Outdoor Media – Trip to Ålesund

Tuesday 28.10 we went on a field trip to Ålesund with the entire Outdoor media class. The purpose of the trip was to visit the key location for our new assignment and talk to the marketing manager of Destination Sunnmøre. In the past the groups has been randomly set up, this time the third-years and internationals are working together, while the second-years has their own groups. This is to clear up some difficulties in schedules between the students.

We headed towards the city in cars, and on the way it became clear that the weather wasn’t really as stable as we’d like. Rain and heavy wind was a problemfor some. Before heading into the city we met ut at Aksla, a viewing post that overlooks the city of Ålesund. After this we headed towards the city and spent quite some time finding a parking house and some lunch before we headed towards the Jugendstilemuseum. At the museum we got a guided tour showing the distinct arcitectial style of Ålesund and some history of the city. The museum used different formats for the guiding; a traditional guide that talked and showed us around, a movie with multiple screens and a “time machine” concept tour room that used audio, picture and video to tell a story.

When we were done with the museum we had to find JACU, a local coffe place that was supposed to be very closeby. The problem was however; noone in the group knew where it was and google maps was once again not very helpful. Even Nicolai, who is born and raised in the area had a really hard time finding out where it was. We strolled around in the rainy city for quite some time before we finally found the place. At JACU we met Tom, the Marketing Manager of Destination Ålesund and Geiranger. He gave us information and inspiration for the assignment and explained what kind of videoes he wanted. After the presentation we discussed in the group what kind of approach we wanted to go with.

 

 

Bruk av digitale hjelpermidler i skolen – et tilbakeblikk på NGV

Et tilbakeblikk på min personlige erfaring av Nordahl Grieg videregående skoles bruk av digital kompetanse og nye teknologi.

Fra om med første stund jeg begynte på skolen ble jeg fortalt at mye av undervisningen skulle foregå digitalt og at skolen var revolusjonerende med nye former og metoder innad læring.

Vi begynte som en stor klasse på 45 elever der vi hadde mye felles undervisning i større forelesnings rom. Vi ville her bruke digitale tavler m.m for å ha enkel visning av grafikk, videoer, bilder o.l. Dette føltes som en stabil og god løsning å intrigere video og bilde knirkefritt i undervisningen uten å tenke på større tekniske problemer enn “er tavlen slått på?”. I forhold til vanlige prosjektorer kan man ha problemer med VGA kambler, HDMI, MAC-overganger og alt mulig tull. Slike digitale tavler var i hvert eneste klasserom på skolen som gjorde det enkelt å bytte rom og flytte på seg. Denne bruken av video og bilde uten tekniske problemer gjorde også at undervisningen fløt mye bedre enn tidligere; det føltes som om det ikke lengre var småting som gjorde undervisningen tregere eller ødelagte alt som het tempo.

En problemstilling vi derimot fikk på skolen etterhvert var mangelen på papirbøker i enkelte fag. Skolen skulle være den første i Hordaland kommune som var 100% digital i form for læring. Tanken var god, men det ble problematisk i enkelte fag. I nesten alle fagene gikk dagene uten lærerbøker fantastisk. Læringsdatabasen NDLA var langt ifra perfekt; men den forklarte teori på en grei måte og jeg vil når som helst ha en søkefunskjon på pensum som er rask framfom å bla gjennom bøker og lete i kapitler og innholdsfortegnelser. I fag som matte ble det derimot et problem. Når en del av materialet som var publisert på NDLA var med svært lite forklaring og formler ingen andre enn læreren kjente igjen oppstod det raskt problemer. Uten en klar kilde på læringsstoff kontaktet vi skolen og luftet problemstillingen. Etter en god tid med argumentering og ordkrig fram og tilbake fikk elever lærebøker i enkelte fag.

Jeg vil argumentere for at å skrive digitalt og finne informasjonen digitalt gav meg større frihet og valgmulighet enn jeg har hatt på papir uten noen begrensninger. For en som aldri har hatt pen håndskrift og alltid vært glad i data var den en veldig akseptabel overgang.

Om det ønskes mer innsikt i saken rundt papir vs digitalisering på NGV kan artikkelen her anbefales: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Elevene-krevde-papirboker-tilbake-2809046.html

Som en medieklasse utnyttet vi også fullt ut denne digitaliseringen i fagene til media. Vi brukte ofte video og bilder i undervisningen og skrev aktivt wikier og refleksjonsdokumenter som kunne ligne på blogger. Lærerne opprettet også en felles facebook-gruppe der alle beskjeder som gikk ut på læreportalen itslearning også ble publisert. Dette ble gjennomført etter at emneansvarlig luftet ideen for oss mediaelever. Alle 45 brukte facebook og det ble de neste tre årene vår platform for beskjeder, inspirasjon, fag-artikler, eventer og annet med klassen. Det viktige her var det var i regi av lærerne så gruppen som ble laget hadde også visse rammer på hva som ble postet. Fordelen men å bruke en platform som facebook er at navigering på nett var mye enklere enn itslearning og at sålenge en hadde 3/g eller wifi ville en alltid få med seg hva som skjedde på mobil.

Vi ble brukt som forsøkskaniner for denne modellen og for å sjekke om det funket, men jeg vil argumentere for at det var en modell som passet ypperlig til mediefag og rask men enkel informasjonsflyt.

 

Reflection Document – NFT102 – Outdoor Media

Reflection document: NFT102 Outdoor media production

Marius Strømmen

Planning the trip

A big part of being outdoors and hiking is understanding the environment you’ll be in as well as the weather conditions. This is where planning the trip becomes very important. Due to the fact that we would drive to the cabin I used a light backpack (30l) since there was no reason to pack for walking several hours to the actual location. I could easily fit a change of clothes, food, water and my camera equipment inside the backpack, so it worked out good for this trip. A thing I noticed many failed to plan properly was what shoes to bring; many used light running shoes which are not waterproof or good for walking in uneven terrain or mountains. For mountain hiking in Norwegian landscape one should bring proper waterproof shoes for marshland, mud and overall wet environments. I went with a pair of gore-tex mountain/winter shoes which worked excellent for this trip.

Hiking

After we got the groups announced we also started planning the equipment we would bring. We had the basics we needed for filming including; several DSLR’s, Gopro’s and tripods. We lacked sound equipment, but we borrowed this from the school when we needed it. After arriving at the cottage we got the group assignment and started planning the film. Be brainstormed our individual stories and came up with ideas parts but the rest of my group had a big challenge figuring out their story so we spent way too much time trying to come up with something. I helped the group as much as possible and spent the evenings/free time on taking timelapses/beauty shots so we could use these as fillers until we got a story going. I kinda regret not having proper time lapse equipment except the GoPro for this project, I’ll definitely try to get something for the second or third trip.

            gopro downscaled.jpg

The workshops we had outside were somewhat basic, but I enjoyed the dramaturgy and storytelling part which we’ve had little of earlier. We also had lectures about outdoor mediating, friluftsliv and documentary work that was really interesting. Much of what we discussed here were themes that I already knew of, but not to a great extent; furthermore I feel like i learned a lot from them. It did give a good perspective on how one could works as a one man team which I’ll keep in mind for later productions.

The day after arrival we went on a trip a couple of kilometers behind the cabin. This worked out great, as I got to test much of the equipment and clothing I had brought with me aswell as several timelapses and beauty shots I filmed during and after we arrived at the lunch spot.

I reflected that I would need two GoPros for the next project: One with an external battery which I could use for POV shots/walking for extended periods of time, and another one for timelapses. This way I can constantly walk around with one and use the other one for 2-3hrs timelapses and pick it up later.

Working with international students was also great, most of them had completely different approaches to being outdoors and hiking compared to what we have which was a great experience.The trip really helped me understand what I enjoy with being outdoors. I’ve always traveled much and gone fishing in the mountains/creeks during summer, but going around like this was new for me. This perspective really helped me with the idea for my movie which I’ll focus on making during the course.

Next time I’ll spend more time preparing equipment and planning how I want to film beauty shots and timelapses beforehand. This is generally what I can film without planning them in regards to the movie we’ll be making.

My only regret during the trip was not bringing a fishing rod.

MEK111 – Filmgruppe

Oppgaven lyder som følger:

Ta utgangspunkt i en av casene under og reflekter rundt mulige oppgaveløsninger. Det er alltid smart å ha tenkt mye før elevene kommer med sine forslag for da vet du hva du kan si ja og nei til – hva er praktisk mulig og fornuftig (mediefaglig)?

MÅL: Som lærer må du ha mål å jobbe mot – ellers har oppgaven lett for å gå i oppløsning.

1) Filmgruppa

Det er 6 elever i filmgruppa. Den er satt sammen av tre jenter og tre gutter. Jentene har lyst til å lage noe om mote eller hest. Gutta vil lage en skrekkfilm!

Mål: Eleven skal gjennom arbeidet i film lære seg å bruke kamera og få en grunnleggende kompetanse innenfor redigering i programmer som Adobe Premeiere og Adobe After Effects. Elevene skal lære seg det tekniske bak filming, men også HVORFOR og HVORDAN man filmer ting. Dette gjelder en rekke grunnleggende regler innad film som skal tas høyde for.

Innledning: Det viktigste her blir å bli kjent med de ulike eleven i gruppen. Først vil jeg ha en runde med introduksjoner fra de ulike elevene før jeg begynner å snakke litt om hvordan er lager film fra start-fasen. Det blir ganske viktig for elevene å lære seg pre-produksjon for å få en forståelse for film. Etter en rask innledningsvis presentasjon vil jeg spørre de ulike elevene om de har noen ideer rundt hva de vil lage film om.

Siden denne gruppen er blandet mellom gutter og jenter vil jeg ta litt styring rundt tema om nødvendig. Jeg vil ikke at noen parter skal føle seg tvunget til å lage film om noe de ikke ønsker (gutter som lager heste-film og jenter som lager horror). Det viktigste i denne fasen blir å etabler hvilke elever det er på gruppen og gi dem en forståelse for pre-production og idee-fasen bak film.

PS: Produktet blir mest sannsynlig en kortfilm grunnet tidsramme og lengde på prosjektperioden.

Hoveddel: 

Elevene vil i denne delen få en rask opplæring i bruk av filmkamera og det rent tekniske bak filming. Jeg tenker også at det er greit for dem å filme enkle klipp her som vi bruker for en opplæring i Premiere. Etter dette vil jeg vise noen klipp fra filmer og forklare cinematografi i grunnprinsipp slik at elevene vil kunne forstå bevegelse o.l i bildet.

Ulike roller innad film blir forklart til elevene og de kan uttrykke hva de vil jobbe med. Her blir det viktigste å få alle rolle til å virke spennende slik at ikke alle sammen kun vil filme/stå foran kamera.

Etter denne opplærings-fasen begynner vi med filming. Alle elevene jobber sammen, eller deles de opp i to grupper. Dette blir en vurdering ettersom jeg ser hvilke typer elever jeg har å jobbe med.

Jeg vil ikke gi elevene for mange oppgaver på kort tid eller for mye arbeid, så fokuset blir å lære dem det mest grunnlegende slik at det kan brukes som byggestener senere.

Avslutning: Etter filmingen er ferdig vil vi begynne å jobbe med redigerings-arbeidet. Her kan behovet for veiledning bli stort så dette er noe vi går gjennom gruppevis. Når redigeringen er ferdig vil det blir visning av filmene. Det blir også innspill på hvordan prosjektet har gått der vi snakker om hva som var bra og mindre bra.

 

 

Loopbasert Lyd

Brukte en del tid på å lage en ambience intro med undertone i bass. Oppbyggingen til hovedpartiet er en dempet bass som jeg looper og kjører litt svak EQ på. Gitaren som en hører i bakgrunnen er inspirert av Zimmer. Jeg slowet ned gitaren betraktelig og la på en rekke effekter for å få en dyp og jevn tone som strakk seg utover. Beaten er mer eller mindre improvisert, følte at den ikke hadde veldig mye sammenheng med resten av sangen, men jeg prøvde å balansere det så godt som mulig

https://soundcloud.com/wastinglight-1/loopbasert-lyd

 

MID 115 – Øvingsoppgave LYD

1. Hva er samplingsfrekvens og bitrate, og hvorfor må en kunne disse begrepene?

Samplingsfrekvens er hvor mange ganger i sekundet lyden oppdaterer seg. Bitrate er hvor mye informasjon som behandles per forespørsel/tilsending. Det er viktig å kunne hva sampling og bitrate er spesiellt til eksportering av video/lydfiler for høyere kvalitet.

2: Nevn to utbredte lydformater med ulike bruksområder. Hvilke egenskaper særpreger disse? 

Det vanligste digitale lydformatet er mp3 MP3 komprimerer lydfilene og setter størrelse (kb,mb) framfor kvalitet i mange tilfeller. WMA er et annen format som er bedre egnet til redigering siden den ikke fjerner like mye kvalitet som MP3 gjør i komprimering mens den fremdeles hakker ned filstørrelsen betraktelig.

3. Hvordan oppretter og sletter en spor i Audition?

Først må en importere en lydfil til Audition. Man gjør dette ved å gå til file>import*velg fil* og så drar man tracket over til timelinen. For å slette dette sporet markerer man det og trykker på “delete”.

4. Hva er forskjellen på mono og stereo-opptak? Hva skal en velge når en gjør opptak av lydkilde med en mikrofon istedenfor tre mikrofoner. 

Mono har et enelt utgående signal kontra stereo som har to utgående signaler. Når en tar opptak med kun en mikrofon (mono) kan en mixe dette sammen i Audition og lage en mono-mix.

5. I hver kanalstripe (lydspor) finner en solo og mute-funksjoner. Hva bruker en disse til?

En bruken solo til å spille utvalgt track fra f.eks et multitrack med mange ulike spor. Dette hjelper om du kun vil høre bassen istedenfor å høre trommer, gitar etc. Mute brukes til å mute et eller flere tracks.

6. Hvilken tastatursnarvei vil du anbefale medstudenter å lære seg når de skal behandle lyd i Audition?

En universell shortcut som alle studenter i MID bør bruke er ctrl-z (angre).

7. Hvordan zoomer en inn og ut i Audition og har denne funskjonen en snarvei?

Den enkleste måten å gjøre dette på er ALT/+ og ALT/-

8. Hva er forskjellen på Edit View og Multitrack View og CD View i Audition?

Edit View: Har kan en vise og redigere lydfiler i waveform. Denne funskjonen anbefales når en skal fokusere på presisjon innenfor klipping og mixing.

CD View: Brukes til å lage/brenne cd’er i Audition.

Multitrack View: Denne forklarer seg selv. Her kan man ha oversikt over de ulike sporene (tracks) og flytte rundt lydfiler. De fleste vil jobbe mest med multitrack View i Audition.

9. Hva er krysstoning godt for? Hvordan gjøres det i Audition? Hvordan skiller det seg fra inn/uttoning?

Tldr: Man kryssfader to klipp sammen. Forskjellen på inn-og uttoning er at de kun gjelder intro/utro og ikke sammenbinding av ulike spor.

10. Hva menes med at et lydsignal klipper eller vrenger? Hvordan kan en forhindre slik klipping?

Når et lydsignal hopper/vrenger har en som regel tatt opp lyd ALT for høyt eller skrudd desibel litt for mye opp. Man må passe på at lyden aldri peaker over dne røde måleren for desibel (styrke for lyd). For å forhindre dette bør en være obs på hvor høyt man tar opp lyd og man kan evt skru ned lyden i Audition selvom sprengt lyd aldri er optimalt å jobbe med.

 

Time 11.11.13

Notater rundt Stians

Siden er basert rundt flexbox og har generelt sett brukt bokser som hoveddesign. Shadow brukes en del på siden. Rent designmessing er siden enkel. Om man eksluderer shadow har den kun 3 ulike farger – hvit bakgrunn, grå bokser og svart skrift.

Siden har en logo som skal fungere som “home”

3 Sider – Hovedside, Galleriside (bilder), Teknisk + sidebilder

Bildeside – thumbnails som lenker til galleri m/ blafunksjon og tilbakefunksjon.

500-600px max på gallerisiden – passer bra til de fleste pc-skjermer og resolutions.

set h:135px er størrelsen på thumbnails til hvert bilde.

 

Design Arbeidskrav 5

Videreutvikling av skisse til logo. Jeg valgte å fokusere på emblem som hovedelementet til designet. Jeg valgte å fokusere på følgende elementer: Luft, balanse, minimalisme.

Jeg valgte å bruke to ulike farger for å holde designet så enkelt som mulig uten å gjøre det monotont. Tenker at bruken av to like farger vil være enklere enn kontrastfarger, må testes ut til senere versjoner. Som du ser er dette designet veldig røft. Jeg gjorde dette i PS siden det var ment som en digital skisse – teksten er ikke 100% warpet rundt sirkelen, kamera er ikke skikkelig vectorized og banneret er heller ikke 100% symmetrisk. Dette er ting jeg skal ferdigstille om vi skal jobbe videre med designet – da vil jeg bruke illustrator for å lage en vector, noe som egner seg bra til logoer.

 

Abeidskrav 4 – Logo

Det første designet baseres rundt symmetri, sirkler og runde kanter. Jeg vil forholde meg til to ulike farger i designet: en lys og en mørk farge innenfor samme toner (eks lyseblå – mørkeblå). Jeg tenkte å lage et enkelt og rent design som ikke ville skape mye støy – da blir minimalisme og symmetri nøkkelord jeg velger å gå utifra. Dette er en ganske enkel skisse som jeg heller vil ferdigstille i Photoshop/Illustartor, å tegne dette for hånd helt symmertrisk korrekt blir alt for mye arbeid. Jeg liker godt å se filmer + jobbe med video innad media, så jeg tenkte at et vectorized kamera ville passe som logo’en.

En annen skisse til logo, planen var å bruke en filmrull som “logo” i designet og få den til å flyte sammen med navnet mitt ved å smelte inn i “S”‘n. Dette fungerte egentlig ikke så bra, så jeg prøvde å ramme inn navnet i en filmrull. Igjen, veldig misfornøyd med designet. Bevegde meg vekk fra disse ideene og satset på et renere design som dere ser på første bildet.