MID131 – Lukkertid, Blenderåpning og Vidvinkel/Normal/Tele

I denne oppgaven skulle vi ta en rekke bilder i tre temaer: Lukkertid, Blenderåpning og Vidvinkel/Normal/Tele.

Jeg begynte med lukkertid hvor jeg tok et bilde med 1/60 og et bilde med 4″ Lukkertid1
1/60
Med en rask lukkertid får vi se godt at motivet er et tre og at betydningen er at vi er i naturen et sted.

Lukkertid2
4″
Når vi ser dette bildet kan det ta litt tid før vi skjønner at det er av samme motiv, fordi det er så uklart og blir mer abstrakt. Dette gjør at vi kan binde mer følelser til bildet fremfor å konkret se at dette er et tre. F.eks det kan være mye vind, det kan fremstille en form for ustabilitet osv.

Neste del av oppgaven var blenderåpning, hvor målet var å få en uklar bakgrunn i det ene bildet og en skarp bakgrunn i det andre bildet. Da tok jeg et bilde med f/1,8 og et bilde med f/18

Blenderapning1
f/1,8
Her ser vi min medstudent Julie foran et hus. Siden bakgrunnen er uklar vil dette mest sannsynelig bety at det er et portrett av jenta på bildet. Ganske greit å forstå og ikke mye annet å kommentere på. Bortsett fra det hvite på veggen som kan ta en del oppmerksomhet. Ikke minst også det gule huset.
blenderapning2f/18
Her ser vi Julie foran det samme huset. Julie er fortsatt motivet, men nå har bildet fått en helt annen mening fordi hun står foran et hus, men huset er skarpt. Dette gjør at vi ser adressen til huset hennes og kan skape betydningen at hun bor i dette huset. Noe som vi ikke hadde sett med en større blenderåpning som gir en mer uskarp bakgrunn.

Siste del av oppgaven gikk ut på brennvidde. Der vi skulle ta et bilde i vidvinkel, et bilde med normal brennvidde og et bilde med tele. Da tok jeg bilder med 18, 50 og 55mm.

18mm
18 mm
Når vi tar bilde i vidvinkel, får vi se mye mer av det som er rundt personen. Dette gjør at Julie blir sentral i bildet, men motivet er hele gaten. Dette kan for eksempel være et bilde som forklarer hvor Julie bor.
50mm
50mm
Når vi tar bilde med normal brennvidde så kommer vi nærmere inn på personen og dette påvirker også blenderåpning og fokus, som gjør at bakgrunnen blir litt mer uskarp. Som gjør at motivet i dette bildet blir Julie.
55mm
5
5mm
Her har vi tatt bilde litt nærmere igjen med en tele brennvidde. Som også betyr at vi har zoomet mer inn på personen, samme som i normal brennvidde betyr det at personen kommer mer i fokus og vi får se mer på henne og ignorere litt det som er bak henne. Enkelt og greit.

 

MID131 – Fotooppgave – Oppgave 2

Oppgave 2:

  1. Jeg tok et bilde av det nye rådhuset i Volda som følger kravene om en moderne byggestil som kan bli sett på som «stygg» av noen med de rette øynene. Jeg brukte naturlig lys og disse innstillingene: Lukkertid 1/125, Blenderåpning f/ 5.0, ISO 500

rådhus

2. Jeg tok et bilde av noen som holder oppe en jobbsøknad. Jeg brukte naturlig innendørs lys, som gir en gul tone. Jeg kunne ha tatt bildet et annet sted for å få et hvitere lys. Jeg brukte innstillingene: Lukkertid 1/60, Blenderåpning f/7,1, ISO 5000

jobb

3. Jeg tok et bilde ved skateparken av folk som utnytter tilbudet. Jeg brukte naturlig lys og innstillingene: Lukkertid 1/160, Blenderåpning f/6,3, ISO 250

skatepark

4. Jeg tok et bilde av noen som ser på en del valgmateriale og ikke klarer å bestemme seg. Jeg brukte innendørs lys og innstillingene: Lukkertid 1/60, Blenderåpning f/4,0, ISO 6400

politikk

 

 

 

 

MID131 – Fotografier som gjør spesielt inntrykk på meg – Foto

Oppgave 1:
Finn to bilder som gjør spesielt inntrykk på deg. Bildene skal være tatt av en annen fotograf, og det kan gjerne være tatt av en kjent fotograf og være et kjent motiv. Hvorfor gjør bildene inntrykk på deg? Med utgangspunkt i det vi snakket om i dag, hva mener du fotografen prøver å formidle eller oppnå med bildet og hvilke virkemidler har fotografen brukt for å oppnå dette når det gjelder lys, motiv og komposisjon? Publiser et blogginnlegg hvor du lenker til bildene og redegjør for spørsmålene over.

Det første bildet jeg har valgt er av Nina Burns som var deltager på programmet Americas Next Top Model sesong 20. Bildet er tatt av fotografen Lennette Newell.
Fotografiet er av modellen når hun skal representere et dyr og får oppgaven om å representere en slange når hun blir fotografert. Så det er jo egentlig modellen som skal gjennomføre motivet og ikke fotografen. Men det er jo brukt virkemidler i dette fotografiet som i alle fotografi. De har brukt lys på en måte slik at det lyser opp ansiktet og gjør bakgrunnen mørkt. Slik at det blir mer fokus på kroppen og slangen, som er hovedmotivet i bildet. De har også brukt en komposisjon der motivet blir kuttet litt av ved føttene, for å få henne til å se lengre ut og representere en slange på en enda bedre måte.
Bildet gjør inntrykk på meg fordi jeg har fulgt med på Nina sitt arbeid og hun er en talentfull modell som tar seg utrolig bra ut på bilder. Det er også et utrolig bra gjennomført og tatt bilde.

America's Next Top Model -- "The Guy Who Has a Panic Attack" - pictured: Nina Cycle 20 Photo: Lennette Newell/Pottle Productions Inc ©2013 Pottle Productions Inc. All Rights Reserved.

Bilde nummer to er av modellen Allison Harvard som også var med på programmet Americas Next Top Model der hun skal representere en følelse i form av farger. Bildet er tatt av Keith Major.
Motivet er Allison og bildet er tatt som et studioportrett, men for å få frem det fotografen vil få frem har de brukt en farge i ansiktet for å utrykke følelser og lys for å fokusere på ansiktet samt en komposisjon som gjør at det er mest fokus på ansiktet og halsen til modellen.

antm_allison07_keith_major

MID131 – Analyse av multimedianettsted – Håvard Bjørnerem

Når du er på en nettside får du mange inntrykk. Det er bilder, tekst, videoer og animasjoner overalt, men samtidig på et og samme sted. Når vi ser slike sammensetninger i det daglige liv kan vi lett bli forvirret siden statiske og dynamiske medier ofte trenger to helt forskjellige tanker fra deg. Så om du først skal blande så mange forskjellige inntrykk og medier, må du klare å gjøre det perfekt for å få frem budskapet uten støy, akkurat slik du vil ha det. Noen som er flinke på dette er Apple. Så om vi ser på en av deres sider kan vi se en sammensetning av medier, også kalt multimedia, som blander statisk og dynamiske medier jevnt og trutt.

 

Nettsiden:

Når vi ser på Apple sin Apple Watch nettside (http://www.apple.com/watch) kan vi se en ganske ren og godt sammensatt nettside som Apple har utviklet for å fremme sitt produkt. Apple er kjent for å ha et ganske rent design over hele banen. Design, produkt, nettsider og apper har alle det samme rene og strukturerte inntrykket. Denne nettsiden er intet unntak. Siden har en meny som er sort helt på toppen imens resten av siden er farget hvit. Det er også ingen andre farger på siden, annet enn klokkene, slik at du skal legge merke til de først. Det gjør at siden får en sterk kontrast, og at den blir skilt med harde linjer og skaper en viss form for struktur og renhet når du blar nedover. Dette gjenspeiles også i tekstene som er skrevet nedover siden, de er separert klart og tydelig fra bildene og det gjør det enklere for oss å følge med på siden og bla nedover, selv om det kommer animasjoner og flere bilder underveis. Det er også ganske lite tekst, som gjør at siden er enkel å fokusere på, du kan gjerne lese teksten og veksle fra den til bildene uten å miste helt kontroll over hvor du var når du stoppet å lese. Siden blir enklere å fokusere på og mer konkret slik, og det er noe Apple vinner på i den nymoderne multimediasatsningen på nettsider.

 

Multimediene:

De mediene som blir blandet i denne siden er for det meste bilder og animasjoner. For når du blar nedover siden flytter klokkene på seg og samler seg i grupper. Du begynner med en stor klokke og ender med 3 av de etter hvert som du scroller ned. Dette gjør at du kan følge med på at klokken blir mindre, samtidig som du leser teksten som står på klokken. Det er enkelt og strukturert. Andre medier som blir blandet inn i røra er filmer. For Apple viser ned gjennom hele nettsiden linker til filmer og klipp for å forklare hva klokka kan gjøre og så videre. De blander altså statiske tekst og bilder med dynamiske filmer og animasjoner jevnt gjennom hele nettsiden.

 

Konklusjon:

Apple har virkelig klart å gjøre noe ut av denne nettsiden og presenterer produktet sitt på en ren, strukturert og konkret måte, noe de tjener på. De klarer effektivt å blande medier inn i en multimedia-nettside, som gjør at det er enkelt for selv den mest uerfarne å få en smakebit på hva Apple har å tilby.

MID131 – Kvalitativ analyse av bilde – Semiotikk

Bilder og plakater kan ha mange betydninger, men når du skal analysere et bilde ut fra din egen kultur der du bruker dine egne tegnforståelser kan det få en spesiell betydning for deg, som kanskje ikke hadde vært lik i andre land. Det er derfor vi har konnotasjon, slik at vår kultur kan være med å påvirke vår forståelse av et bilde. For hva skjer når en ungdomsorganisasjon får et prosjekt som handler om reproduktive rettigheter og økt fokus på prevensjon i tre lav- og mellomutviklingsland. Klarer de å vise det ut fra en plakat til fem helt normale studenter?

 

Bildet:

11882810_10153690148601807_5460604030322521657_o

Plakat fra Operasjon Dagsverks prosjekt ”Med lik rett”

Bildet vi har valgt å bruke er et heldekkende bilde på en plakat som er en del av Operasjon Dagsverks kampanje i 2015. Kampanjen handler om å informere ungdom i Argentina, Chile og Peru om sine reproduktive rettigheter og gi de nødvendig opplæring i hvordan man bruker prevensjon og helsetjenester. Målgruppen for denne kampanjen er ungdom i ungdomsskolen og den videregående skolen. Dette gjør da at Operasjon Dagsverk må tenke på at de snakker til et ungt publikum i Norge som har et helt annet syn på sex og reproduktive rettigheter enn ungdom i Chile, Peru og Argentina. De skal da klare å få frem et budskap om at sex ofte skjer uten samtykke og uten prevensjon, til et norsk publikum som mener dette er åpenbart at det ikke skjer.

Denotasjon:

Når vi skal denotere et bilde skal vi kun se på den direkte betydningen av bildet. Som er likt for en hver kultur. Hva er på bildet, helt konkret. For når vi ser på dette bildet og denoterer det skal vi kunne se hva som er på det uten å tolke hva dette betyr.

Når du ser på dette bildet ser du at det ikke er en avbildning av noe, men at det er mer et grafisk maleri, malt på en datamaskin. Du ser det er abstrakt, med linjer som krysser hverandre for å skape figurer og mange farger som skaper kontraster i bildet. Du ser et stort sort kryss midt mellom de to figurene, en del tekst, en logo og en mengdetekst.

Konnotasjon:

Når vi har denotert bildet og sett hva som er på det, kan vi bruke vår oppfatning av tegn og symboler for å konnotere bildet med øynene til fem norske studenter. Da kan vi komme frem til hva dette bildet skal bety.

For på bildet ser vi de ganske abstrakte linjene bli til et ganske konkret maleri av en gutt og en jente, med leppene mot hverandre og øynene lukket. Når vi da slår sammen disse tegnene kan vi komme frem til konklusjonen at de er på vei til å kysse eller nettopp har kysset. Det er først nå det store krysset begynner å få en mening, hva gjør det store krysset relevant i denne situasjonen. Vi kan se at det er plassert direkte over munnene til gutten og jenta, som kan gi oss grunn til å tro at krysset er en slags måte å si at noe er forbudt eller ”ikke lov”. Da får vi et helhetlig inntrykk av at bildet handler om forbudt kjærlighet, eller at kyssing ikke er lov. Vi kan også se at personene har mange farger, som enten er der for at bildet skal se kult ut, eller er der fordi det skal være et symbol for at farge ikke har noen betydning for hvem du er. Hudfarge, rase og hvor du har født gjør ikke deg mindre verdt enn andre. Først nå kan vi gå inn på teksten rundt bildet, logoen og overskriften.

For logoen tilhører Operasjon Dagsverk og for alle de med litt forinformasjon om Operasjon Dagsverk vet at det er en ungdomsorganisasjon som jobber for ungdom i sør, men om du ikke vet det så kan du se at Operasjon Dagsverk legger med en liten tekst for å forklare hva prosjektet går ut på med overskriften ”Med lik rett”

På film er kjærlighet komplisert. I virkeligheten enda verre.

Kjærlighet er en rar følelse i magen. Søvnløse netter.

Hodet i skyene.

Men noen betaler en høyere pris enn andre. Det er urettferdig. All ungdom er ikke lik. Men vi burde ha lik rett til å utrykke kjærlighet. Både ovenfor oss selv og andre.

 

Dette gjør at konnotasjonen av denne plakaten får mer betydning når du kan se på plakaten med nye øyne.

Konklusjon:

Operasjon Dagsverk gjør en fin jobb med å lage et bilde som skal forklare deres nye prosjekt, de skal presentere urettferdigheten i verdens ungdommer og deres kunnskaper, og tar den muligheten de får. For fem norske studenter som faller innenfor målgruppen som er ungdom synes vi dette er en plakat som klarte å få frem budskapet uten mye støy.

Kilder:

www.od.no

Gripsrud, Jostein (2011) Mediekultur, mediesamfunn Oslo: Universitetsforlaget

MID131 – Øving i HTML – Filstørrelse

I denne HTML timen skulle vi redusere størrelsen på et bilde vi skulle ha på bloggen vår til under 100kb.

Jeg begynte med et bilde av venninna mi som jeg leverte med bloggen min sist time. Originalbildet var på 10,9 MB og 3648 × 4206 bildepunkter. (Dette er et skjermbilde av originalbildet siden det var for stort til å lastes opp her.)

Skjermbilde 2015-09-17 kl. 12.17.48

Jeg begynte med å skalere ned bildet til 400px i bredden, fordi du ikke får plass til 3648 bildepunkter på en nettside. Deretter satte jeg ned oppløsningen ned til 72. Når jeg var ferdig med det gikk jeg til Lagre for web og valgte JPEG før jeg satte ned bildekvaliteten til 60. Da fikk jeg en mye bedre visuell kvalitet enn om jeg skulle hatt f.eks GIF eller PNG-8

Den reduserte filen som du ser nedenfor endte opp på 60,81 kb uten å miste så mye informasjon at det er verdt å nevne.

ingrid60k81kb

Fargens viktighet – Design – MID131

Farger er viktige deler av vårt liv, og i designens verden kan de være med å påvirke hvordan vi ser på forskjellige reklamer, bilder, plakater osv. Farger kan påvirke oss og vår mening. Farger kan fordype budskapet, eller det kan ødelegge budskapet. Farger har alltid vært et viktig verktøy og nå skal jeg presentere en del eksempel på hvordan farger kan være med på å skape støy, eller til og med lære oss noe.

Funksjonelle farger og ikke-funksjonelle farger:

Når du lager noe eller tar bilder av noe så vil du helst at fargene skal forsterke det vi ser, og noen ganger fungerer det bra, men noen ganger kan farger ødelegge det helt for oss.

Funksjonelle farger

I den amerikanske dokumentaren «Fed Up» har de på coveret valgt å bruke M&M’s med forskjellige farger og en rød tekst. De har altså brukt rød og blå, og rød og blå er farger som er varme og kalde. De skaper en kontrast som får deg til å se forskjellen og legge bedre merke til bokstavene i midten av godteriknappene, som staver FU og står for Fed Up. De har også valgt å bruke en rød tekst, som er signaliserende og agressiv, Fed Up er jo et ganske sterkt ladet utsagn som trenger en agressiv farge. Når de strukturerer bildet som dette forsterker de utrykket og gjør at fargene forsterker budskapet og blir Funksjonelle farger.

ikke funksjonelle farger

I søken etter et ikke-funksjonellt fargepar så kom jeg over dette bildet som skal representere Volleyball. Jeg mener at her har de mye og gå på, for selvfølgelig har de laget en komplementærkontrast, men fargene er så sterke og slitsomme å se på at de lager støy i budskapet. Det gjør at vi ikke har lyst til å se på bildet, uten at det er en ramme rundt eller et par andre farger som samspiller med dette bildet. Disse fargene har også ingenting med Volleyball å gjøre, med mindre du går på en skole som rett og slett rocker gule og lilla volleyballtrøyer når de spiller kamper (noe som burde vært ulovlig og ikke minst straffbart av motepolitiet). Det gjør at dette bildet bruker ikke-funksjonelle farger for å sende et budskap.

Farger for å skape oppmerksomhet:

Noen ganger trenger vi å bruke farger til å få frem et poeng og skape dybde i en melding, derfor trenger vi farger som tar oppmerksomheten vår og retter den mot seg.

oppmerksomhetoppmerksomhet 2

Dette er to skilt du kan se i ditt daglige liv, enten bak rattet eller på faremeldinger, de bruker rødt og gult fordi disse fargene er signalfarger, som gjør at vi legger merke til de først. Så de fargene er ofte brukt i tilbudsaviser for å skape oppmerksomhet, de er ofte brukt i faresituasjoner for å skape oppmerksomhet og de er ofte brukt av deg selv i for eksempel post-it lapper for å få tak i oppmerksomheten din. Jeg har vel fått frem poenget mitt her, farger kan brukes for å få tak i oppmerksomheten din.

Farger for å informere og strukturere:

Noen ganger kan vi bruke farger for å dele opp forskjellige ting, strukturere og informere. Dette for at det skal være lettere for oss å se forskjellen på noe.

informere 2

Slik som i Monstercat, et plateselskap som utgir elektronisk musikk, bruker de farger for å strukturere og vise forskjellen på de sjangerene sangene de gir ut er, de bruker også da de fargene for å informere om hvilken sjanger sangene er. Dette gjør de ved å for eksempel bruke fargene i videoene sine på YouTube eller ved å bruke fargene i singelcoveret på singlene sine (som du kan se på bildet).

strukturere

Et annet sted farger er brukt for å informere og strukturere er på bybussruten til Molde bybuss. Bussen kjører i 6 ruter, så da kan de bruke farger for å informere om hvilken linje du må følge eller hvilken farge du må lete etter senere i heftet for å finne den ruten du skal ta, samtidig som de strukturerer det med å dele det opp i farger der du kan følge linjene.

Farger for å lære:

lære

En ting du kan bruke farger til er for å lære. Hvor mange ganger har du ikke hørt et barn gjenta etter en bok de leser i «oransj sirkel, rosa firkant» osv. Det er en enkel måte å strukturere former og farger og lære på, Farger skiller formene fra bakgrunnen og gir en rytme når barna skal lese opp det de ser. Da bruker de farger til å lære.

Farger for å skape en atmosfære:

Farger kan også bli brukt for å skape en atmosfære, en følelse og gi mening på en annen måte enn å strukturere. Når jeg gikk VGS hadde jeg et fotoprosjekt som handlet om nettopp dette. Da tok jeg ti bilder med ti forskjellige farger som jeg malte i ansiktet til modellene mine, hver farge skulle representere en følelse og de skulle bruke disse fargene og seg selv for å skape en viss atmosfære. De bildene jeg viser her har fargene rød og sort. Der den røde fargen skal skape en forførende og lidenskapelig atmosfære, og den sorte fargen skal skape en skummel og lumsk atmosfære.

Skjermbilde 2015-09-16 kl. 02.08.27 Skjermbilde 2015-09-16 kl. 02.08.15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå har jeg gått gjennom 5 forskjellige måter vi kan bruke farger for og imot oss i designens verden, og vi kan vel konkludere med at farger betyr mye mer enn vi tror. Farger er kraftfulle og full av betydning. Klarer du å mestre farger, så er det ikke lenge før du mestrer design.

Men nå er det nok om farger
Vi blogges <3
Nuss fra Håvard
@havardbyeah på Twitter

Øvingsoppgaver – MID – havardbj

Når jeg kom på skolen på torsdag (fordi jeg tok lappen på onsdag, yolo) fikk jeg beskjed om å gjøre noen øvingsoppgaver for å lære litt mer om digitale verktøy. Jeg skulle lage en Twitter, Evernote, Diigo, Google +, WordPress og Midomo-konto og utforske disse digitale læringsverktøyene.

Det første som skjedde var at nettleseren frøs og jeg fikk opp denne beskjeden.Skjermbilde 2015-09-01 kl. 18.38.03Well played, Google. Well played.

Når jeg merka at Google og jeg delte de samme følelsene var jeg klar for å ta denne oppgaven på strak arm med min beste venn Google.

Så jeg begynte med oppgave 1, og selv om jeg allerede hadde en Twitter-konto bestemte jeg meg for at den delte litt not-that-cool-for-school-information så jeg lagde en ny. Denne ga jeg navnet havardbyeah fordi havardbj var opptatt. Jeg publiserte et par poster på mikrobloggnettstedet for å se hvordan det funket, der jeg utrykte misnøye med hvordan ovnen på hybelen min fungerte (eller ikke fungerte…).

Jeg utrykte også misnøye med at brukernavnet mitt var tatt, men det nye er enda kulere!
Jeg utrykte også misnøye med at brukernavnet mitt var tatt, men det nye er enda kulere!

Jeg oppdaterte også min bio og satte et profilbilde for å skape et sosialt nettverk.

Selvom en advarsel fra twitter bestemte seg for at panna mi var stygg, bestemte jeg meg for å inkludere det i bloggen min!
Selvom en advarsel fra twitter bestemte seg for at panna mi var stygg, bestemte jeg meg for å inkludere det i bloggen min!

Etter at twitter hadde stjelt litt oppmerksomhet fra meg litt for lenge, måtte jeg gå videre til evernote.

Jeg skjønner ingenting

Jeg skjønner ingenting og hvorfor er logoen deres en elefant?Skjermbilde 2015-09-01 kl. 19.19.58
We may never know…

Etter det skulle vi velge et sosialt nettverk med læringsverdi som vi skulle begynne å bruke, så jeg valgte Diigo, fordi det var øverst på listen. Hos Diigo kom jeg til en shady side med lite grafiske elementer. Jeg skulle velge bilder av noen fjell then I was ready to go!

Jeg skjønner fortsatt ingenting.
Jeg skjønner fortsatt ingenting.

Oppgave 1 var en ganske wild ride, så nå gjør vi oss klar for Oppgave 2!

Jeg opprettet en google+ konto med min helt egne personlige e-mail adresse jeg fikk av Høgskulen i Volda: havardbj@ga.hivolda.no

Der satte jeg opp en mail-konto, meldte meg inn i google+-gruppen til klassen og gjett hva? Der fant jeg Hedda!

Se så søt hun er!
Se så søt hun er!

Jeg la henne til i «Student»-kretsen min slik at jeg kan skille familie og venner. Det er en ganske viktig feature med Google+!

Jeg utforsket selvfølgelig litt videre og sjekket hvilke apper jeg kunne få bruk for, slik som Google Mail, Docs, Drive og Translate. Skjermbilde 2015-09-01 kl. 19.32.46

Etter en fin introduksjon til Google+ tenkte jeg, Hedda, Sivert og Emil at vi skulle samles i en krets og fullføre oppgave 3, med litt «lættise» innblikk for å teste ut den fantastiske samskriveprogrammet til Google.

Whoooa, disaster alert!
Whoooa, disaster alert!

Selv om det var et par «lættise» punkter fikk vi en idé av hva programmet kan brukes til, yay google!

Så til slutt til oppgave 4, jeg og hedda tenkte vi skulle ta dette litt mer seriøst og følge oppgaveteksten denne gangen, hehe. Så vi registrerte oss på mindomo og gikk forbi en del siden med det einstein-dyret slik at vi kunne lage et tankekart om hvordan elever på VGS kan bruke nettet til å skrive en fin PTF-oppgave e.l.

wooow, intelektuelt!
wooow, intelektuelt!

Dritkult tankekart av DJhedz og havardbyeah, om jeg skal si det selv 😉

Poenget med denne posten er at noen ganger byr livet på sitroner, og when life gives you lemons så lager du dødsmange kontoer på forskjellige nettsider slik at du kan bli den idéelle student. Jeg er vel ikke han, men jeg prøver.

Stay tuned, for om 1-2 måneder må jeg skrive enda en post om hvordan jeg har brukt disse nettstedene til å utvikle meg som MID-student. Kanskje det blir lættis, kanskje det blir litt mindre lættis. Vi får bare se hva lærerne syns først ;-))

Vi blogges da!
Nuss fra Håvard aka. havardbyeah <3