Praksis

Praksis i 6.klasse på Austefjordskole – uke 18

Refleksjon:
Etter å ha gjennomført disse tre dagene i praksis sammen med fjerde til sjette klasse tenker jeg at det har vært noen utrolig morsomme og lærerike dager. Var i starten litt skeptisk til hvordan dette skulle være og hvordan det skulle gå, men det endte opp som en veldig positiv opplevelse.

Gruppen jeg var på i Austefjord hadde laget en god og gjennomførbar plan på forhånd at de tre dagene. Det viste seg allerede første dagen vi var med elevene at vi prukte mye kortere tid på de forskjellige postene vi skulle igjennom den dagen. Dette første til at vi måtte komme opp med noen endringer der og da, og vi måtte forskyve noe frem som vi hadde planlagt å gjøre dagen etter. Den første dagen ble det også litt tid på slutten av dagen til litt stikkball i gymsalen med elevene, noe som var god både for elevene etter en tung og teoretisk dag, men også for at vi ble bedre kjent med dem.

Dag to gikk alt etter planen, men også her måtte vi forskyve litt og allerede på dag to begynne med litt av post produksjonen. Den siste dagen gikk etter planen og elevene ble i god tid ferdig med de digitale fortellingene sine. Vi avsluttet dagen med en litten før premiere på filmene og en runde fotball.

Alt i alt syns jeg at vi klarte å gjennomføre dette veldig bra, men untak av litt dødtid da vi ventet på den andre gruppa som skulle gjøre ferdig noen ting slik at vi kunne gå igjennom programmer sammen. Det virket også som elevene hadde hatt tre fine dagen og lært mye.

Etter denne perioden har jeg fått et innblikk i hvilket forhold dagens barn har til medier. Jeg syns det var utrolig morsomt å se at de kunne noen ting fra før av, men også det de ikke kunne lærte de veldig fort.
Jeg har også fått et  litt nytt syn på lærer yrket. Har hatt noen tanker om lærer yrket før og de har når kommet litt tilbake igjen. I starten på den første dagen inntok jeg nok en litt passiv stilling, men etter at vi ble kjent med barna og begynte å jobbe med ideer osv ble jeg mer komfortabel og inntok en mer aktiv rolle. Jeg syns jeg har klart å lære barne på en bra måte slik at de lett kunne forstå det. Det var en liten utfordring da vi hadde elever fra både 4, 5 og 6 klasse, da det er litt forskjell på hvor fort de lærer og hvordan man kan forklare ting til de. Jeg prøvde å la barna prøve seg frem litt, men eventuelt hjelpe de på veien og vise de hvordan de skulle gjøre det. Jeg prøvde også å være litt streng da det trengtes, som å si ifra om at elevene måtte være stille når noen pratet, at de skulle følge med og ro de ned litt da det var noen tendenser til litt små krangling.

I starten var det litt tull og tøys med elevene oven for oss, som for eksempel da elevene skulle presentere seg selv. Læreren deres der var også i klasserommet og tok tak i dette. Etter den episoden oppførte alle elevene seg veldig bra og respekterte oss som lærere. Jeg syns også alt lærerene på skolen der respekterte oss som lærerer. Vi fikk styre som vi ville og de spurte om våres meninger.

Jeg tror både elever og lærere sitter igjen med en positiv opplevelse og gode erfaringer fra disse dagene. Det virket som om både læreren og elevene hadde lyst til å fortsett videre med dette og kanskje få til noe av dette i skoletid, men også på fritiden fremover.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>