Monthly Archives: September 2013

Grafisk Redesign: Trondhjems Cowboygryte

Vi fikk et arbeidskrav om å lage et nytt design til et utvalgt produkt i forrige ukes designtime. Ut av de tre produktene som vi kunne velge mellom, valgte jeg Trondhjems Cowboygryte.

Aller først vil jeg si at designet på boksen er nesten identisk på alle Trondhjem sine produkter, der de har et fast fargeoppsett, samme font, samme løgnaktige bilde av hvordan boksematen blir seende ut etter oppvarming, osv…

http://www.trondhjems.no/index.php?mapping=9&id=13112&produkt=Trondhjems%20Cowboygryte%20med%20p%F8lser%20og%20bacon

I designet på boksen (kan ses i linken over), er det veldig lite som sier cowboy, wild west, indianer eller noe som har med navnet å gjøre generelt. Derfor har jeg tenkt at designet skal se en del annerledes enn hvordan det ser ut i dag. Det som også kan spørres er hvilken målgruppe boksematen har. Min mening er at dagens målgruppe er menn, 40-60, hardtarbeidene eller storviltjegere i Hedemark/Oppland.

I oppgaven skal vi ha følgende målgruppe:
“Menn og kvinner, alder 20 til 30 år, Høyskole/Universitetstudenter som bor i hybel og på et mindre tettsted/by.

Skisse 1

skisse 1

Her er en skisse av det tenkte designet i boksform. Her er designets form byttet drastisk ut. Boksen har et cowboy/vill vest-tema med tydelige assosiasjoner for hva navnet på maten er. Pistolrøyken fra revolerene legger seg som et teppe under “Trondhjems Cowboygryte”.

Farger:
Cowboy: Grønn, Brun, Oransje og Blå
Bakgrunn og hest: Ørkenfarger, gjerne med hovedvekt på gul, oransje og røde farger
Tekst: Den samme røde logoen, men med en annen og mer “tidsbestemt” font for cowboytiden, gjerne en font fra Viktoriansk tid.

skisse 2

Her er et annet forslag på design på boksen. Litt usikker på hvor logo og liknende skal så, og er derfor ikke ført opp. Alle skissene har samme fargegrunnlag som gitt i skissen over. Jeg tenker at logoen er over gutta som har “showdown” i ørkenen, med beskrivelsen “Kraftkost for cowboyer og andre tøffinger siden 1887”

 

skisse 3

Siste skisse er litt mer detaljert og har et litt annet perspektiv. Her ser vi to cowboyer som ahr slått leir og skal lage mat, med andre ord en “Cowboygryte” før mørket synker alt for mye på. Med disse skissene så tror jeg at målgruppen som er gitt i oppgaven vil finne maten mer attraktiv. Både at produktnavn og design passer sammen, men også at designet i sin helhet får seg en real overhaling enkelt og greit.

Arbeidskrav 4: Foto

På tide og kaste ut noen nye bilder på denna bloggen!

Oppgave 1
Ta ett bilde satt i naturen og ett i by der temaet er “vennskap”. Det skal være med minst ett menneske i begge bildene. Du skal benytter deg enten av “Rule-of-Thirds” eller “Det gylne snitt” for å komponere bildene.

1/500, f/5, ISO 100

1/500, f/5, ISO 100

Her har jeg valgt å ta bilde av tre personer som skal ta et felles fotografi i skogen. De tar et bilde sammen for å fange et fotografisk minne fra turen. I forgrunnen (som er skarp) ser vi kameraet som gutta kikker i noen meter fra.

1/2000, f/5.6, ISO 100

1/2000, f/5.6, ISO 100

Jeg tok bilde av Jakob og Vegard som er ute på moloen nede ved Volda sentrum. Her har jeg fryst bildet i det Jakob kaster steinen for å gjøre bildet litt mer levende og at bildet ikke virker oppstilt. Her er gutta i stentrum i bildet ved hjelp av det gyldne snitt. Kunne gjerne hatt Jakob noen få meter lenger til høyre, men eller fungerte dette ganske godt.

Oppgave 2
Ta fem forskjellige bilder i valgfri sjanger og med valgfritt tema. Dette er altså ikke bare en teknisk øvelse, du skal også kunne si hva temaet er.

Tema: Tåka kommer snikende nedover fjellet

1/320, f/5,6, ISO 320

1/320, f/5,6, ISO 320

I dette bildet har jeg brukt asymmetri for å understreke temaet i bildet. På den ene siden av bildet er det mye luft og du kan se at tåka henger nedover lia i bakgrunnen. På den andre siden sitter en måke på en lyktestople som ikke har tent enda og kikker seg rundt. Bildet virker balansert selv om det ikke er symmetrisk.

 

Tema: Kontraster

 

1/1000, f/4, ISO 100

1/1000, f/4, ISO 100

Her har jeg vært litt mer kunstnerisk for å si det slik. Dette bildet er manipulert for å understreke poenget ekstra. På det orginale bildet er det sol og klar himmel uten antydninger på at det skal begynne å regne. Likevel har jeg bedt modellen søå opp paraplyen for å bidra i en kontrast i bildet. Bildet er lagt opp slik: over fargebildet er det lagt en svart-hvit kopi over og deretter har jeg skjært bort kun jakka og paraplyens svart/hvitt lag slik at kun blåfargen i bildet synes.

Tema: Stille som vann

1/400, f/5,6, ISO 100

1/400, f/5,6, ISO 100

Bildet er tatt ved Rotevatnet, retning sør-østover. Jeg så muligheten til å få et flott speilbilde i det klare og stille vannet. Jeg har studert bildet en stund i ettertid og sett av bildet er så og si symmetrisk når det gjelder refleksjonen den gir i vannflaten.

 

1/800, f/5.6, ISO 100

1/800, f/5.6, ISO 100

Jeg satte opp stativet og knipset noen bilder av dette autovernet nede i sentrum. Linjene til autovernet fører bilkket innover i bildet. Istedenfor at blikket blir ført fra høyre til venstre, går det venstre til høyre.

Tema: Gjenbruk

1/80, f/4.8, ISO 100

1/80, f/4.8, ISO 100

Disse gamle lastebildekkene ligger langs kaia i sentrum og tar trygt imot fiskebåtene som legger i land i ny og ne. Her har jeg brukt de geometriske formene til dekkene som skiller seg ut fra de firkantente steinene som brygga er bygget på. Både at de har en annerledes form og er i en annen farge gjør at de skiller seg ut.

1/1600, f/14, ISO 100 
Brennvidde 70mm

Arbeidskrav Foto: Del 3

Ny uke, nytt arbeidskrav i fotofaget. Oppgavene gikk på mye av det samme, bare nå skulle det benyttes både brennvidde, dybdeskarphet, lukkertid og ISO. Alle bildene skulle tenkes igjennom med alt vi har lært å langt. Her er oppgavene og mine svar på de:

Oppgave 1
Ta to forskjellige bilder av samme person eller personer, der du bruker forskjellig brennvidde til å endre meningen i bildet.

 

1/2000, f/2.2, ISO 200

1/2000, f/2.2, ISO 200

1/1000, f/5,6, ISO 125

1/1000, f/5,6, ISO 125

Her har jeg i det første bildet fokusert kun på Jens og Håkon sine ansikter, slik at det ser ut som at de har lik høyde og er like høy (50mm). I det andre bildet er er brennvidden helt annerledes, her er den 23mm og her ser man klart at Jens er mye høyere enn Håkon og må stå på steiner for å bli like høy.

 

Oppgave 2
Ta to forskjellige bilder av samme valgfrie motiv, der du bruker forskjellig brennvidde til å endre meningen i bildet.

 

1/125, f/1,8, ISO 200 Brennvidde 50mm

13″, f/22, ISO 200
Brennvidde 22mm

1/125, f/1,8, ISO 200

1/125, f/1,8, ISO 200, Brennvidde 50mm

Her har jeg vært inne i Rosethorntunnelen for å endre på brennvidde og lukkertid for å skifte mening. I det første bildet er brennvidden 22mm og en får et overbilkk over den parkerte bilen og trafikken på veien. Det var faktisk ganske mange biler på veien da. På det andre bildet er brennvidden 50 mm og og her virker det ikke som at det er veldig mye trafikk, selv om en bil kjører forbi på siden.

 

Oppgave 3

Ta tre forskjellige bilder med tre forskjellige tema der du uttrykker deg kunstnerisk og med hovedformål å skape et estetisk uttrykk. Tema for bildene skal være “kontraster”, “som i et speil” og “linjer”. 

Linjer

1/125, f/1,6, ISO 200

1/125, f/1,6, ISO 200

Her har jeg tatt bilde av langstripa inne i Rosethorntunnelen. Her leder lyset og den gule varselstripa veien innover i tunnelen. Jeg har også brukt manuel fokus slik at jeg har fått stripen på midten av veien i fokus mens lyset i taket uskarpt og ute av fokuset. Dermed har man fått en effekt av et forsvinnende punkt innover i bildet.


Kontraster

 

1/1600, f/1,8, ISO 100 Brennvidde 50mm

1/1600, f/1,8, ISO 100
Brennvidde 50mm

Her har jeg tenkt enkelt, jeg har satt en blå flaske på det grønne gresset utenfor BK-huset. Gresset var fremdeles ganske grønt og passer fint til i overgangen fra flaska. Samtidig kaster skyggen fra flaska en fin skygge utover bildet, slik at noe av luften i bildet forsvinner.

Som i et speil

 

1/1600, f/14, ISO 100  Brennvidde 70mm

1/1600, f/14, ISO 100
Brennvidde 70mm

Nede ved kaia oppdaga jeg ei vannpytt som reflekterte solyset i ansiktet mitt. Jeg tok et bilde av vannpytten og sola. Bildet er IKKE svart/hvitt, det er blenderen og den lange lukkertiden som gjør at bildet er blitt så mørkt. Den understreker bare effekten av at vannpytten fungerer som et speil og reflekterer sollyset.

 

 

 

 

 

 

Digitale Læringsplattformer

Vi fikk i oppgave av Torbjørn om å lage et online-tankekart. Oppgaven var satt til å gi hjelp til en elev på videregående kan benytte seg av digitale læringsplattformer i sitt arbeid i PTF (Prosjekt til fordypning). I mitt tankekart har jeg tatt utgangspunkt i at vedkommende har PTF-fag innen foto og fotografering.

 

Link til tankekartet:
http://www.mindomo.com/dashboard/edit/dfb2ba0e946c2b5c0e4027ca3f4f3b1b

LInk til Marte Sandbakk sitt tankekart (samarbeid)
http://www.mindomo.com/edit/b12ad71030b0465ebf4447cc26be2bcd

Her har jeg og Marte Sandbakk redigert og satt opp hva vi mener bør komme med i hva en VGS-elev kan benytte seg av til oppgaveskrivingen i fordypningsfaget. I praksis har jeg delt opp kartet i fire deler: Digitale plattformer, Inspirasjon, Research og Terminologi. De digitale plattformen er viktige i å kunne publisere og opprette arbeidet på. Inspirasjon kan man hente fra som mangt. I dag er det veldig enkelt å gjøre research grunnet internett, men det finnes også andre løsninger som fotobøker og aviser. For å få inspirasjon til arbeidet, er det greit å kunne se på digitale fotobøker og albumer, enten det er sosiale medier eller medier dedikert til fotografi. Det siste punktet er terminologi, det er viktig å vite hva man holder på med og kan teorien sin. Da er det enklere å forstå hvilke valg man tar og hvordan de valgene  påvirker hvordan en er som fotograf.

Det siste punktet er ikke et digitalt hjelpemiddel, men meget viktig om man skal jobbe med fotografi.

Web skisse

Webside, det helt elementære!

Et nytt prosjekt er på trappene, nemlig en egen nettside. Nettsiden kommer til å bli bygget på HTML-koding som vi fikk en innføring i av Svein i forrige uke. I den delen skulle vi lage en skisse til hvordan vi vil at nettsiden skal se ut. Her skissen min:

Web skisse

Noen endringer og presiseringer til skissen har blitt lagt til i ettertid. Jeg vet ikke om dette designet blir stående og hvor funksjonabelt til blir. Ett annet spørsmål er jo hvordan dette skal kodes i HTML. Kan hende vi blir belært med triks og tips i framtida.

Darkthrone - Hate Them (2003)

Grafisk design!

Vi skal bringe tre eksempler på grafisk design til vår neste designtime. Her er mine tre utvalgte:

Darkthrone - Hate Them (2003)

Darkthrone – Hate Them (2003), Designer Martin Kvamme

Mitt favoritt black-metal band og en av mine favoritt coveralbum som jeg vet om. Det første du ser er logoen som skiller seg ut fra bakgrunnen grunnet den sterke kontrasten. Videre faller bilkket ned på albumtittelen, før en ser rundt detaljene på coveret. Fargene er valgt siden de passer genren godt, det skal være minimalistisk og fryktingivende i utformingen. Den enkle svarte bakgrunnen med fire forskjellige sagblader som eneste elementer, gjør designet ganske luftig og enkelt å oppfatte/se på. Det som ikke er så lett å se er fonten som bandnavnet er skrevet i, den er ganske skurrete og radikal i utformingen. Alt i alt er dette ett design jeg liker svært godt grunnet enkelheten og den tøffe stilen designet er bygget opp på.

Police brutality sign, Designer ukjent

Jeg aner ikke om dette skiltet finnes eller om det er oppspinn, men det er veldig treffende. Det er enkelt og bygger på den tradisjonelle trafikkskiltformen. Du oppfatter først politimannen som slenger kølla mot en person. Mer enn dette er det ikke som er i designet, bortsett fra trekanten rundt. Fargene bygger på en sterk og oppmerksom kontrast som fanger blikket. Siden den er laget på et trafikkskilt, passer det bra. Slike skilt er laget for å fange oppmerksomhet og varsler om fare og i dette tilfellet politivold. Fargene er sterke og ofte kombinert med vold, slik at hele designet passer i en bra pakke. Samtidig er det enkelt komponert (har en forsmak for minimalisme og funksjonalitet)

Christiansands Bryggeri, Design CB

Et veldig greit og detaljerikt design som er passende øl fra det glade sørland. Du ser først ølens logo, hovedsaklig CB på den røde bakgrunnen før blikket ledes ned mot underteksten. Fargene er rolige og lyse, noe som spiller på friskhet og glede(?). Disse fargene er nok valgt på grunn av at det skal kanskje skille seg litt ut fra de andre øltypene i butikken, det er få ølbokser som ser ut slik som denne. Det er del objekter og tegn på boksen, men ikke så mange at det påvirker luften og lesbarheten i den grad, mange av detaljene er inngravert i boksen. Fonten er en standard og lett leselig font som bærer et litt gammeldags preg, det virker som at de vil fremheve at CB er ett gammelt bryggeri. Når man ser den i butikken stikker den seg litt ut fra de andre store ølmerkene grunnet det lyse og vennlige designet. Sånn sett kombinerer boksen ett enkelt og detaljert designoppsett som passer bra.

 

 

 

1/400, f/8, ISO 100

Andre fotooppgave: Blender, Lukkertid og ISO

Ny uke, ny fotooppgave. Denne gangen skulle vi ta 8 bilder til 4 forskjellinge oppgaver, alle var rettet mot blender, lukkertid og ISO. Disse tre innstillingene er det absolutte «basics» å kunne for å kunne ta gode bilder. Her er oppgavene:

 

Oppgave A

Ta to fotografier av det samme eller to ulike motiv for å illustrere hvordan dybdeskarphet kan brukes for å fremheve et motiv.

MID131_oppgavenr2_gr_b_jørgen_engeset.jpg

1/1250, f/1,8, ISO 100

 

1/400, f/6,3, ISO 100

1/400, f/6,3, ISO 100

 

Her har jeg brukt en stor blender på det første bildet for å fremheve det vakre rundkjøringskiltet ved Kiwien i Vikebygdvegen. I bilde nummer to er blenderen større og husene, fotgjengeren og tåka i bakgrunnen blir mye mer tydelig i bildet.

 

Oppgave B
Ta to fotografier av det samme motivet for å illustrere hvordan dybdeskarphet kan brukes for å endre fotografiets mening

Oppgave 1 A

1/160, f/1,4, ISO 100

 

 

1/30, f/8, ISO 640

Det første bildet er tatt med stor blender for å skape en tydelig bokeh og framheve objektet(rosen) som er tatt bilde av. I det andre bildet er blenderen mye større og rosen er ikke like i sentrum som på bilde 1, nå tar spaden mer plass i bilde og rosen er ikke lenger like viktig i bildet og bildet mister mye av sin mening.

 

Oppgave C
Ta to fotografier av det samme eller to ulike motiv for å illustrerer hvordan endret lukkertid kan brukes for å fremheve et motiv

 

1/6, f/32, ISO 100

1/6, f/32, ISO 100

Oppgave 3 B

1/250, f/5, ISO 100

 

I bilde 1 har jeg brukt en lang lukkertid (1/6!) for å få med bilens raske bevegelse igjennom bygatene. Her virker det som at bilen kjører kjempefort og at kameraet sliter med å følge med. I bilde 2 har jeg låst lukkertiden til å være mye kjappere (1/250). Nå virker det som at syklisten står helt rolig og alle bevelgelser er fryst fast. I det første bildet blir det vanskelig å følge med motivet, men i det andre bildet er det ingen sak i verden.

 

Oppgave D
Ta to fotografier av det samme motivet for å illustrerer hvordan endret lukkertid kan brukes for å endre fotografiets mening.

1/15, f/22, ISO 100

1/15, f/22, ISO 100

1/400, f/8, ISO 100

1/400, f/8, ISO 100

 

Her benyttet jeg meg Rema 1000 sine reklameflagg. I det første bildet har jeg brukt en treg lukkertid som gjør at flaggene ser ut til å vaie og rive i vinden. Dette er fordi den utrolig trege lukkertiden klarer ikke å fange bevegelsene i den lille brisen det var. I det andre bildet er lukkertiden skrudd vesentlig ned og det ser ut som at det ikke blåser særlig mye i det hele tatt.

 

Arbeidskrav 1: Narratologi

Introduksjon
Vårt første arbeidskrav er ferdig og presentert. Emnet var narratologi, eller fortellingslære som det også kalles. Narratologien bygger på teori og kunnskap rundt fortellinger oppbygging og funksjon. En franske litteraturforsker med navn Gerard Genette, lanserte i 1972 en teori om fortellingens tre elementære tydninger. Den ene tydningen var den narrative diskursen, som omhandler hvordan fortellinga er fortalt og presentert. Den andre tydningen var fortellingens historie, hva innholdet til selve fortellinga er bygd på. Den siste tydningen Genette mente var sentral i fortellerteorien var fortelllerhandlingen, det å fortelle selve fortellingen for et publikum. Man kan kort og godt si følgende om fortellinger, “En fortelling er en framstilling av et menneskelig (eller mennneskelignende) subjekt som har et prosjekt (vilje,ønske,begjær) og som gjennomlever en kjede av kausualt sammenhengende begivenheter.”
(Gripsrud, s.196, 2011)

Hvordan fotelles fortellinger?
Oppgjennom historien har fortellinger blitt fortalt både muntlig og skriftlig, samt at de har hatt en ulik dramaturgisk oppbygging. En gammel og velkjent fortellerdramaturgi er den vi kaller i dag Hollywoodmodellen. Denne dramaturgien stammer helt tilbake til Aristoteles sin tid, men har i nyere tid blitt oppkalt etter Hollywood, grunnet de fleste filmer produsert der benytter seg av deler eller hele modellen i sin fortellermåte. I fortellingens anslag blir man kjent med karakterene og problemstillingen. Underveis i fortellingen bygges spenningen opp til en spenningstopp for både karakterer og problemstilling, da det tilslutt kommer en løsning som fører til en avslutning på fortellingen.

Nyhetsmediet

Fortellinger trenger ikke å være fiskjonære, de kan også være troverdige og sanne hendelser som nylig har skjedd både utenlands eller innenfor vår egen kommune. Her kommer nyhetsmediet inn og forteller sine fortellinger. I avis og radiomediet brukes veldig ofte den omvendte trekanten til å presentere saken på. Denne modellen går ut på å presentere den viktigste informasjonen første, for så å bringe mindre viktig informasjon og detaljer utover i tektsen. En skal kunne forstå hva saken handler om allerede etter å ha lest overskriften og ingressen. En slik form for fortellerstil kalles også In Medias Res – rett på sak.

Kilde: Jostein Gripsrud, Mediekultur og mediesamfunn, 4. utgave, 2011

Første Fotooppgave: Nyhetsbilder til lokalavis

Jeg fikk i oppgave av vår lærer i foto, Dag Roland å ta 4 bilder til fire forskjellige nyhetssaker som lokalavisa jobbet med. Vi kunne samarbeide med andre, noe som ble anbefalt eller jobbe alene. Jeg har diskutert bildene og ideer med andre personer i forkant, men har fotografert de selv.


NB! Små bilder, trykk for å forstørre!

Oppgave A : Byggeskikk i Volda

Oppgave A

Oppgave A: Byggestil i Volda. Data: 1/4000, f/3,5, ISO 160

I denne oppgaven var problemstillingen nyhusbyggingen i Volda, der det stilles spørsmål om nye forretningsbygg er stygge og ødelegger bygdebildet. Jeg har tatt utgangspunkt fra oppgaveteksten og fotografert det nye forretningsbygget ved fergekaia nede i byen. I overkant ligger den klassiske trehusbegyggelsen og gir inntrykk en kontrast i byggestil 2013 versus tidlig 1900-tallet.

Opggave B: Mangler på studentboliger

 

Boliger ved Heltne

Studentboliger oppe på Heltne. Data: 1/800, f/5.0, ISO 160

Denne saken handler om mangelen på studentboliger i Volda. Her har jeg tatt utgangspunkt i de tradisjonelle studentboligene i Vikebygdveien som er hjemmet for rundt 400-500 studenter (kanskje mer). Dette er de billigste studentboligene, men funksjonable. De bærer også preg av mange år med slitasje og delvise opppussninger. Irriterer meg grønn over at det var så flatt og grått ute. Hadde vært konge om en uværsky eller nedbørsområde hadde liggi i bakgrunnen.

Oppgave C: Sunn livstil

Oppgave C
Data: 1/50, f/5.6, ISO 160
Oppgaven gikk ut på å ta et bilde til en lederartikkel som omhandler en sunn livstil og mosjon i studielivet. Jeg dro med kamera og stativ ned til Rosetvatnet kl 8 tirsdags morgen. Da er det lite trafikk og få personer ute i området. Jeg satte på selvutløser på kameraet og stilte meg opp med sykkelutstyret mitt jeg bruker når jeg trener.

Oppgave D: Unge stemmer til valget

Oppgave DData: 1/25, f/5.6, ISO 160

Redaktøren skriver en leder om å få unge til å stemme ved valget senere i år. Jeg var i sentrum og dumpa innom rådhuset og fant denne valgboden som skal brukes senere. Jeg tok et bilde av den der den sto delvis i mørket, med bare en lampe lysende på den gule stemmeboksen.

Med tanke på hva slags bilder som skulle tas og få føringer på redigering av bildene, er de ganske enkelt redigert, uten radikale endringer. Dette har uansett vært en spennende oppgave for å teste hvordan en skal tenke enkle og forklarende bilder til nyhetsreportasjer i en avis.