Grafisk Redesign: Trondhjems Cowboygryte

Vi fikk et arbeidskrav om å lage et nytt design til et utvalgt produkt i forrige ukes designtime. Ut av de tre produktene som vi kunne velge mellom, valgte jeg Trondhjems Cowboygryte.

Aller først vil jeg si at designet på boksen er nesten identisk på alle Trondhjem sine produkter, der de har et fast fargeoppsett, samme font, samme løgnaktige bilde av hvordan boksematen blir seende ut etter oppvarming, osv…

http://www.trondhjems.no/index.php?mapping=9&id=13112&produkt=Trondhjems%20Cowboygryte%20med%20p%F8lser%20og%20bacon

I designet på boksen (kan ses i linken over), er det veldig lite som sier cowboy, wild west, indianer eller noe som har med navnet å gjøre generelt. Derfor har jeg tenkt at designet skal se en del annerledes enn hvordan det ser ut i dag. Det som også kan spørres er hvilken målgruppe boksematen har. Min mening er at dagens målgruppe er menn, 40-60, hardtarbeidene eller storviltjegere i Hedemark/Oppland.

I oppgaven skal vi ha følgende målgruppe:
“Menn og kvinner, alder 20 til 30 år, Høyskole/Universitetstudenter som bor i hybel og på et mindre tettsted/by.

Skisse 1

skisse 1

Her er en skisse av det tenkte designet i boksform. Her er designets form byttet drastisk ut. Boksen har et cowboy/vill vest-tema med tydelige assosiasjoner for hva navnet på maten er. Pistolrøyken fra revolerene legger seg som et teppe under “Trondhjems Cowboygryte”.

Farger:
Cowboy: Grønn, Brun, Oransje og Blå
Bakgrunn og hest: Ørkenfarger, gjerne med hovedvekt på gul, oransje og røde farger
Tekst: Den samme røde logoen, men med en annen og mer “tidsbestemt” font for cowboytiden, gjerne en font fra Viktoriansk tid.

skisse 2

Her er et annet forslag på design på boksen. Litt usikker på hvor logo og liknende skal så, og er derfor ikke ført opp. Alle skissene har samme fargegrunnlag som gitt i skissen over. Jeg tenker at logoen er over gutta som har “showdown” i ørkenen, med beskrivelsen “Kraftkost for cowboyer og andre tøffinger siden 1887”

 

skisse 3

Siste skisse er litt mer detaljert og har et litt annet perspektiv. Her ser vi to cowboyer som ahr slått leir og skal lage mat, med andre ord en “Cowboygryte” før mørket synker alt for mye på. Med disse skissene så tror jeg at målgruppen som er gitt i oppgaven vil finne maten mer attraktiv. Både at produktnavn og design passer sammen, men også at designet i sin helhet får seg en real overhaling enkelt og greit.

One thought on “Grafisk Redesign: Trondhjems Cowboygryte

  1. Silja Haddal Mork

    Hei, Jørgen! Først må eg berre seie at du har laga veldig morsomme illustrasjonar og konsept. Kanskje ein jobb innan reklame er noko for deg? Du har i alle fall radikale og oppfinnsomme idear, noko Trondhjems ikkje akkurat kan beskuldast for å ha… :-) Flott at du har gjort research på merket og funne ut at dei fleste boksene dei produserar ser ganske like ut. Eg er imponert over at du har identifisert deira noverande målgruppe, og einig i det du skriv der. Litt av ei utfordring å få ei mykje yngre målgruppe til å ete denne (forferdelege) gryta…

    Men det trur eg du kjem til å klare! Flott at du tenkjer på fargebruk, fontbruk og til og med forskjellige illustrasjonar. Kanskje får vi sjå gryte-emballasjen ferdiglaga i eit designprogram utover hausten? S

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *