Design oppgave – Tidmaskin

Onsdag den 21. oktober fikk vi en oppgave i design som gikk ut på å:

  1. Velge en plakat fra i dag.
  2. Dokumenter kontekst, typografi, fargene, produksjonsmetoder fra valgte tidsperiode.
  3. Vise hvordan de kunne brukes i valgt plakat.

Vi valgte en plakat for filmen «The Conjuring».

11173945_ori

«The Conjuring» kom ut i 2013, så dette er en moderne filmplakat. Vår problemstilling var å vise hvordan denne plakaten ville se ut på 1950-tallet.

Som vi ser i denne moderne plakaten, er det brukt fotografi. Bildet ser gammelt ut ved bruken av en gråtone over bildet. Vi ser et gammelt hus, tåkelagt i bakgrunnen. Hvor i forgrunnen ser vi et digert tre, med en løkke hengende ned. Det er ingen som henger i løkken, men i skyggerefleksjonen ser vi en silhuett av et menneske. Fargene som er brukt er høstlige, hvor vi ser brune blader på bakken og et grønt gress. Ellers i bildet ser vi kontraster mellom mørkt og lyst. Typografimessig er det brukt en moderne font, som kan minne litt om fonten fra «Ringenes Herre». Selv om fonten er moderne, fungerer den som litt retro.


Kontekst 50-tallet:
Filmplakater som tilhører skrekk eller sci-fi sjangeren hadde oftte en dame som blir angrepet av et monster. Typografien også mer oppmerksomhet enn den ville gjort i dag. Det skal vi gå inn på senere. I en gammel filmplakat er det også mange flere element. Hvor i en moderne plakat, er det ofte få virkemidler, men heller enkle virkemidler som skaper en dyster/skummel stemning.

Nettsiden «Collector’s weekly» oppsummerer 50-tallet slik:

– 1950 blir rutinemessig beskrevet som «fantastisk!» Ja, det tiåret ga oss Wham-O Hula Hoops og Chevy Bel Airs, Mickey Mantle og Johnny Unitas, Marilyn Monroe og Elvis Presley. Etterkrigstidens velstand og dens resulterende baby boom var i full sving, TV ble like vanlig som radioer hadde vært i tidligere tiår, og økt mobilitet ga støtet til en rekke bedrifter som rettet mot folk i sine biler, fra drive-in kinoer til drive-in restauranter, hvor rulleskøyter servitriser brakt burgere og rister til bilen din.(Collector’s weekly,2015)

Den glade stemningen fra dette tiåret kan man se gjenspeiles i de sterke fargene, selv i filmplakater innen sci-fi sjangeren.

Her er våre forslag til hvilke endringer som ville vært gjort om denne plakaten var fra 1950-tallet.


Typografi: 

Kjente typografier fra 50-talls skrekkfilmer:

12170521_10208205585527412_1744955387_n12179689_10208205585607414_57449508_n12170415_10208205585567413_1106348342_n

Som vi kan se er typografien fra 50-tallet mer dramatisk enn i «The Conjuring»s moderne plakat. Grunnen til at typografien så slik ut kan vi tenke oss er fordi avsender av disse skrekkfilmene ønsket at mottaker skulle forstå at de reklamerte for en skrekkfilm. Siden denne typografien har blitt brukt så ofte innen skrekk og sci-fi, har den blitt allment kjent for å assosieres med skrekk filmer og bøker til med den dag i dag.

Likevel er det ikke ofte vi ser bruk av slik typografi i dag. Det kan være fordi designerne synes det er blitt en slags klisje å bruke denne teksten, eller fordi de synes den ikke ser så pen ut. For at mottaker da skal forstå at de ser en filmplakat til en skrekkfilm, har designer da bruk andre fonter som den som vi ser i «The Conjuring» og de har tatt i bruk andre virkemidler som skumle bilder og symbolikk.


Produksjonsmetoder: 

Produksjonsmetoder for designere på 50-tallet var en helt annen en hvordan vi gjør det i dag. Hver minste detalj var mye mer krevende og tok mye lengre tid en med den teknologien vi har i dag. Skulle designeren bytte font, måtte den gjennom en fontdesigner som trykket ut en ny font. Var fonten for stor måtte designeren få enda en ny font av fontdesigneren. Denne prosessen kunne ta opp til en hel dag.
Designeren måtte passe på å lime alle elementene slik at de satt godt, men samtidig ikke var umulig å fjerne eller flytte. Falt et element av massetrykken kunne dette få fatale konsekvenser og hele plakaten kunne bli ødelagt.

I dag er det mye enklere å produsere en plakat. Med programmer som Photoshop, Illustrator og InDesign er det mulige å endre hver minste detalj med kun noen få klikk.


Farger

På 50-tallet var det brukt mye sterke farger, som regel: gult, rødt, blått, grønt og svart. Et kjennetegn er komplemtære farger, med sterke kontraster mellom de. I motsetning til moderne filmplakater er det nok brukt flere farger på 50-tallet.

fvintaget-1318347778-13121Creature-from-the-Black-Lagoon-1954-Movie-Poster2

Flere eksempler på skrekkfilmer/ Science fiction filmer fra 50-tallet 

En kjent plakatdesigner innen denne sjangeren er blandt annet Reynold Brown.

Reynold Brown (18 oktober 1917 – 24 august 1991) var en produktiv amerikansk realist kunstneren som malte mange Hollywood filmplakater. Han lagde plakater for filmer som Creature from the Black Lagoon (1954), Tarantula (1955), This Island Earth (1955) og  Attack of the 50 Foot Woman (1958). (MGM posters, 2015)


Referanseliste: 

Litteratur:

Pinterest.com (2015) Hentet oktober 2015 fra https://www.pinterest.com/explore/1950s-design/.

Creator Bloq (2013, 10.september) Hentet oktober 2015 fra http://www.creativebloq.com/posters/retro-poster-designs-1131752

Mgm posters (2015) Hentet 10.desember 2015 fra  http://www.mgmposters.com/index.php/gallery/35-creature-from-the-black-lagoon-art-by-reynold-brown

Collectors weekly (2015) Hentet 10.desember 2015 fra http://www.collectorsweekly.com/1950s

Fonter:  

Da Font (2015) Hentet oktober 2015 fra http://www.dafont.com/creepsville.font

Bilder:        

Toptenz (2015) Hentet oktober 2015 fra http://www.toptenz.net/wp-content/uploads/2011/02/Creature-from-the-Black-Lagoon-1954-Movie-Poster2.jpg

Gamewholesale (2015) Hentet oktober 2015 fra http://www.gamewholesale.com/ebay/fvintaget-1318347778-13121.jpg

Holmes, Chris ( 19.desember, 2012) Hentet 10.desember 2015 fra http://www.grayflannelsuit.net/blog/20-great-sci-fi-movie-posters-from-the-1950s

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>