Usability

Dette blogginnlegget omhandler emnet vi hadde undervisning i 22. september.

Usability kan beskrives som følgende: “Usability is a quality attribute that assesses how easy user interfaces are to use.

Usability, eller brukskvalitet som det heter på norsk, omhandler hvordan oppsettet av websider bør utformes slik at enhver person kan forstå og navigere seg på nettet uten større problemer. Usability skal legge til rette for at personer med funksjonshemninger, spesielt personer med synsproblemer har mulighet til å få hjelp til å vise innholdet på siden i form av høykontrast, større skrift og tekst-til-tale, for å nevne noe.

En pioneer eller forkjemper innenfor brukskvalitet er Jacob Nielsen. Nielsen driver et eget nettsted som tar for seg brukskvalitet og debatt rundt dette. Her tas opp alt fra designoppsett av sider til funksjoner i applikasjoner på smarttelefoner. En sak på siden han omgår bruk av slidere på en app, blant anna denne: Slider Design. Mange gode poenger i hvordan slidere har blitt ledende innenfor mobil UI.

En annen side Nielsen har er angående navigasjon og posisjoneringstjenester for brukere på nettsteder. Som en kan lese her, forklarer Nielsen om ulike funksjoner de forskjellige elementene på nettsteder hjelper til med å vise hvor brukeren befinner seg. Gjerne ved bruk av logoer, overskrifter, markeringer på linker osv…

Alternativ Ressurs

En alternativ ressurs som tar for seg kartlegging og løsningsforslag innen usability er denne statlige siden fra myndighetene i USA. Denne siden inneholder guider og retningslinjer for hva nettsteder i USA må ta til betraktning når det gjelder Usability. Alt fra metoder, maler er samlet på et nettsted og virker som en side som absolutt virker som en pålitelig kilde.

 

CSS 1-3

I denne posten skal jeg oppsummere min forståelse rundt CSS 1-3, fortelle litt om utviklinga og hva jeg tror fremover.

CSS 1-3

CSS, eller stilark, eller cascading style sheets som det også betyr har fulgt med siden HTML så dagens lys. EN nordmann med navn Håkon W. Lie introduserte denne formen for stilark da han jobbet i CERN sammen med en annen kjent internettmann, nemlig Tim Berners-Lee. CSS sitt samarbeid med HTML går ut på å sette opp regler for hvordan utseende på nettstedet blir. Oppgjennom årene har css utviklet seg gjennom flere stadier og “oppdateringer”.  Den første utgaven av, kalt CSS1 så dagens lys i 1996. Gjennom årene ble dette implementert i nettlesere. Siden den teknologiske utviklinga innenfor området var nærmest eksplosiv kom CSS2 allerede i 1998.  Den neste store oppgraderinga i rekka var CSS3 som introduserte moduler. På det nåværende tidspunktet er CSS3 fremdeles gjeldende.

Framover

Siden innrykket av smarttelefoner og tableter, altså mer handye apparater som kan vise websider på mindre skjermer, har dette også påvirket utviklingen. Per dags dato er responsive nettsider i vinden. Dette vil si netttsider som tilpasser seg skjermen siden vises på.

Eksempel:

from
img { width: 100%;}
til
img { max-width: 100%;height: auto;}

I framtiden tenker jeg at denne formen kommer til å bli videreutviklet. Et anna element som utbedres for fremtiden er selectors.

Topp 5 nyttige triks

1. Generator

Har du problemer med å kode noe eller står fast i gjennomføringa av et element? Benytt en css generator. Dette kan spare deg MANGE timer med arbeid. En god generator finner du her:
CSS-Generator

2. Chris Coyier

Chris har en youtubekanal som foretar seg hovedsaklig tutorials innenfor front-end produksjon. Enkelte videoer er forholdsvis lange, men er svært informative. Anbefales sterkt!

https://www.youtube.com/user/realcsstricks

3. W3schools

Ganske standard side tbh, men her får du muligheten til å teste deg og se demonstrasjoner på diverse elementer som en kan ønske seg på en nettside. Inneholder enkel klipp-lim for å hente koda slik en kan se det selv etterpå.

http://www.w3schools.com/css/

4. Unsematic

Enkel css framework som gjør arbeidsflyten mye enklere
http://unsemantic.com/

5. CSSmania

Denne siden lar brukere legge ut templates fra sider som de selv har produsert. Nyttig plass om en er på jakt etter inspirasjon og utkikk etter løsninger på sin egen side.

http://www.cssmania.com/

Enkelt oppsett der jeg viser hvordan noen av funksjonene fungerer (meget enkelt oppsett, ser ikke superlekkert ut, men det fungerer)
Minerva-jobb

Trip to Ålesund

Last week the whole Outdoor Media class went for a field trip to Ålesund. The reason for this trip was mainly to visit the principal for the last project we have been assigned. As the last two assigments we have been divided to groups of three. The difference this time is that the third-years and the exchange students is divided from us in second grades because of difficulties.

nullÅlesund fra Aksla

While heading towards Ålesund, the weather showed itself from one of the worst sides in a long time. Parts from an tropical hurricane in the Caribbean gave us a tremendous amount of wind and rain. Some of us wasn´t totally prepared and got a bit wet. When we arrived at Mount Aksla just outside of Ålesund center, we found out that the famous steps down towards the city was closed due to restoration. We had to find a parking spot inside Ålesund instead and carry on towards the museum for jugend stile. Here we were given a guided tour were we got a soild presentation about the arcitectical style Ålesund is famous for.

JUGEND

After the visit at the Jugend Senter, we had to find JACU, a coffee place located not so far way. The only problem was that no one was able to find out were this place was. Nicolai, who is born and raised in Ålesund had a hard time understanding the description and recognizing where to go. We somehow managed to find the place after walking around the city for quite some time in the horrible weather. At JACU we met Tom, the PR manager(?) for Destinasjon Ålesund og Geiranger, our principal for this project. He gave us inspiration and vital informaion about what he wanted from us. After the presentation, we sat down in groups to discuss want we wanted to do. We agreed to focus on hinking in the area and especially in the Ålesund region. I hope Tom would find our plans for this project interesting and that we can make a good product that they can use in their marketing.

AT JACU

Patchelhytta, September

For our second assignment in Outdoor Media Prodcution, we went on another cabin trip in the area. This one is more remote and further away from the civilization, but still close to the college. We packed our cars full with equipment and went over Hjørundfjorden by ferry. We stopped at a small creek above Urke, and carried on by foot  for 6-7 kilometers with a quite heavy backpack in a changing enviroment from the weather. The hike wasn´t particularly steep, but it became a bit challenging because of the heavy backpack and my poor form. On the way, the weather changed quite rapidly, and the mountains stated to appear, showing tall tops covered in snow. When we reached the cabin, we stationed there, talked about the upcoming program the next days and relaxed.

View post on imgur.com

Slogen (1564 m.o.h) shown with snow and clouds

The place we were staying at, is a unemployed tourist cabin located among tall mountains close to Slogen. The cabin is named after the mountaineer and hinking expert Charles Watson Patchell. He is considered a pioneer in hiking in the Sunnmøre region and specially the Sunnmøre Alps. Between 1890 to 1920, he climbed the vast and steep mountains in the area. He stayed mainly at the Hotel Union located down at Øye, close to Hjørundfjorden. He also managed to establish a cabin among Slogen and Smørskredtindane. A cabin made out of high and heavy stone blocks, this became his base while he was exploring and hiking at the mountains. This cabin is located on the other side of the stream that runs next to the modern Patchell Cabin.

 

View post on imgur.com

 View towards Stranda and surrounding areas

During the time at Patchell, I tought I could make a film about being offline for a couple of days, not surrounded by our ordinary digital life and stressful studies. Being a bit free and doing something I haven´t done in a while, like playing cards, reading, being outside the whole day, etc… After returning to Volda and checking through the clips, I found out i had not fullfilled what I wanted to create, and changed the focus of the film to one of my earlier ideas about finding the perfect view. While you are on top of a mountain of hill and you watch across the countryside/mountains, what do you really look at? What do you search for? What do you prefer to look at?

Some of the audio visual means I¨ve used in the creating of this film is to use some typical clichés, like asking a retorical question and give suggesting answers to the viewer until finally giving my own answer. By combining this with an philosophic voice over, with illustrating beauty shots from the enviroment surrounding the Patchell cabin, this film tries to motivate the viewer to make the same trip, so they can also sit on top of a rock with the mighty Slogen in the background, scanning the surroundings for their own perfect view themselves.

 

Tourism maketing 1990-2010 – refleksjon

I kompendiumet omkring faget Outdoor Media Production, leste jeg følgende artikkel “Tourism marketing from 1990 – 2010, Two decades and a new paradigm”. Selve artikkelen omhandler hvordan turistindustrien og deres markedsføring har endret seg de siste 20 årene. Artikkelforfatterne Daniel R. Fesenmaier og Zheng Xiang trekker fram mange faktorer som har endret turistbransjens markedsføring og måter de benytter for å treffe publikum. Et meget sentralt punkt er framveksten av internett som gjennom 20 år har blitt allemannseie og et av våre mest benyttede medier. Fesenmaier og Xiang trekker fram mange nye verktøy som har endret bransjen der den direkte/indirekte kommunikasjon med turistene har forandret på bransjen, derav sosiale medier og tilbakemeldingtjenester har blitt høyst populære. Slike tjenester som Yelp og Tripadvisor lar turister legge inn vurderinger/anmeldelser omkring turer arrangert av reisebyråer eller simplelt hen resturanter, byer, servedigheter osv…

 

Temaet Fesenmaier og Xiang utgreier omkring er ganske interessant, siden dette er noe outdoor media produsenter kan ta mye lærdom fra. Et eksempel på dette: Her i Norge er vi blitt veldig ivrige etter å vise fram nordlyset, massive fjorder og fjell i våre nasjonale og uavheninge markedsføringsprodukter. Videoer av spektakulære timelapser fra land og strand blir meget populære over nettet og folk strømmer hit for å oppleve akkurat det samme. Med muligheten for å markedsføre materialet over et medium der du kan få direkte tilbakemeldinger fra personer som har besøkt stedet før, samt introdusere det til et bredere publikum. Dette er en total revolusjon kontra markedsføringen på 1990-tallet. Reisebrosyrer, plaktater, reklamefilmer og annonser var verktøyene som ble flittig brukt før å markedsføre turismen. Samtidig skulle markedsføringen dekke et bredt og allsidig publikum, hvertfall med tanke på charterreiser. Mulighetene internett har gitt, er smått sagt brilijant. Når vi ser på de sosiale verktøyene som Tripadvisor, Yelp og facebook (som ikke er konkret rettet mot turisme eller reise, men er verdens største nettsamfunn), kan turistbransjen få masse gratis markedsføring via de reisendes egene opplevelser. En dykkevideo med actionkamera av skipsvrak i Karibien, mange positive tilbakemeldinger fra folk over hele verden på Tripadvisor og personer som deler bilder og forteller om den flotte turen de hadde med sine venner på facebook. Samtidig som at internett har blitt den største guiden for folk flest når de skal ut og reise, samt finne sin neste destinasjon de vil dra, så har ikke internett drept de klassiske reiseoperatørenes lokaler. Disse finnes fremdeles i dag, der kynidig personell med stor kunnskap om ulike reisemål sitter og gir info og hjelp til booking av reise. Jeg tror at dette har med kvalitet og gjøre, altså at vi ikke tar alt som står på internett forgitt. Om vi får stadfestet opplysninger om et reisemål personlig fra en person innenfor bransjen, vil det være et større kvalitetsstempel på informasjon og budskapet enn en 5-stjerners anbefaling på Tripadvisor vil jeg mene. Jeg tar kanskje feil, men jeg føler at kvantiteten på dette nettstedet er noget varierenede.

 

Tross alt hvor mye gratis reklame og publisitet de kan få fra turister nå til dags, balanseres det på en knivsegg vil jeg si. Ved negative tilbakemeldinger kan dette resultere i det stikk motsatte, at turister vegrer seg og dra dit ettersom turisters tilbakemeldinger hva vært negative og dårlige. Sant skal sies, så blir mennesker fort helt annerledes når de tar på seg turistrollen, noe som gjør det ekstra vanskelig. Om en gruppe turister drar til nord-norge, har betalt store summer for å oppleve nordlyset og det arktiske landskapet, ikke får oppleve dette på grunn av et polart lavtrykk eller andre bråe væromslag vil kanskje føle seg lurt, siden markedsføringen er basert på krystallklare netter med vakkert lysspill fra oven. Turistenes egen tolkning av dette kan være at det ser slik ut hele vinterhalvåret, noe som er feil. På en annen side, er ikke det lett å vise i en eventuell promoteringsvideo om Norge at kuling og snøstormer forekommer relativt ofte gjennom vinteren.

Tatt i sammenheng med den teknologiske revolusjonen som har omfavnet oss de siste 20 årene, har også turistene hatt en lignende revolsujon i den samme perioden.  Med den teknologiske revolusjonen har gitt oss utrolig mange flere muligheter til å reise og dokumentere våre reiser. Speilreflekskamereaer, actionkameraer og økte lønninger gjør egentlig hvem som helst nå til dags alle “potensielle” små dokumentarskapere ala Attenbourogh om vi benytter muligheten. Sist gang jeg var på ferie i utlandet, var jeg nærmest skremt av folk med sinnsyke mengder kamreautstyr. Tripods, 5der, droner og alt annet tilegna fotoutstyr drar folk med seg på tur når de besøker en ny plass. Fellesneveren jeg merka meg var at folk har kjøpt utstyret fordi de har penger, ikke kunnskapen. Det gir oss som skal bli medieprodusenter en god “heads up” på mange måter. Selv om vi kanskje sitter på mer faglig bakgrunn i produsering, er ikke hvermannsen så veldig langt unna oss. Det er tydelig at ledelsen medieprodusenter har hatt i lang lang tid, er i ferd med å kortes ned. Snart kan vanlige turister lage timelapser og fotoserier som er fullt på høyre med de som har dette som levebrød.  Jeg tror ikke det er en fare enn så lenge, men det vil kreve mer av oss som medieprodusenter.  Det er ikke sikkert at det i det hele tatt har noe som helst å bety at skillet mellom amatørfotografer og profersjonelle er i ferd med å bli tynnere. Vår jobb er å overtale og turistenes “jobb” er å vise at vår jobb har fungert og at vi snakker sant i det vi har vist.

 

Denne artikkelen var nyttig og informativ. Den viser til en rekke personers oppdagelser opp gjennom de siste 20 årene og gir et godt innblikk i omveltningene og tilpassingenene turistmen har gjort for å komme nærmere sine besøkende og kommunisere med sine besøkende gjennom de sosiale nettverkene som har blomstret og vokst enormt de ti siste årene. Ved å bringe inn turismeaspektet i OMP, tror jeg gir alle oss en bedre pekepinn på hvordan dette faget fungerer ovenfor flere aktører, ikke bare nødvendigvis dokumentarfilm-seeren som antageligvis flere av oss kun har tenkt tanken på.

 

 

Reflection note – Standal

 

In this notice I will reflect opon my latest assignment from Standalshytta/Volda. I will explain what I wanted to explain in my film with Karoline and Irina (the two others I cooperated with)

Describing my product/film

We were given an assigment to create a film on 2 minutes that told three stories about the following question: What´s your relation to the nature in the surrounding area (Sunnmøre)?
We sat down and tried to find a plot and dramatic question to the assigment, such as; what do you want to tell/explain during your time (40 seconds). I landed on the idea to talk about my relationship with Sunnmøre, that I have a good bunch of relativtes in the area and the fact that my heritage is located in Volda, Stranda and Hareid areas. Just because of the economic situation my great-great grandfather was in, I would been a Sunnmøring today (maybe?).

By giving an interview at the start of my part, the viewers will get to know me and where I am. By telling from the scenery I´m located in, I tried to inform and explain why my relation to Sunnmøre is interesting. By walking towards Melshornet, I wanted to show the beauty of the nature in Volda and that I care about walking and exploring the area, along with my roots.

What I think about the product and improvements

My first opinion is that I did not managed to deliver my message in a good way. The reason is like all the feedback I got on Thursdag was, it was too much me and not enough natural enviroment. The reason why this became a reality, is because of two things:

1. When we were recording in Volda, Irina and Karoline was feeling ill. This meant that my plan to walk up Helgehornet did not become a reality. Instead, we had to change our current plans, which meant some easier areas to shoot, such as the harbour on Irinas film and the cafe for Karolines part. The reason Melshornet became an option, was because we could reach it by car. This is why the clips feels a little bit “staged” in my opinion.

2. Because of a recent death in my family, I had to leave for Oslo at Thursday. So this affected our film a bit, which meant we could not shoot any more for the film. Although, we tried to make the best out of the shots we had and make a decent film with the material we had.

I´m also not satisfied with some of the audio on my part. We tried to make simuntanious shots with the audio and tried not to script our story line. This made the monolouge a bit bumpy and unsecure, ecspesially on my part. At one point, the wind also managed to sneak underneath the wind protection we used on the audio recorder. Overall, I think I could have made a better product if it wasn´t for those few factors hitting in at one point. The things I like about my movie, is the interview scene we see a lot. I am very satisfied with the sharpness and posision on the shot. It may be a bit boring, when you think about the grey and lifeless background the shot has, but I actully thought I wouldn´t use this shot several times. Because of the lack of other more describing and explaining shots, the interview became a bit repeating.

If I choose to improve this film, I will consider finding more nature shots which could help me explain my dramatic question, improve the sound/monolouge and change the style of the movie from the interview perspective to the voice over format. I feel this format dosen´t work out well. During the screening it was kind of cool to have a format that no one else had, although it wasn´t that great in that matter.

At last I will say some words about my group. It was interesting to work with an international student, however none of us were super good in english, making some situations a bit hard in understanding what each other meant. Also, being the only one with some good experience in video/audio recording, made in a challenge in the start. However, Karoline and Irina were very interested in learning to use the equipment, and sooner we were able to operate all the different tasks, which I find great. I can´t say I´m a good educator, but I managed to give them a good introduction in using the Zoom H6 as we used during our recordings.