Oppgave: Using communication theory

Oppgaven lyder sånn(oversatt til bokmål):
Finn frem og link til to eller flere informasjonsfilmer/reklamer i bloggen din.
Bruke noen av begrepene/teoriene fra dagens presentasjon til å annalysere og sammenligne reklamene.
Kom gjerne med forslag til endringen produstenene kunne ha gjort som du mener hadde forbredet kommunikasjonen.
Grunngi.

Fjordland:
http://www.youtube.com/watch?v=2NqF9UwiXSk

Toro:
http://www.youtube.com/watch?v=5K6MR4W-S88
For å gjøre oppgaven ekstra spennende valgte jeg to reklamer som er hverandre sine konkurranser i markedet. Toro som kanskje fokuserer mer på dessert og Fjordland som fokuserer mest til middag. Det de har tilfelles er at de reklamerer for ferdig-produkter.
Sender er fjordland og toro, en middagsmat og en dessert.
Kanalen de har valgt å gå er via tv reklame begge to.
Mottakere kan i første omgang se ut som den samme: to menn. Men med nærmere øyekast, ser vi forskjellen på de to mennene. I toro sin reklame er mottakeren kanskje ment for single ,unge menn som bor alene,mens i fjordland reklamen treffer de mer “den hektiske arbeidsmannen” som godt kan ha både barn og kone ventende hjemme.

Men hvordan blir de tolket?
Fjordland:
Overflatebudskap
Fjordland reklamen er ganske rett på sak. Den viser en mann på jobb, som tar og lager seg Fjordland fra kjøleskapet. Budskapet kan være “Fjordland er lett å lage”

tolkningen
Hvis vi skal tolke reklamen, ser vi mer hint enn første gang. Vi ser at han er hektisk i sin arbeidsdag,men at han tar seg tid til å smile til kamera flere dager. Tolkningen kan være at dette er en mann som har funnet noe som funker for han. Det neste man ser er det store utvalget i kjøleskapet og til slutt hvor enkelt det egentlig det er å lage den maten, så enkelt at de fikk plass for det i en hel reklame!
Gjennom hele reklamen er det en fortellerstemme som gjør at vi ikke akkurat kan mistolke det som skjer, reklamen er direkte og forteller rett på hva den handler om.
Toro:
Overflatbudskap.
Reklamen starter med den klassiske buss scenenn. Mange ledige seter,men den rare gutten setter seg rett ved siden av modell jenten og til slutt snur seg og sier at “æ kan bake”
Til slutt ser vi han bake med vennene hans,mens de viser frem to toro poser.

Tolkning.
Her ser vi, i motsetning til den første reklamen, en ung fornøyd mann som tar bussen.
Det er ingenting usikkert og sjenert ved denne mannen, det er som om hans rettmessige plass alltid har vært rett ved siden av kvinnen på bussen, til tross for de andre ledige setene. Mannen som sitter tvers over,smilte og ga han oppmuntrende nikk med hode, det kan tenkes at han også ville sette seg der,men tørte ikke. Hva handler egentlig reklamen om? hvorfor har han så mye selvtillit  er dette parfymereklame? TIl slutt snur han seg litt “goofy” til kvinnen og sier “Æ kan bake!” og ho ser ut til å bli overrasket.
Slutten er en kjapp klipp av han,uten damen,med noen venner, som baker og bare to toro produkter.

Sammenligner man tolkningene kan man få to veldig forskjellige svar, fra noe som ved første øyekast så ganske likt ut. Toro spiller mer på unge, og humor, mens Fjordland er mer “tradisjonelt” og spiller på de med hektisk hverdag. Toro gir lite informasjon og prøver å vinne publikum ved hjelp av at de husker en morsom reklame, mens Fjordland sier mer “Dette er et godt alternativ,som hadde vært lur å satse på!”

 

Eneste jeg hadde forandret på er slutten på Toro reklamen.
Jeg ser ikke helt hvordan det passer inn med resten av reklamen at han plutselig lager mat med vennene. Og hvordan gikk det med kvinnen fra bussen? Hadde likt det bedre hvis det var ho som besøkte han. For vi vet ikke hennes reaksjon etter at han sa det, bortsett fra at ho ble overrasket. Dette kan vinkle toro negativt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>