Design: Analyse av designeksempler

Heia, bloggen! Har dessverre fortsatt ikke fått tid til å legge ut bilder av hestene mine eller skrive noe om hest fordi jeg har vært opptatt med å skrive en analyse av tre eksempler på grafisk design. Jeg måtte selvfølgelig legge ut analysen til dere. :) (det var obligatorisk)

 

Design1 015

Produktnøkkelkortet til Office 365 av Microsoft har en minimalistisk design med et hierarki hvor en først legger merke til et omringet nøkkel-ikon, før en ser Office 365-logoen, og til slutt ordene «Home Premium». Skrifttypen som er brukt er en enkel bred tekst uten seriffer, skrevet hovedsakelig i minuskler, eller små bokstaver om en vil. Dette gjør teksten godt lesbar og fremstår seriøst og autoritært. Denne skrifttypen brukes på all teksten på nøkkelkortet. Mellom tekstpartiet og nøkkel-ikonet spenner et rom på halve kortets størrelse seg. Dette gir kortet sitt minimalistiske design og fremhever den sterke oransje fargen kortet har. Fargen oransje viser til nytenkning, styrke og spenning. Her har en definitivt trukket fra unødvendige eller forstyrrende elementer for å understreke viktigheten av de gjenstående elementene. Selve nøkkel-ikonet forklarer hva kortet er, mens ringen rundt understreker viktigheten av nøkkel-ikonet og trekker oppmerksomhet mot det. Helhetlig kan produktet skape assosiasjoner mot nøkkelkort fra hotell eller liknende da det bruker samme utforming som slike kort. Dette forsterker kommunikasjonen om at dette er et viktig kort og at dets praktiske funksjon er å låse opp noe. Det eneste som oppleves som uklart er hva selve logo-ikonet er. Det kan se ut som en dør, eller en eske, men det er veldig vanskelig å resonere seg frem til og vanskelig å finne informasjon om.

 

Design1 034

Beyerdynamics hodetelefonfutteral har det enkleste mulige hierarkiet; deres logo og selve futteralet. Logoen er plassert litt over midten av futteralets frontside og er produktets ene store blikkfang med sitt hvite trykk mot det sorte produktet. Skrifttypen er brukt utelukkende i minuskler, hvilket som fremstår enkelt og profesjonelt, men uten seriffer, som i noen tilfeller kan oppleves mer gammeldags. Til høyre for skriften står fire tykke linjer i svake buer, som peker til høyre. Det at de peker høyre vil i vestlige land tolkes som at de peker fremover, ergo signaliserer de fremgang. Buenes distanse kontra tykkelse gjør at deres målgruppe, lydkjennere, vil tolke at dette er diskantbølger, som kan fortelle at produsenten fremmer et kvalitetsprodukt, fremfor et popularitetsprodukt. Helhetlig kan denne designen skille seg like mye ut som noe langt mer komplekst i en butikkhylle da de fleste konkurrentene vil bruke langt flere virkemidler for å skape oppmerksomhet, mens Beyerdynamics grafiske profil er langt enklere.

 

Design1 064

Det første en ser i Generals snusboks for ekstra sterk porsjonssnus er en stor rød sirkel som definerer produktets størrelse og fasong, og hjelper seeren med å avkode hva objektet er. Det innrammer også alle de andre grafiske elementene på boksens forside. En får deretter øye på Generas logo, et skjold-ikon dekket av en stor «G» i Generals skriftstil, og ordet «General». Skriftstilen er en håndskrift, som er en relativt moderne variant med noen spor tilbake til gotisk håndskrift, som gir skriften et eldre preg. Dette skildrer at produsenten er tradisjonell og sterkt etablert, sammen med den mindre teksten «the original swe….» og «classic portion». Det er dermed neppe tilfeldig at General-logoen og all annen tekst er farget i en noe mild farge med stikk av brun, gull og oransje, mens ordene «extra strong» og sirkelen rundt forsiden er de eneste elementene som er sterkt røde. Dette kan nemlig symbolisere at produsenten er tradisjonell, mens produktet er nytt. Rød er også en farge som kan symbolisere fare, og dette brukes nok bevisst her. De minst prioriterte ordene på produktet forteller hvem som lagde oppskriften, og her brukes igjen håndskrift for å gi en følelse av tradisjon.

 

 

Det var alt for denne gang. Neste gang blir det kanskje noe mer spennende, for eksempel hester.

1 comment

  1. Hei, Eirik,

    Først; fine produktfoto – godt at du brukar fotokunnskapen din, også i design. Og så vil eg seie at du skriv særs godt om design. Du har tydelig forstått designreglane, og har ein god del kunnskap frå før. I tillegg skriv du engasjert om produkta, og viser interesse for design. Flott første arbeidskrav!

    S:-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>