Didaktikk

Medieproduksjon med barn i 6.klasse

Lekse:
Ta utgangspunkt i en av casene under og reflekter rundt mulige oppgaveløsninger. Det er alltid smart å ha tenkt mye før elevene kommer med sine forslag for da vet du hva du kan si ja og nei til – hva er praktisk mulig og fornuftig (mediefaglig)?

Case:
Digitale fortellinger – foto og lyd
Det er 6 elever i gruppen og fordelingen er 3 jenter og 3 gutter. Noen av guttene vil ut og ta bilder av skating og sette kul musikk til. Noen av jentene kunne tenke seg å lage en bildefortelling av skolen og byen. Noen vet ikke hva de kunne tenke seg, men syns det å ta bilder høres kult ut.

Løsning:
I denne situasjonen ville jeg prøvd å gjøre alle delvis fornøyd og hørt på ønskene alle har. Siden jentene ville lage noe som handler om skolen og om byen og guttene om skating kan man sette sammen disse to ideene og lage en digital fortelling om livet og forskjellige ting som skjer rundt om i byen. Å lage en fortelling om Volda og innbyggerne der, det sosiale, om aktivitetene som finnes for de unge. Da får vi med oss både jentene og guttenes ønsker om den digitale fortellingen.

For å holde styr på gruppa og takle er man nødt til å være litt streng og være den som har styringen, men også la barna ha litt styring siden det er de som skal lage og lære.
Jeg ville også ha fordelt forskjellige oppgaver til barna. Hørt hva de ønsker å gjøre, men være den som bestemmer til slutt da de kan hende barna ikke klarer å bli enige.
Jeg tror at barna kan være en del i denne perioden både med det å planlegge og fullføre et medieprosjekt, ta bilder og sette sammen det forskjellige elementene til et medieprodukt.

One thought on “Didaktikk

  1. Flott at du ser løsninger i å la begge gruppene jobbe med det de liker. Det er ofte veldig lurt! Jeg vil likevel be deg om å tenke nøye over hvilke roller det finnes i en slik gruppe og hva de alle skal lære?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>