Samlepost for arbeidskrav til MID126

Dette er en link til en samleside for oppgavene mine.

Den er ikke 100% ferdig fordi jeg ikke har lastet opp alt enda, men det nærmer seg.

Posted in CSS, HTML, HTML5, MID126, Oppgave, Web | Leave a comment

Lorem Ipsum test

Enkel oppgave: Gjenskap et Google-dokument i HTML og CSS. Tok meg 20 minutter, halvparten av tiden brukt på å finstille margene.

Link til siden

Ellers i timen… 30 min brukt på å forklare hvordan link-taggen fungerer. Jeg har vært gjennom the basics for fjerde gang nå (videregående, videregående valgfag, MID og MID126) og er alvorlig talt lei av det temaet. :)

Posted in CSS, HTML, MID126, Web | Leave a comment

En nettside for HTML5 og CSS

På grunn av helg fulgt av sykdom tok det meg litt tid å gjøre ferdig den første oppgaven ved MID126 – Webdesign. Den gikk ut på å skrive en kort oppsummering av HTML sin historie. Neste oppgave var å lage en nettside der den nye HTML5-standarden ble tatt i bruk, og neste oppgave igjen var å lage en side med ulike CSS-typer involvert. Jeg pakket like gjerne alt under ett, noe som resulterte i den siden her:

Link til side på Minerva-serveren ved Høyskolen i Volda

Den er ikke 100% ferdig enda, men det er ikke denne bloggposten heller. Skal skrive om hvordan jeg brukte en FTP-klient for å legge ut filene på nettet også.

Posted in CSS, HTML, HTML5, MID126, Oppgave, Web | Tagged , , , , , | Leave a comment

Lyd: PA-anlegg

Digital lydredigering er en ting, men opptak og direkte miksing er også viktige faktorer når det gjelder å lage et godt lydshow. Til live miksing bruker man gjerne et PA-anlegg, som består av flere ulike komponenter:

Monitor
En høytaler, gjerne med innebygd forsterker, som står rettet mot en artist e.l som opptrer. Dette gir han eller henne muligheten til å selv høre hvordan lyden blir, slik at de kan justere seg deretter.

Forsterker
En forsterker gjør akkurat det det høres ut som: den bruker strøm til å øke effekten i lyden. Uten forsterkere kunne man ikke skrudd opp volumet uten å kort og godt spille eller snakke høyere selv.

Miksebrett
Denne samlingen av knapper og slidere lar en person justere lyden i real-time. Man kan øke og senke volum, panorere stereolyd mellom høyre og venstre høytaler, justere frekvenser, osv.

Posted in Lyd | Leave a comment

Lydtesting

Lyd er ikke noe jeg har jobbet med særlig mye, men jeg kan i hvert fall det grunnleggende. Klipp og lim, fading, pitch-skifte, track layers, etc. De første øvingsoppgavene føltes litt banale for min del, siden de gikk ut på “fade in, fade ut” og ikke stort mer.

Det å skape et lydbilde ved hjelp av samples var mer interessant, men jeg ser fortsatt frem til å begynne med noe “skikkelig”.

Den første filen ble tatt opp og redigert med Audacity, mens den andre ble satt sammen i Adobe Audition (som Wikipedia sier het “Cool Edit Pro” i sine første utgaver).

Posted in Lyd | Tagged , | Leave a comment

Konseptutvikling

Å utvikle et konsept er en vital del av ethvert businessforetagende. Vår oppgave denne gangen er å få innvandrere som har fått avslag på søknaden sin til å reise hjem frivillig.

Dette er et meget vanskelig tema, som vil kreve mye planlegging.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Fotoprosjekt: Innlevering 3

Ny innlevering, denne gangen portrettfoto. Takk til Ane for at hun var så tålmodig med å være modell! :)

Refleksjonsnotat:
Garshol_Oskar_refleksjonsnotat_oppgave_3

Posted in Foto, Oppgave | Tagged , | Leave a comment

Fotoprosjekt: Innlevering 2

Flere bilder, denne gangen handlet det om komposisjon.

A) Temafoto: høst; bruk av “det gylne snitt”

B) Komposisjon: Symmetri, asymmetri, linjer, kontrast


Refleksjonsnotat:
Refleksjonsnotat oppgave 2

Posted in Foto | Tagged , , , , , , | 7 Comments

Fotoprosjekt: Innlevering 1

Her er bildene jeg har tatt til øvingsoppgaven.

Blender

Lukkertid

ISO

Brennvidde

Refleksjonsnotat:
Garshol_Oskar_refleksjonsnotat

Posted in Foto | Tagged , , , , , , , , | 3 Comments

Fotoprosjekt

Nytt prosjekt: Foto. Skal bruke tiden fremover til å lære mer om hvordan et kamera fungerer og hvordan man bruker teknikken til å få det resultatet man vil ha. Jeg kan litt om foto fra videregående, så jeg tenkte jeg skulle oppsummere det raskt her; både for å huske det selv og for å eventuelt hjelpe andre.

Hvordan kameraoptikken brukes er basert på fire grunnleggende ting: Blender, lukker, ISO og brennvidde.

Blender (engelsk: “aperture”) – Åpningen der lyset slippes inn i kameraet. Dersom man åpner den helt slipper man inn mye lys, men bildet blir fort uskarpt av dette. Man mister dybdeskarphet. Gjør man den mindre skjer det motsatte; bildet blir mørkere men dybdeskarpheten bedre. Blenderåpningen måles i F-stop (også kjent som “focal ratio”), som refererer til mengden lys som slipper inn. 1 F står for 100% av lyset i rommet, men de fleste kameraer kommer ikke nærmere enn cirka 2. F-stop-verdien regnes ut fra brennvidden og størrelsen på blenderen.

Lukker (“shutter”) – Lukkeren er den lille “klaffen” som åpnes og lukkes slik at lyset slippes inn gjennom blenderåpningen. For å være helt nøyaktig “ruller” den forbi. Dersom den ikke gjorde dette, men fungerte mer som en rullegardin, ville f.eks toppen av bildet blitt mindre eksponert enn bunnen, fordi lukkeren da ville blokkert den delen av blenderen lengre. Lukkertiden måles i sekunder, men man bruker sjelden et helt sekund. Vanlige lukkertider er f.eks 1/250 sekund.

ISO er lysfølsomheten på sensoren i kameraet. Skrur man ned ISO-verdien vil bildet bli mørkere, og omvendt. Skrur man den for høyt vil man merke at bildet blir kornete, da lyset begynner å påvirke sensoren på mer nyanserte måter.

Brennvidden i objektivet er avstanden mellom sensoren og linsen(e). Lav brennvidde er assosiert med et bredt perspektiv. Høy brennvidde fører til “zoom” og smalere perspektiv. Dette bildet illustrerer hav man får med:

Focal Lengths Comparison

De lengste brennviddene fanger opp det som skjer på avstand, men er da ikke i stand til å få med seg det brede perspektivet vi får ved de lavere brennviddene.

Posted in Foto | Tagged , , , , , , , | Leave a comment