Lyd.

sound_system

Hva er lyd? Lyd er bevegelsesenergi som oppstår når molekyler som forflytter seg og skaper trykk variajsjon i bølgeliknende mønstre.
Lyd sprer seg raskere i tyngre stoff enn i lettere
i luft; ca: 349 m/s
i vann: ca 1480 m/s

Fysisk lydstyrke og menneskelig oppfatning lydstyrke har forskjellig størrelse og måles i desible (dB)

Lydnivå: 0 dB mygg på 3 meters avstant relativ lydenergi: 1
60 dB, vanlig samtale, 1 meters avstand 1.000.0000
120 er smertegrensen.
Programmer.
imagesFor å prøve oss praktisk skulle vi løse noen oppgaver som gikk på å mikse lyd, spille inn lyd, spille inn tekst og redigere. Vi brukeAudacity og Adobe programmet.
Det første vi skulle gjøre var å sette sammen spor i Audacity og få det til å høres ut som en ordentlig sang. Det første som var viktig var å lære å klipp inn og tone inn eller ut. Dette gir det mer flyt og gjør at det passer inn bedre. 

Noen av snarveier som er greit å kunne:
Ny prosjekt: CRTL + N
Åpne prosjekt: CTRL + O
Lukke prosjekt: CTRL + W

Velge prosjekt: F1
Konvurlutt vektøy: F2
Redigerenings verktøy: F3
Slett: CRTL + Z
Angre: CRTL + Y

Videre skulle vi lese inn en tekst for så å sette den samme med musikken. Jeg tenkte meg ikke helt om når jeg holdt på med dette og visste ikke at disse to oppgavene skulle kombineres når jeg startet, så musikken og teksten passet ikke helt i samme sjangel, noe som kan høres litt rart ut,men som kan også gi en spesiell effekt.

Spotifyreklamen.

Versjon-1

Til slutt fikk vi Spotify prosjekt, vi skulle lage en kort reklame for MID(medie,ikt og design) på 30 sekunder.
Våres hovedmål i denne reklamen var å være godt strategisk forberedt og også lever et godt teknisk produkt. For å greie det valgte vi som gruppe å fokusere på målgruppen med bruk  AIDAS analyse.

Først og fremst skaper vi både god stemning og oppmerksomhet med våres reklame. Rytmen vi har valgt er munter og gir god følelse og måten reklamen er startet på med lydeffekter gjør at det høres litt annerledes ut, men også at de som vet hva de lydene er kan føle at de er litt eksklusive som forstår dette og interesserer seg for dette, også fordi vi snakker direkte til dem ved å stille dem spørsmål som «liker du lyden av..»
Vi tror også at når man skal søke høgskole så er man såpass seriøst at man må være litt saklig og gi god informasjon for å fange interessen. Dette er for mennesker som er myndige og for dem som selv velger å ta høyere utdanning, så de vil føle at dette er en utdanning som er verdt å satse på.
Til slutt avslutter vi med «action» eller oppfordring til handling. Det siste man hører i reklamen er «Ta sjansen! Søk media, ikt og design til høsten» og vi nevner også at man kan klikke på banner for å få mer informasjon. Der i fra overlater vi det til høgskolen i Volda sine hender om de greier å overtale elever til å starte ved deres linje eller ikke. Dette kan være veldig ærlig og gjøre at lytteren ikke føler seg lurt i og med at vi ikke kommer med noen falske løfter, når vi til og med nevner for hva kravene er for å komme inn, men samtidig så spørs det om vi treffer «A»- elevene godt nok med den og om det sånn sett hadde vært bedre med en «glattere» reklame som gjør at flere gode elever vil begynne å interessere seg for feltet og skolen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>