Design: Skisser til redesign av First Price eplejuice

Nå har jeg fått i oppgave å lage noen skisser til en ny forside for First Price eplejuice som er mer rettet mot målgruppen bestående av menn og kvinner mellom 20 og 30 års alder. Disse måtte tegnes for hånd og scannes inn, og jeg beklager på forhånd om de blir helt uleselige på skjerm. Uansett, her er mine tanker rundt den originale emballasjen kontra konseptene i skisene.

Her ser en den nåværende emballasjen First Price pakker eplejuicen sin i. Forpakningen er stort sett grønn, hvilket som faller seg naturlig da det gir assosiasjoner til eplesmak, spesielt stoffet E296, kunstig eplesyre, som vi alle elsket da vi var små. Typografien, som omtrent utelukkende trer frem i minuskler er veldig enkel og det store mellomrommet mellom forskjellige tekstelementer og bokstavene seg i mellom understreker renhet og enkelhet. Det samme gjør de linjalrette horisontale strekene som skiller teksten fra illustrasjonsbildet, som avbilder en man som skjenker seg eplejuice. Veldig jordnært, og kanskje en smule kjedelig for målgruppen 20-30 år.

 

 

sSkisse1

Her har jeg tegnet en skisse som er tenkt å kunne produseres i tegneseriestil, hvor humor er det viktigste virkemiddelet for å nå ut til målgruppen. Det starter i spinnen på First Price, som har blitt til First Prize, altså førstepremie, hvor en ikke legger det frem som et fornuftig hverdagsprodukt, men et luksusprodukt. Det neste en ser er en tegning av en mann som drikker eplejuice og er strålende fornøyd, mens det foregår en krig i bakgrunnen. Dette knyttes opp mot budskapet; “ALLTID sunt, ALLTID godt”. Her skjer både en bagatellisering og en overdrivelse samtidig. Logoen for eplejuice er formet ved at bokstavene er dannet i blokker, og står sammen med en spilleautomat, som gir tre epler på rad, altså 100% eple, som First Price synes er viktig å formidle. Helhetlig kan det oppfattes som en parodi på klassisk amerikansk produktdesign og politikk, og dette kan appellere til målgruppen fordi de ofte er engasjerte i utenriksverden og har sans for humor.

 

Skisse2

Dette er den enkleste skissen, som rett og slett pusser opp First Prices grafiske profil og følger former inspirert av moderne internett og app-design, samt gir produktet en litt mer eksklusiv oppfatning da mye av overflaten er sort, mens de røde, gule og grønne detaljene signaliserer vitalitet og fremhever de viktige delene av designen. “Passer til ALT” er med for å vise at produktet passer like godt til frokost som til middag, og hverdag som til fest, og dette spiller på lag med den aktive livsstilen målgruppen ofte assosieres med.

 

 

Skisse3

Den siste skissen handler mye om blikkfang. Her er det mange former og farger som vil trekke oppmerksomhet fra de mer tradisjonelle kartonene en ser i butikkhyllene, og her byr en kanskje på butikk hyllas sprekeste utforming. Det de kaotiske elementene også gjør er at øyet leter etter noe å hvile på. Derfor har eplejuice og First Price-logoen fått rikelig med plass rundt seg. De spisse formene bygger ellers på spenning og intensitet, på samme måte som en del energidrikker og andre former for sodavann gjør, og det gjør muligens eplejuice mer aktuelt for målgruppen, som ofte konsumerer mye sodavann.

 

 

 

1 comment

  1. Hei, Eirik,

    Flotte refleksjonar rundt den originale emballasjen til eplejuicen: “Forpakningen er stort sett grønn, hvilket som faller seg naturlig da det gir assosiasjoner til eplesmak, spesielt stoffet E296, kunstig eplesyre, som vi alle elsket da vi var små.” Ja, for er det positivt eller negativt med referansar til kunstige fargestoff. Kanskje på mystisk vis positivt for målgruppa som vaks opp i e-stoffa si tid, men ikkje for foreldregenerasjonen. :-)

    God observasjon om minusklar og reinheit/enkeltheit, det er ikkje ein gong stor forbokstav i tittelen på juicen!

    “Veldig jordnært, og kanskje en smule kjedelig for målgruppen 20-30 år.” Flott!

    Når det gjeld skisse 1: Gode idear, men ikkje akkurat less is more! Men kva om du berre hentar ut den spelemaskin-referansen? Tenk deg eit fargerikt men minimalistisk design, eit utsnitt av den grøne spelemaskinen, med 100% i eit av felta, kanskje “ren” i eit felt, og så ei teikning av eit eple i det tredje feltet? Eller to felt med eple, og eit med 100%? Kunne blitt KNALLtøft og revolusjonerande. Vurder til eksamen.

    Elles er “krig og fred og sånn” uheldig å referere til på matprodukt, sjølv om det er ironisk. :)

    Skisse 2: Enkel og fin. Men er den særleg “Eirik”? Med ein god sans for humor og det annleise. Eg ser liksom ikkje for meg deg som ein “vanleg” designer, men ein som tenkjer meir reklame og provokasjon enn minimalistisk og berre dekorativt.

    MEN; om det eplet får litt meir energi/bevegelse og teikneseriestil – kanskje det kan sjå ut som det nesten skal sprengast/eksplodere av energi? No fekk eg assosiasjoner til slike typiske Disney-bomber med lunte (eplestilk), men det vart kanskje litt for mykje “krig”. Likevel; meir Eirik?

    AH! Men det biletet kan jo passe til “Eksplosiv smak”, som er i den tredje skissa! Den tredje skissa er litt for “rotete”, for mykje som skjer, då er det meir interessant med ei eple som er som ei slags Disney-bombe med lunte. (Svart sirkel med lunte, men no, eple med lunte/stilk)

    Så unngå det kaotiske, tenk “less is more”, men med Eirik-twist og fargar og energi. Om eg var der hadde eg vurdert å tenkt i desse baner ved ei evt. forbetring til eksamen. Du har hovudet fullt med ville og BRA idear!

    S :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>