Arbeidskrav 3 – del 2

 

Da vi presenterte førsteutkastet til klassen kom det en del konstruktive tilbakemeldinger. Siden ble oppfattet som rotete og med for lite luft. Det kunne også brukes mer farger for å skille mellom de ulike sidene. Logoen var heller ikke ferdig utviklet. Jeg var dessverre ikke til stede når vi skulle sette oss sammen to og to grupper, og la den andre gruppen gå gjennom siden våre med en forbrukers øyne og rette på ting de synes er feil med nettsiden. Men jeg har hørt fra Maria og Silje at et var mye av den samme feedbacken som klassen ga. Blant annet at menyen var for liten og det generelt er for rotete på nettsiden.

Dette ble det nye utkastet til nettsiden. Menyen ble gjort større og mer tydelig, og en ny logo ble laget. De tre kategoriene på fremsiden fikk nye illustrasjoner, og ble delt inn via farger. Grønn, oransje og sjøgrønt er farger som nå går igjen på hele nettsiden. De ble også gjort mindre slik at det ble mer luft på siden. Hvite linjer skiller de ulike bildene og gir inntrykk av mer luft og plass. Nå ble det også plass til en nyhetsoppdatering under, med siste nytt av arbeide vårt.

Vi har valgt å ha arbeid som nyhetsoppdatering. Vi vil ikke ha en blogg direkte innpå nettsiden, så blogg er et eget valg i menyen, der du blir tatt videre til en egen tumblr-blogg. Dette valgte vi fordi da får man alle oppdateringene rett inn på en newsfeed, istedenfor at du selv må inn på en nettside for å sjekke regelmessig om den er oppdatert.

Ellers er sosiale medier blitt mer synlig, og ikonene er blitt grønne. Dette har vi gjort fordi de skal være godt synlig fordi vil fokuserer på sosiale medier, og vil nå folk gjennom det.

Posted in Digital plattform | Leave a comment

Arbeidskrav 2 – tilgjengelighet

 

I dette arbeidskravet skulle vi ta for oss ”accessibility”, altså tilgjengelighet på nettsider. Accessibility handler om at nettsiden skal være tilgjengelig for alle. Det mange kanskje ikke trenker over når de designer nettsider, er at de skal fungere for alle brukere.Også de med handikapp.Det er mye å ta hensyns til, som for eksempel synshemninger, bevegelseshandikapp, hørselshemninger, eplieptiske anfall og lærevansker. På nettsiden:http://uu.difi.no/veiledning/nettsider/uu-skolen står det en liste over krav til universell utforming man bør tenke på og ta hensyn til når man skal lage en funksjonell nettside.

Jeg har tatt for meg siden http://www.superoffice.no/ og sett på hvordan denne siden kan bli mer brukervennlig for folk med handikapp, og i forhold til forskriftene fra uu-skolen.

For det første står det ikke superoffice i fanen når man åpner siden. Det står “CRM system og CRM online fra SuperOffice”. Dette kan være veldig forvirrende hvis man har mange faner åpne samtidig, og skal tilbake til denne nettsiden. Det burde bare stått Superoffice, slik man vet med sikkerhet hvilken siden man er på og skal velge.

Det er veldig få kontraster på siden, spesielt på teksten, noe som gjør at den er veldig vanskelig å lese. De har lyst grå banner med hvis skrift,  og på en meny under har de grå skrift på lyst grå bakgrunn. Dette gjør det til og med  vanskelig for oss som ikke sliter med synet å lese teksten. Teksten er generelt liten, og vanskelig å lese for svaksynte. Det er også for mye tekst på fremsiden. Det er tungt å lese mye tekst, som i tillegg er liten og med svært liten kontrast.

Det er tre menyer på nettsiden, noe som gjør det vanskelig å vite hvor man skal gå. Hviken av menyene skal man bruke? Den øverste menyen er i en liten blå skrift. Den har svært liten trykkflate, slik at det er vanskelig å treffe med musepekeren. Den andre menyen har en undermeny når du fører musepekeren over visse ord, men den menyen mangler også kontrast. Det kommer en svak kontrast av mørkere farge når du fører musepekeren over. Men det er alikevel vanskelig å se hvor du er. Menyene er også i forskjellig farge, og man vet ikke hva de ulike menyene vil. Dette er villedende for brukeren.

Generelt er siden liten og kompakt. Den har ikke utnytet sitt fulle potensial i bredde, og derfor blir ting generelt for lite. Siden er heller ikke responsiv og er ikke tilpasset mobilbruk.

Her er forslag til hvordan siden kan blir mer tilpasset alle:

Det første jeg ville gjort var å samle alt i en meny. Ved å gjøre dette blir alt mer oversiktlig og det blir mindre tekst på siden. All tekst på siden burde bllitt gjort større. Eventuelt kunne det vært en mulighet å velge skriftstørrelse. Andre farger burde vært valgt på både tekst og bakgrunn. Her tregs flere kontraster slikt at skriften blir lettere å lese for alle, både de som er svaksynte og andre. Det burde vises tydeligere hvor man er på siden.Når man for eksempel rykker på en av menyene, burde det markeres med farge og understrek. Menyen ville blitt gjort større slik at det blir lettere å treffe trykkflaten.

Bildet på fremsiden burde vist tydeligere hva nettsiden representerer. Det er vanskelig å vite hva denne nettsiden egentlig tilbyr. Jeg ser for meg et stort fremsidebildet med en forklarende kort tekst/slagord som hjelper å fremme hva nettsiden er for. Da skulle selvfølgelig teksten vær i en stor skrift og godt leselig for brukeren.

 

Posted in Digital plattform | Leave a comment

God og dårlig web-design

 

God og dårlig web-design har mye å si for en nettside. Det kan være helt avgjørende om produktet eller tjenesten blir valgt eller brukt av kunden. Man ser med en gang om bedriften uttrykker  profesjonalitet gjennom en nettside.

 

Her er et eksempel på en nettsiden jeg syntes har dårlig design:

http://www.snhu.edu/

Southern New Hampshire University

 

Målgruppen til denne siden er studenter. Hovedsaklig er den for å rekrutere nye studenter, men også for å opplyse nåværende studenter om ny informasjon. Målgruppen er begge kjønn, og hovedsakelig amerikanske studener. De prøver også å nå internasjonale studenter.

Skrifter er relativt lett å lese, men det er for mange størrelser på skriften. Og for mange forskjellige farger. Mye av skriften er veldig dekorativ. Skriften på siden virker mer som om den er til pynt enn å være til nytte for seg. Skriften er også veldig liten, og kan gjøre det vanskelig for enkelte folk å lese.Det er for mange ulike farger på siden, som gjør at den blir oppfattet som amatørmessig.  Siden ser ikke oppdatert ut, og har et 90-talls preg over seg. Blått er en stor del av siden, som er en nøytral og sikkert farge. Men de har dessverre delt banneret i to forskjellige blåfarger, som ikke hjelper på designet. Dette blir bare forstyrrende for øyet. De har også brukt en gul-oransje farge som kontrast til det blå. Det kan fungere med komplementærfarger, men i dette tilfellet blir det for mye. De har brukt flere ulike gul-oransje farger som gjør at det blir et rotete uttrykk som ikke fungerer.  Det er også elementer av rødt og grønt, men gradient tekst. Dette blir rett og slett for mye. de burde holdt seg til maks tre ulike farger på siden.

Navigasjonen er på siden er ganske tungvint. For det første er det alt for mange menyer å velge mellom på menylinjen. Samtidig er det også enda flere linker på bildet under menyen. Det er for mange menyer og linker på hele fremsiden, og det er vanskelig å vite hvor man skal gå. De burde samlet flere sider i ulike underkategorier. Og ikke hatt så mange ulike valg på fremsiden.

Det er et slideshow av bilder som går på fremsiden, som er helt greit. Man kan bla seg igjennom dem. Bildene prøver å representere ulike tilbud på skolen, og passer med teksten som kommer opp over dem. Bildene er litt statisk og litt unaturlige. Slik det ofte er med bilder som skal representere skole og utdanning. Ellers er resten av bildene på siden litt små. Generelt er alt på siden litt for lite. De har nok ikke skjønt hvor mye gode bilder på en nettsiden kan være med å heve kvaliteten på nettsiden.

Førsteinntrykket til en nettside gjør mye. Det tar ikke lang tid før man bestemmer seg om man liker siden eller ikke. Det kan komme av forventninger du har fra før, og om du finner det du leter etter. Man er ikke villig til å bruke lang tid på en nettside for å drive å lete etter den informasjonen man var på jakt etter. Helst vil man ha informasjonen kjapt og enkelt. Denne nettsiden fremstår som rotete og uprofesjonell. Det er for mye informasjon på nettsiden og man blir usikker hvor man skal begynne. En ramme rundt siden er heller ikke helt optimalt. Det begrenser en del, og gjør siden mindre en den trenger å være. Nettsiden blir for kompakt, med for mange farger og for liten skrift.

 

Godt design:

 

Her er et eksempel på en nettsiden jeg syntes har godt design:

http://www.augsburg.edu/

Augsburg College

 

Målgruppen til denne siden er studenter. Hovedsaklig er den for å rekrutere nye studenter, men også for å opplyse nåværende studenter om ny informasjon. Målgruppen er begge kjønn, og hovedsakelig amerikanske studener. De prøver også å nå internasjonale studenter.Skriften er lett og lese. De har holdt seg til tre fonter, som er enkle og lettleste.  Skriften føles ikke som om den bare er til pynt. Den gjør jobben sin, og er godt synlig.

 Jeg likte veldig godt fargene på denne siden. De har brukt burgunder bakgrunn, hvit logo og skrift, grå meny som blir mørkegrå når man hovrer over, og lysegår bakgrunn på nyhetsoppdateringer. Burgunder er fargen til skolen, og det er nok derfor denne fargen er brukt på bakgrunnen. Jeg syntes den passer fint som bakgrunn, da dette er en farge som kanskje ikke blir brukt så ofte. Det er noe man husker, da den kanskje skiller seg litt ut. Det passet med grå meny og hvis skrift, for å tone siden ned. Enkelt og stilrent. Men de har også turt å brukte andre farger som grønt og lyseblått i lag med burgunder, for å skille av tre kategorier. Det er spennende med flere farger, og de har klart å gjøre det delikat ved at de har bare brukt innslag av fargene. De er ikke blitt brukt for mye.

Navigasjone er veldig grei. Siden er oversiktlig og man finner enkelt og raskt frem til det man leter etter. Det er en fin og enkelt meny, hvor man lett finner frem til det man leter etter. Det er ikke for mye informasjon på siden, men heller ikke for lite.Det er veldig få bilder på siden. Dette kunne de kanskje hatt mer av. Men de få bildene som er på nettsiden, passer godt inn. Forsidebildet er veldig fint, og passer inn med resten av siden. Både fargemessig og kvalitet.

Når man finner det man letet etter på en nettside fort, får man en positiv opplevelse av siden. Da er sannsynligheten større for at man kommer tilbake.  Jeg syntes denne nettsiden gir et fint førsteinntrykk, og man finner lett frem til den informasjonen man vil ha. Det er fine farger på nettsiden, men samtidig ikke for mange. Rent og enkelt uttrykk, og man føler de er profesjonelle.


Det er først og fremst viktig at en nettside formidler det den vil, og treffer rett målgruppe.

 

 

Posted in Digital plattform | 1 Comment

HTML 5

HTML 5

 

Hva er formålet med HTML 5 og hvordan skiller det seg ut fra tidligere versjoner?

 

Formålet med HTML 5 er at det skulle erstatte HTML 4, XHTML og HTML Level 2.

Bedre «språk» for å støtte det siste innen multimedia. Alt fra animasjon, grafisk, musikk og film. Rikt innhold uten å måtte bruke eksterne plugins. Designet for å kunne brukes på alt fra PC, nettbrett, smarttelefon og smart-TV.

 

  • Nye funksjoner basert på HTML, CSS, DOM, og JavaScript.
  • Minimere bruken av eksterne plugins. Som for eksempel Flash.
  • Enklere å håndtere Error
  • Scripting må bli erstattet av mer markup
  • HTML5 skal bli apparet-uavhengig.
  • Utviklingsprossessen blir synlig for offentligheten.

 

Artikkel – element: spesifiserer et eget selvstendig dokument

A-linker – kan nå gå over flere block-elementer

<mark> tag

Posted in Digital plattform | Leave a comment

Skolepraksis

Jeg syns det gikk greit å være i lærer-rollen i praksisen. Det var selvfølgelig svært uvant å være i lærer-rollen, siden jeg alltid har vært i elev-rollen selv. Man måtte hele tiden passe på hvordan man formulerte ting og hva man sa. Vi skulle lære elevene helt nye ting, og det var viktig å formidle det som skulle læres rett. Vi merket fort at det var flere ulike personligheter i gruppen, og å nå alle samtidig var kanskje ikke like lett. Noen av elevene var veldig frempå og tok mye plass. Mens andre trengte litt mer tid på ting. Jeg føler alle på gruppen kunne gå inn i lærer/veileder rollen. Av og til måtte vi innta den styrende rollen, men vi trengte aldri å være streng. Det mest utfordrende var siste dagen da alle skulle redigere. To av elevene på gruppen mistet fort konsentrasjonen og det var veldig vanskelig å få de til å jobbe med oppgaven. Da merket vi hvor vanskelig det var og nå frem til alle på gruppen. Vi hadde heller ikke støtt på store problemer med elevene før dette. Jeg syns det var en fin erfaring og ha. Det var interessant å se hvordan 11-åringer jobber med digitale verktøy og hvor mye de kan fra før. Jeg har erfart at de fort mister fokus på gitte oppgaver, og at de helst vil spille PC-spill når datamaskinen er i bruk.

Posted in Digital plattform | Leave a comment

Medieproduksjon med barn i 6. klasse

4) Design

Det er 5 elever i designgruppa og det er bare jenter. De har lyst til å lage et moteblad! Eller hesteblad. Eller et blad om hunder. Eller bare en fin plakat med både hester og hunder. De blir ikke enige.

Siden ikke elevene blir enig, kan de som har ideer til oppgaven legge de frem. De må argumentere for sin i ide, for å overbevise andre om at deres ide kan gjennomføres. For å avgjøre hvilken ide det blir, kan elevene stemme på den ideen de liker best. Hvis det er likt når alle har avgitt sin stemme, kan det løses med stein, saks og papir.

For å lage et blad er det mer å gjøre en bare en plakat og da kan gjerne flere elever få “sjefsroller”.  Her må både foto, tekst og design med. De kan for eksempel lage et dyreblad hvor det er flere reportasjer om for eksempel hester eller hunder. For å gjøre det mest rettferdig kan alle få prøve seg på å ta bilder og skrive en tekst.

Programmer som photoshop og indesign bli brukt i produksjon av plakt og magasin., der elevene kan få opplæring og assistanse fra lærer. Her kan de lære enkel redigering og ta bilder med profesjonelle kamera. De kan også få lære om opphavsrett og kildebruk.

Posted in Digital plattform | Leave a comment

Lydteori

Samplingsfrekvens angir hvor mange avlesninger per sekund AD-konverteren gjør av bølgeformen. Bitrate er hvor mye informasjon som behandles per tidsenhet. Det er viktig å kjenne til disse begrepene for å behandle musikk didgitalt.

MP3: bygget på hvordan ører fungerer byggets lik at vi ikke hører maskerte frekvenser i lyd kompitabel med alle avspillere på markedet

WMA: Effektivt til høye og lave komprimeringsnivåer filene kan kopibeskyttes Den nyeste versjonen kan lagre lyd av høy oppløsning og surround sound.

For å opprette lydspor i Audition må man trykke File, så import og så kan man velge det lydsporet man vil ha. For å slette lydspor i Audition markerer du det du vil ha bort og trykker på backspace-tasten.

Mono-opptak tar opp fra kun en kanal, mens stereo-opptak tar opp fra flere kanaler.

1 mic: mono 2 mic: stereo 3 mic: stereo

Solo og mute knappene i audition kan vi bruke til å høre enkeltlyder for seg selv eller skru av enkelte lyder i et multitrack.

 

9-Waveform,0-multitrack, start stopp-space,

Zoom inn vannrett = =
Zoom inn lodrett Alt+= Option+=
Zoom ut vannrett - -
Zoom ut lodrett Alt+minus sign Option+minus sign

I “Edit-view” kan du velge å redigere sporet for seg selv. Om du gjør endringer, blir det lagret i selve sporet. I “Mulitrack-view” kan du også redigere sporene, men her blir ikke endringene permanente. “CD-view” gir deg oversikt på hvordan sporene ville sett ut på en CD.

 

Kryssfading brukes hvis du skal fade to forskjellige spor inne på samme track. Det er forskjellig fra inn og uttoning, fordi lyden går over til en annen, mens i inn og uttoning blir lyden tonet helt ut til det blir stille.

 

Når et lydspor peaker, går det over desibelmåleren i Audition. Det kommer av at lydnivået har blir sprengt under opptak, eller opptaksnivået har vært for høyt. Det kan goså hende at opptakeren har stått for nærme lydkilden under opptaket, slik at mikrofonen har blitt forvrengt. Dette kan forhindres ved å skru ned opptaksnivået, flytte lydopptaker lenger unna lydkilden.

Posted in Digital plattform | Leave a comment

Lyd

Posted in Digital plattform | Leave a comment

Foto – studioportrett

Ta fire studiobilder med studioblitz der motivet er en person. Du skal bruke ulike lyssettingsteknikker i de fire bildene slik at uttrykket endres.

 

Alle bildene er tatt med disse innstillingene:

1/200 s
f/20
ISO 100
50mm

I dette bildet har jeg brukt blits på høyre side av modellen, og reflektor på venstre side. Jeg har brukt reflektor fordi jeg ville lyse opp andre siden av ansiktet, men ikke like mye som høyresiden, slik at det ble kontraster og skygger i ansiktet. Dette er et typisk “skolefoto- bilde”.

 

I dette bildet ville jeg skape litt mer liv om spenning. Her har jeg brukt lite reflektor og mye blits, til å lyse opp håret. Jeg syns det er litt for mørkt i fjeset på modellen, slik at ikke øynene kommer godt nok frem.

 

I dette bildet ville jeg ha store kontraster. Ingen reflektor er brukt. Her er fokus på lys på høyre side av ansiktet på modellen. Og å lyse opp håret. Dette gir et sterke og kontrastfylt inntrykk.

 

I dette bildet er blitsen nede, under modellen. Dette er for å skape et skummel uttrykk på modellen. Det er mye lys på hakepartiet, og lite i resten av ansiktet.

 

Posted in Digital plattform | Leave a comment

Skisse – logo

Jeg bestemte meg for denne logoen, fordi jeg syns den passer best til meg. Det jeg måtte tenke på for å videreutvikle logoen, var fargevalget. Jeg ville ha noe som passet til regn og da passet blått fint. Jeg ville også ha en kontrastfarge til blått, og da valgte jeg gul. Dette er en glad og munter farge. Man kan også tenke på det som om at det blå er regnet og det gule er solen. Håndtaket er også gult slikt at fargen går igjen på logoen, og man kan også tenke at det er “solskinn” under paraplyen.

 

Posted in Digital plattform | 1 Comment