Tur til Ålesund m/ bilder

I forkant av den siste oppgaven i Oudoor Media Production hadde vi en klassetur til Idylliske Ålesund. Der skulle vi beslke Jugendstilsenteret og ha møte med han som står bak oppgaven vi skal lage. Oppgaven er å promotere Ålesund som turistby, og velge et tema for å få fram dette. Mens vi var i Ålesund skulle vi ta noen bilder, 3 stk som kunne brukes til å vise fram Ålesund som en vakker plass å besøke, selv på en veldig grå og trist dag.

Jeg har hatt litt problemer med mobilen min, og hadde ikke med kamera, så bare to motiver av de flere bildene jeg tok har blitt slettet av en eller annen grunn. Det ene er fra Galleri på mobil, det andre er hentet fra min Instagramkonto. Jeg får heller oppdatere senere med to andre bilder om det er nødvendig.

 

Her er bildene fra dagen:

IMG_20141024_135446 (1)

Bilde_Ålesund

Outdoor Media Production: Oppgave 2 – En tur mot nye høyder

Vi er alle forskjellige mennesker. Noen mer aktive enn andre, og liker seg best i skog og mark. Andre igjen liker mer å sitte inne med en laptop på fanget, og en god serie på tv. Det siste kategoriserer meg som person. Som student ved Høyskolen i Volda har vi som mulighet å kunne ta et studie som foregår ute. Lage medieproduksjoner høyt til fjells. Det er bare det at det skjer høyt til fjells.

I dette blogginnlegget vil jeg motivere andre til å ta den siste turen vi tok, ut i fra mine egne erfaringer etter en tur til det som må være Sunnmørsalpenes vakreste hyttebeliggenhet. Pachellhytta i Stranda Kommune. En tur med både oppturer og nedturer.

map_blogg

Kartbilde av ruten vi tok til Pachellhytta, med nyttig informasjon om plasser og lengde. De grønne prikkene viser hvor bildene senere i blogginnlegget er tatt.

Som nevnt over er jeg ikke den mest aktive gutten i klassen. Jeg er ikke spesielt vandt med lange fjellturer, nesten tusen meter over havet. Nei, jeg liker meg nok litt bedre foran laptopen min.

Jeg skal ikke lyge og si jeg ville tatt den turen her om jeg hadde valget. Det studieløpet jeg går er obligatorisk, så for å bestå året måtte jeg, men jeg er glad jeg tok den. Det var en oppkvikker både psykisk og fysisk. En herlig tur på rundt 8,5 kilometer.

Hele turen tok vel rundt 4 timer, kanskje litt over. Når du går i fjellet så glemmer du litt av tiden. Du er på tusen høydemeter over fjorden. Null internett, null dekning på mobiltelefonen. Du føler deg ikke så avhengig lenger, og blir en del av nåtiden. Ingen bekymringer, det var i hvert fall det jeg tenkte. Det var noen ganger jeg kom over tiden, og fikk nesten hakeslepp over hva klokken egentlig var, og hvor langt jeg hadde kommet på den tiden. Som en ikke så altfor aktiv ung herremann, så følte jeg meg litt stolt.

Det er også det som her så herlig med slike turer. At du er der, der og da. Det er en tur du har planlagt, du har ingen andre steder å være enn der oppe mellom to skyhøye fjell. Du trenger da ikke å haste deg oppover heller, bare ta det rolig i ditt eget tempo. På fjellet blir du din egen herre.

Jeg vil jo også anbefale å reise i en gruppe, kanskje ikke på så veldig mange, da folk er forskjellige og mulig tøyer sine grenser litt mer. Men det å dra med andre folk gjør turen mye lettere også. Du glemmer all den sytingen av bakker, og konsentrerer deg heller om å komme seg opp. Opp sammen med dine nærmeste venner. En liten oppvekker er og også at jo høyere du kommer, jo mer fantastisk er utsikten. Bare se på bildene lagt ved her. Disse bildene er tatt på forskjellige høydemeter, og landskapet er mer og mer nydelig jo høyere du kommer. Det er motivasjon, det. Vil du se så må du gå, og jeg lover deg. Du vil se!

bloggbilde1

Dette bildet tok jeg på toppen av den første bakken. Det store fjellet er Slogen, 1564 meter over havet. Også kalt for kongen blandt fjellene på Sunnmøre. Vannet du ser heter Storevatnet. Rett over går stien hvor du ender opp ved Isavatnen, vist på neste bilde. 

Hvis jeg skal beskrive turen ville jeg si den er lang, men rolig og behagelig. Den starter ganske slakk noen kilometer før du kommer til den første bakken. Det var en tung bakke, det skal jeg ikke lyge om. De første skrittene opp var harde, og du ville helst snu. Den er ikke så lang, og når du kommer opp på toppen, og får se utsikten over den videre veien du skal ta, da får du mer motivasjon til å fortsette, det lover jeg deg.

bloggbilde3

Dette bildet her er tatt utover den andre vannet man kommer til. Det er tatt i enden av vannet man kommer til på toppen av bakke nummer 2, den veldig lange og slakke. I midten av bildet ser man hvor man kommer opp bakken. Vannet heter Ïsavatnet.

Selv om det kommer to ganske lange bakker videre på turen, så er nok den første den tyngste av de. Den andre er slakk og lang, og ikke spesielt tung. Den tredje er litt bratt, men veldig kort. Det eneste som kan være litt ubehagelig med den, er steinrøysa som stien er basert på. Husk å ta riktig sko, ellers vil du skli og skade deg. Jeg snublet, nesten på toppen og vriklet foten min. Hadde jeg ikke hatt fjellsko kunne det gått enda verre, men jeg klarte meg, og jeg fortsatte. På toppen av den bakken, da er det bare nedover. Nedover til Pachellhytta. Målet med turen!

bloggbilde2

Dette bildet her er tatt nederst ved den siste bakken. Som du ser er det en del steiner oppover. Dette bildet er av Slogen, og er tatt på skrå oppover. Stien går rett nedenfor ved foten av fjellet. 

Det er en nydelig hytte, som har det meste å tilby. Når du kommer fram, og tenker tilbake på turen mens du hviler beina foran en varm peis, da skal jeg si deg at du tenker på det som «verdt det!». Hytta er nyoppussa og renovert.

Hytta er en bra plass å slappe av etter en lang tur som dette. Selv om den ikke er av det bratteste slaget, så blir du stiv og støl i beina, men igjen, er du en av de som er lik meg, så har du bare godt av det. Det er slik jeg tenker, og det motiverer meg bare enda mer til å fortsette.

Jeg vil anbefale alle en slik tur, med tanke på det du sitter igjen med etterpå. Forhåpentligvis, om du lik meg så er de følelsene og opplevelsen bare positiv. Som nevnt i begynnelsen så er dette en tur jeg mest sannsynlig ikke ville vurdert om jeg ikke måtte. Ingen informasjon om lengde eller høydemeter. Ingen kartlegging av hvordan det så ut. Nå har jeg vært på den turen, og jeg er så glad for det. Nå har jeg matet deg med informasjon om hvor langt, hva du kan forvente deg, og hva du sitter igjen med. Kom deg ut av stolen, det er en fantastisk tur som ikke er noe spesielt krevende heller!

Av Nicolai Humblen Gjerde

Her er også videoen jeg lagde på turen. Videoen er av Pachellhytta. Kos deg!

Arbeidskrav 2 – Refleksjon rundt artikkel “Tourism Marketing from 1990 – 2010″

Dette arbeidskravet her vil være om artikkelen fra et av kompendiene som hører til emnet Outdoor Media Production her ved Høyskolen i Volda. Denne oppgaven er å lage et blogginnlegg med refleksjoner rundt denne artikkelen. Jeg vil presentere hva den handler om, hva som er målet med den, og mine tanker rundt artikkelen.

Tourism marketing from 1990 – 2010, Two decades and new paradigm er en artikkel som går over 9 sider, skrevet av Daniel R. Fesenmaier og Zheng Xiang. De tar for seg hvordan internett og andre medium har blitt påvirket de siste to tiårene til å utvikle seg innenfor å markedsføre turismen. I artikkelen tar de for seg hvordan det hele startet, og hvordan internett, som på den tiden var ganske så nytt tok i bruk dette for å skape en ledende form for markedsføring. Videre i artikkelen skriver de om, og tar for seg mange forskjellige kilder om hvordan det videre utvikler seg til hvordan denne typen markedsføring er i dag, og hvorfor det er kommet så langt som det er.

Når de skriver om hvordan det startet, og hvordan turist markedsføring var på begynnelsen av 90-tallet skrives det i artikkelen at ved hjelp av denne teknologien så kunne man dele ut veldig mye informasjon. Dette gjaldt de forskjellige reise -og turistorganisasjonene. På grunn av dette så ble turistindustrien en av lederne når det kom til hvordan man brukte markedsføring innad i den nye verden, som internett ga mulighet til. Man fant ut at turisme kunne brukes som et produkt, og selges på lik linje som andre varer. Hotellkjeder kunne på denne måten kontakte sine gjester, eller omvendt på en mye lettere måte enn før, og linkes til andre turistorganisasjoner og firmaer.

Når det kom til den andre delen, altså det nyere tiåret (2001-2010) så var det mulighet for å utvikle på en mye større grad enn før. Flere nettsider kunne bygges opp, og muligheten for å treffe forskjellig målgrupper og andre letende ble større. Samtidig så økte rekkeviddet for hvor man kunne sende ut da smart-telefoner kom inn i bildet. Ikke bare ble det nye, forbedrende og flere websider, men nå kunne man også få tilgang til disse websidene fra flere forskjellige typer plattformer. Ikke bare nye nettsider for selve turist markedsføringen kom til, men sider som Wikipedia og Facebook ble tilgjengelig relativt tidlig i dette tiåret, og var med på å “booste” markedsføringen enda mer, ved hvordan målgruppen kunne få et annet perspektiv og muligens annen informasjon om de destinasjonene man ville besøke. Denne type verden, og markedføringen kom på en måte sammen til et mye tettere samfunn, og dette var også smart-telefonene med på å gjøre enda bedre når de til slutt kom.

I de senere årene turist markedsføringen var kommet ganske på plass, og var allerede blitt annerkjent rundt omkring på forskjellige medier, kunne man legge merke til hvor effektiv denne reklamen for områder, reisemål eller reisemåte var. Dette er noe man har sett egentlig over de siste 2 tiår, som denne artikkelen spesifikt er om, men ved tanke på hvor mye og hvor langt markedsføringen rekker ut så fungerer det bedre å ta i de siste årene som eksempel. “Destination branding”, som Daniel og Zhang skriver om i artikkelen er noe som markedsorganisasjonene innenfor turisme brukte som begrep for hvordan de solgte. På samme måte som andre verdenskjente merkevarer, som Coca-Cola og Nike brukte markedsføring for å få ut sitt budskap å for å selge, gjorde turistorganisasjonene det. De ville gjøre det på samme måte med hotellkjeder og byer. Prøve å skape et varemerke, gjøre det verdenskjent, slik det strakk seg ut og folk ville kjøpe det på samme måte som nye joggesko til vårtrimmen, eller en iskald cola når man er trøst, eller ville ha seg noe godt.

Som en siste del i dette blogginnlegget vil jeg trekke fram hva mine tanker og meninger om de delene av artikkelen jeg har listet opp over her. Jeg er en gutt som lever i den beste tidsalderen når det gjelder medium på nett, og de enhetene og plattformene dette kommer seg ut til. Jeg personlig syns at utviklingen, slik Fesenmaier og Xiang forklarer det er noe av det beste som har skjedd innenfor markedsføring. Jeg anser meg som en av målgruppen til dette fenomenet, og er en hurtig bruker av forskjellige organisasjoner som tilbyr informasjon om forskjellige reisemål, og jeg skal ikke lyge, men veldig mye av hvordan plasser blir framstilt er veldig avhengig av om jeg vil dra eller ikke. På samme måte som hva som gjør at jeg alltid kjøper fotballsko i Nike, eller Coca-cola foran Pepsi. Framstillingen av de forskjellige produktene, hvordan det blir vist, og hvor mye det appellerer til meg er vesentlig, og det har utviklingen gjort mange steg i riktig retning det siste tiåret, når vi ser på hvordan det var for over 20 år siden.

Det at turist markedsføringen går inn i sosiale medier for å selge er veldig bra. Det skaper en etterspørsel, og får folk intresserte. Som for eksempel Facebook, hvor de fleste har en bruker. Det er en effektiv måte å kommunisere med en potensiell kjøper, fordi det er her verden er samlet på ett sted. Man kan også fokusere mot målgrupper her enklere, ved at man kan avgrense markedsføringen på en annen måte enn om det ligger på en nettside hvor alle har tilgang. Det er mye enklere å selge en ferietur til Ibiza på Facebook, hvor de målgruppen er festglade, unge mennesker. Eller en rolig, romantisk tur til Venezia. Det blir promotert til målgruppen, og ved bruk av riktig virkemidler så rekker det bare ut til de det skal, enn på en nettside samlet med alt annet. Da blir det nok rot og kan bli oppfattet anderledes. Twitter er også et prakteksempel på hvordan man kan selge en destinasjon, ved hjelp av å bli linket videre til de riktige brukerne.

Nicolai Humblen Gjerde

 

 

 

OUTDOOR MEDIA PRODUCTION – REFLECTION NOTE

This is my reflection note for the first assignment we did for the course, Outdoor Media Production, which we got when we visited Standalhytta. For the assignment we were suppose to make a short film for about 40 sec pr person. We were devided into groups of 3 people, and put it together as a whole short film on 2 minutes.

The short film should reflect our thoughts about what outdoor life means to us, and we were suppose to make a special theme for each of us, and tell a story. In this reflection note I’ll tell you how I worked through-out the assignment, and what I was trying to tell. I’ll also right down what I think I could do differently, and what I think works.

When we first got the assignment I started to develop different ideas, and ways to discribe my history, and what I think of outdoor life. At first I thought about making a history at Standal, where I would tell about, well… im not gonna lie, but I’ve never been that much into outdoor life, and hiking. So my thoughts at first was to show that this course could help me motevate myself for being an more active person, and maybe tell my story so other people might do the same.

After we had a little chat (the group I were in) I got some new ideas to develop. Our teacher liked my story, and the whole motivation theme, but might not go straight to the mountain to tell it, because it wouldn’t fit in. With all this “I’m not that fond of outdoor life” it could become a little wrong.

After that I develop new ideas, and tried to think of new ways to tell it, but still keep my regular idea about the theme. I landed on the idea about making the short film which shows me in a indoor location, where I tell my story by thoughts, using a voiceover as a storyteller. I really wanna get out of the chair, and away from the computer, as well as I explane things which can be a factor to why I don’t like outdoor life that much. My knee-injury for example.

I went with the idea to show a story where I think about that it could help to get out, and that I do it, but to strengthen my story I show pictures (Which will show my thoughts in a little more powerful and stronger setting, trying to get up to the local mountain) so people will understand that it could be hard for me, but I really wanna make it, and I do. I get to the top of the mountain, which is an accosiation of me getting outside my door, and enjoying it. Trying to show that it helps me, and that could help other people at my age, wanting to do the same.

So over to the thing I think worked, and what I could do differently. We start with the things I think I could have done differently. For instant, we used an old camera, Nikon 5000D, which is not that good with filming. It made the editing and color-correction a lot diffecult. I also know that the sound and the subtitle should have been edited a little on, because that was an issue which was not that good to the other students who saw my film. I could also edited the clips a little more, so it showed a more powerful meaning to my story, and maybe made the theme much more interesting.

The thing I liked was the idea I came up with. From the start of developing my idea about the motivation-theme, and how I changed the story, but stuck with the theme, and made a good story out of it (but I should have edited better) is something I liked with the story. I used a lot of time after we got feedback to change the story, but it was never an issue of changing the theme, and in the end I was very saticfied with it, only the technical stuff could have made it a better movie.

OUTDOOR MEDIA PRODUCTION – STANDALHYTTA

It’s a new year… with new subjects. This year I’m taking a course called Outdoor Media Production, which means that the productionclass from my year, and some international students and 3rd years get together to make one class. In this course we’ll work in groups, make small movies. We’ll all do this outside, and while on trips to different mountain/valley cabins in the area around Volda. We’ll also have a trip to my hometown Aalesund later on.

In this blogpost, I will tell you more about my thoughts around the course. What I will get out of it, what I hope to learn. I will also write about the trip to Standalhytta and also about the first assignment we got there, and what I’ve done so far. I will also post some pictures I took while we were at Standal, at the end of this blogpost. Enjoy!

My expectations… for Outdoor Media Production is that it’ll be a very educationally course, where I’ll be able to see the fun and brilliant idea about making productions outside. How to use nature and what we norwegians are covered with around us. I will learn to use this nature and the outdoor life to get better ideas, working out the ideas, and hopefully make very good mediaproducts, which could fit into a portefoilo.

I am not very used to the concept of outdoor life, or as we call it in norwegian, “Friluftsliv”. I’m more of that person who stays active in a gym, or playing football with friends. During this course we’ll go on some trips, hiking in the mountains and do what I like to do, making films. Hopefully this course can help me get out a little more. Get fit and healthy in an other way. I am very fond of the mountains we got her on Sunnmøre, but I’ve never really wanted to hike in them. Just watching them. Hopefully this course can motivate me to start with that, at the same time as I make productions and short films. I really looking forward to the next trip.

But over to the last trip… were we visited Standalhytta. It’s a cabin around 30 minutes from Volda, behind the mountains from Ørsta, towards Aalesund. I’ve been there before when I was a little child, so I didn’t remember that much about it.

It was our first trip, so I looked forward to start the course by going on this trip. It was very fun, and I got to meet new people from around the world. This since international students are allowed to take the course.

On the first day we got into groups shortly after we arrived. We got our assignment, which I will tell you about at the end. We just the first day there planning out a concept for our little film, and later on we had a workshop were we got some ideas for sound, photos and storytelling. This helped a lot on the ideas.

On the second day we went on a little hike up in the valley. It was a bit hard at first, since we took the wrong path up the mountains, but afterwards it became a fantastic trip, with lots of beautiful views from different angles. We also started to film for our little films. At the evening we had a small lecture.

On the last day we didn’t do much, except of packing donw, and record a little sound for our films. After that we headed back to Volda. Short summed up it was a very fun and interesting trip, were I learned some new things, and had a great time.

The assignment we got… on the first day we were at Standalhytta was that we were put into several groups of three people. We were suppose to make a little short film on 40s about what we think of “friluftsliv” and how to make it connect to a spesific audience.
It had to contain nature, yourself and a special theme, which would be different from person to person. All the three films would be put together into one, short film at a total of 2min.

As the end of this post I will show you some pictures I took during the time at Standalhytta.

 

This picture is of the valley down from Standal. By: Nicolai Humblen

background_light_nicolaihumblen_blogg

This is a photography of Myklebustsætra. By: Nicolai Humblenhytte__omp_blogg

SKOLEPRAKSIS

Opplegget – Dag for dag

Opplegget for den første dagen var planlagt ganske standard. Vi møtte elevene og gikk igjennom navnene, sånn alle kunne hilse på hverandre. Oss studentene til elevene, og omvendt. Vi skulle få lydutstyret litt senere på dagen, så vi startet med å gå igjennom litt relativ informasjon om hva lyd var, og hvilke oppgaver man kunne lage ved hjelp av læren og teknikken om lydproduksjon.

Elevene kom fram til hva de ville gjøre, og de valgte å gå for å legge til å spille inn forskjellige lydeffekter og replikker til et filmklipp. Såkalte fouly-lyder. Dagen gikk så videre på å lage manus og gjøre klart ting til innspilling neste dag. Vi skulle også bruke dagen på å vise fram å lære litt om utstyret, men vi hadde problemer med minnekortene, så vi utsatte det til dagen 2.

Neste dag så hadde vi fått fikset nye minnekort til opptakerne, så vi startet dagen med å gi en innføring i hvordan man bruke de og hva de forskjellige knappene betydde. Deretter fikk elevene gå ut å prøve seg fram, før 3 av elevene gikk ut igjen å spilte inn forskjellige miljølyder til filmen, men de andre 3 var inne å spilte inn replikkene. Deretter byttet vi og de 3 ute gikk inn for å spille inn det de skulle si på filmklippet, mens de 3 som var inne gikk ut å spilte inn flere miljølyder. Dagen gikk for det meste til dette, og vi hadde nok lyder da dagen var ferdig, og var klar til å redigere og legge til lyden på filmklippet den siste dagen i praksisen.

Den siste dagen brukte vi egentlig bare til å legge inn lydene. Elevene i gruppa satt seg sammen 2 og 2, og konsentrerte seg om hver sin del av filmen, før vi til slutt la sammen alle de forskjellige lydsporene og limte de inn slik de passet inn til filmen.

Refleksjon av praksisen

Elevene virket ganske begeistret til å begynne med, spesielt han ene, men de andre var litt trege til å bidra med noe. Som om de ikke helt visste hva de ga seg ut på, men etter vi studentene fortalte om flere forskjellige ting man kunne gjøre innenfor lyd så ble de mer og mer engasjerte. Alle deltok, kom med ideer og jobbet veldig bra i lag. Det var ikke slik at en elev tok hele styringen, bare han ene som hadde litt peiling på lyd fra før, men det gikk ikke utover de andre at han visste litt mer. De virket også positive over det de gjorde, og hva de fikk til. Jeg tror at de alle koste seg kjempe mye i lag med oss, og jeg syns de gjorde en veldig god jobb. De ble også fornøyd over produktet de lagde. En herlig, engasjerende gjeng gutter.

Min rolle under praksisen

Jeg kan ærlig skrive her at jeg hadde delte meninger om en sånn type praksis, så jeg valgte å ikke introdusere meg som en slags ledertype for elevene, og holdt meg selv litt mer mot å formidle det tekniske. Min rolle ble litt mer som en veileder, men kom mer og mer inn til å bli med som leder i form av hele studentgjengen etter hvert, og koste meg mer og mer til slutt. En ogod og herlig erfaring rikere.

Hva kunne vært gjort anderledes?

Jeg føler selv at det ikke er så mye å stusse på, men det eneste er at elevene ble ganske skuffet første dagen, da utstyret ikke funket som det skulle. Dette er noe vi og tidligere gruppe burde sjekket mye før, men det ordnet seg heldigvis. En annen ting er at vi burde kanskje veiledet de litt mot en litt mindre krevende oppgave enn det de fikk. Vise at enklere ting kunne gjøres og ville vært like gøyt. Med tanke på hvilke hjelpemidler vi hadde til å redigere var det kanskje ikke det aller letteste å legge inn video og lyd på, men det og ordnet seg til slutt, men ble litt knabb den siste dagen. Dette kunne endret seg ved å heller velge en annen type lydproduksjon, og jeg tror elevene ville kost seg like mye, uansett.

Nicolai Humblen Gjerde 

MID111 – DIDATIKKLEKSEN

Som lekse i Didatikk fikk vi i klassen oppgave å skrive et blogginnlegg ut i fra en case vi valgte selv. Vi i MID skal ut i skolepraksis, der vi kommer til å være “lærere” for 6 klassinger. Der kan det oppstå situasjoner, så faget går ut på å lære om hvordan man kan gjøre denne praksisen lettest mulig med tanke på hvem vi skal hjelpe.

Case – Filmgruppa ” Det er 6 elever i filmgruppa. Den er satt sammen av tre jenter og tre gutter. Jentene har lyst til å lage noe om mote eller hest. Gutta vil lage en skrekkfilm! ”

Svar: Som svar til denne oppgaven velger jeg å ta i bruk filmatiske virkemidler, å se saken fra begge sider for å kunne til dels innfri ønskene fra begge sider. Skrekkfilm er en filmsjanger, men har mange undersjangre. Det går fint an å tilpasse en skrekkfilm med for eksempel hest som er et av alternativene. Prøve seg på “teenage-horror” som jeg tenker de fleste ungdommene på denne alderen allerede har startet med. Jeg tenker da at å ha en eventuel hest som helten i filmen, eller den slemme kunne være et alternativ, men siden guttene da får sitt ønske om sjanger innfridd, så kan det være greit for jentene å bestemme hva type rolle hesten skal ha, så de også får en slags bestemmelse/ eierskapsfølelse rundt det hele. På denne måten tror jeg at begge parter kan føle seg fornøyd.

Dette er hvordan jeg ville prøvd å fått til en slik type konflikt. Så får vi se da, når vi endelig skal ut i praksis, hvordan det går. Jeg derimot, gleder meg litt.

Nicolai Humblen Gjerde

ØVINGSOPPGAVE I LYD

Hei igjen, bloggen…. Lenge siden.

Vi har startet med lyd, og skal jobbe en del med det dette semesteret. I samhold med dette får vi noen øvingsoppgaver vi skal gjøre, og legge de ut på Soundcloud.com, en delingsside for lydklupp og musikk.

Link til Soundcloud-kontoen min: https://soundcloud.com/nicolai-humblen-gjerde

Denne uken skulle vi lage et såkalt lydmiiljø, ut i fra noen gitte lydklipp og skape en slags fortelling. I dette lydklippet prøver jeg å framstille et bymiljø der en alarm plutselig går, og etter hvert høres det en motorsykkel som starter i det alarmen stopper. Motorsykkelen kjører avgårde i en helsikes fart, og påfølgende kommer det politibiler sakte inn i fortellingen. Det skal forestille et tyveri og en deretter biljakt. Slutten er åpen!

Nicolai Humblen Gjerde 

ARBEIDSKRAV I DESIGN – ENDELIG LOGO

Hei igjen. Dette her er arbeidskrav 5 i design. I utgangspunkt av skissene vi lagde sist skulle vi velge ut en skisse, for så å jobbe videre med den. Jeg valgte å jobbe videre med skisse nr 2, på grunnlag av at jeg følte den ville være kjekkest å jobbe med. Det var også skissen jeg følte trengte mer arbeid med, og som kunne bli en virkelig god skisse til slutt.

Nicolai Humblen – Mediakonsulent (skissen)

20131111_172622

Dette her er da skissen til min personlige logo. Navnet er ikke ferdig, men jeg valgte mediekonsulent, fordi det høres ganske kult ut, og dette eventuelt kan være en logo jeg kan ta med meg videre i livet. Enten å bygge på ideen, eller ha den slik.

Jeg tegnet den ned to ganger, for å se om ideen fungerte på to måter, noe den gjør, men den øverste er på en måte blitt en slags favoritt. Jeg har også tenkt en veldig rett, moderne font til logoen. Enten European Underground eller Eurostyle. To av mine favorittet fra www.dafont.com. Jeg har også tenkt meg litt skyggeeffekter for at datamaskinen, som jeg endret fra en stasjonær til en litt mer moderne bærbar maskin, skal bli mer 3D-aktig.

Grunnen til endringen er at som moderne mediadesigner eller annet vil man bruke mer en bærbar enn en gammel, slitt DELL-maskin. Fargevalgene vil være en lysblå/turkis-ish farge ilag med en lys gråtone. Jeg vil heller ikke at det skal være noen uroelementer i logoen, men bare de to enkle elementene som tekst og en datamaskin.

 

Nicolai Humblen Gjerde