slik analyse skulle gjøres og fant litt diverse informasjon på ndla og rundt om etter noen få googlesøk. Vi fant ut at en semiotisk analyse handlet om å forstå meningen bak bildet, men uten kontekst eller tidligere erfaring så gir ikke bildet så mye mening for mottakeren.

Vi gjorde så en rask dennotasjon og konnotasjon av bildet
Dennotasjon:
Personer i hvite drakter, kvinne som gråter på bakken, ei båre, mennesker i bakgrunnen, hus

Konnotasjon:
Kvinnen gråter fordi hun kjenner personen på båren, draktene er for å beskytte seg for smittsom sykdom.
Personen er mørkhudet, området ser fattig ut antar det er et afrikanskland.
Vi kan anta at det er en epedemi.

Vi snakket litt om konteksten av bilder generelt og det er for hjelpe andre å forstå bildet, eller historien bak det. Dette skrev fotografen John Moore om bildet. «A woman crawls towards the body of her sister as Ebola burial team members take her sister Mekie Nagbe, 28, for cremation on October 10, 2014 in Monrovia, Liberia. Nagbe, a market vendor, collapsed and died outside her home earlier in the morning while leaving to walk to a treatment center, according to her relatives. The burial of loved ones is important in Liberian culture, making the removal of infected bodies for cremation all the more traumatic for surviving family members. The World Health Organization says the Ebola epidemic has now killed more than 4,000 people in West Africa.».

Med konteksten så treffer dette journalistiske bildet mer rett i hjertet enn før, han nevner også kulturforskjeller som at de ikke kremerer mennesker men gravlegger de. Men da siden de som har dødd av Ebola-viruset må krementeres for å stoppe spreningen så blir dette ekstra trist for familien.

Øvingsoppgaver i digital plattform

Øving 1 – Digital plattform

Vi fikk i oppgave å registrere oss på litt forskjellige sosialemedier. Vi skulle registrere oss på twitter, evernote og en av «disse«. Vi skulle så lage en blogginnlegg om våres erfaringer med verktøyene, oppstart. Om et par måneder kommer det en oppfølger på mine erfaringer angående disse verktøyene.

Twitter har jeg hatt ganske lenge, gikk gjennom en periode hvor jeg var helt hekta på twitter, men det dabbet fort av. Jeg skylder på at jeg fulgte de feile folkene og de kun spammet feeden min. Har prøvd å bruke twitter igjen med det er desverre noe jeg ikke interesserer meg over.

Evernote er noe jeg har hørt om, og prøvd litt. Men det var når jeg fortsatt gikk på videregående. Det som er så bra med Evernote er at hvis man lager notater osv på mobilen så har man det på pc, mac whatever. Det gjør at man har det man vil ha uansett hvor du er. Veldig kjekt f.eks for å lage handleliste. Lag den på pcen på jobb, og du har den på telefonen når du står på butikken for å handle.

Pinterest er en nettside hvor man, slik jeg har forstått det, deler ideer og inspirasjon med andre, man lager lister med såkalte «pins» hvor man da tagger ting man interesserer seg for og man kan også sortere pinsene sine i forskjellige mapper. Vi brukte det på videregående for å få inspirasjon til diverse kreative oppgaver, noe som jeg syns funket ganske bra, man finner masse kult der!

Øving 2 – Google+!

Øving 2 var ganske enkel, vi skulle bare aktivere våres google+ kontoer og bli medlem i klassegruppen, noe som gikk relativt raskt og smertefritt.

Øving 3 – Google docs

Øving 3 handlet om å lage en Google dokument, lagre en kopi av det til egen google konto så finne feil i teksten og skrive det under, vi skulle så dele det med andre medstudenter slik at alle kunne redigere det samtidig og reflektere på hverandres feil som ble funnet. Vi skulle så teste ut dokumentets historikk og chaten. Alt funket utmerket. Jeg delte dokument med Ruben og Olai.

Øving 4

..(kommer fortløpende)..