Bildeanalyse, foto

 

Ei analyseprosedyre

1: Startar med å beskrive det vi umiddelbart ser på bildet. Identifisere bildeelement. Beskrive bildet si primære betydning.
Det man umiddelbart ser på bildet er ikke mye. Det er veldig få elementer i bildet, men det man

forstår fort er at dette er ett bilde av en tennisracket. Den står med håndtaket vendt opp i luften og strengene vend nedover mot bakken. Man ser en blåhimmel og i tillegg ser man en tekst i bunnen av bildet der det står “The French Open”. Flott vær og skyfri himmel er perfekt tennisvær. I og med at det står “The French Open” på bildet, så kan det få oss til å tenke litt på at tennisracketen ligner litt på Eiffeltårnet.

Dette bildet er ett eksempel på “Ikonografi”, som betyr å skrive med bilder. Det er mulig å identifisere, beskrive og fortolke bildets innhold.

2: Deretter analyserer vi bildet si sekundære betydning. Kva brukast bildet til? Kva uttrykkjer det? Meir eller mindre skjulte medbetydningar, konnotasjonar.

Ut ifra teksten på bildet, så vet vi at dette bildet har blitt brukt i en reklame eller en poster til The French open. The French open er en tennisturnering som holder til i Frankrike, nærmere bestemt Paris, noe som man kan se ut ifra bruken av en tennisracket i bildet eller ut ifra å kunne eller har hørt om denne turneringen tidligere. Dette uttrykker formidleren til bildet gjennom å bruke en tennisracket som står opp ned og som kan minne oss om Eiffeltårnet. Når det gjelder bildets medbetydninger, så vil vi bare nevne at dette bildet kan gi hull i bildets meddelelse dersom seeren av dette bildet ikke har lest eller hørt om “The French open” tidligere eller aldri før har sett eller hørt om Eiffeltårnet.

Konnotasjon: Det første vi ser i dette bildet er en tennisracket, som står opp ned og som kan minne oss om Eiffeltårnet. Videre ser vi en tekst der det står “The French open”, noe som støtter opp under assosiasjonane som tennisracketen har gitt oss tidligere, nemlig at tennisracketen skal symbolisere Eiffeltårnet.

 

3: Til slutt prøvar vi å forklare kvifor bildet seier det det seier. Her er bildet sin meddelelsessituasjon sentralt i analysen.

 

Så dette er altså en reklame for en stor tennisturnering i Frankrike, men hvorfor og hvordan forstår mottakerene dette?

Teksten “The French Open” forklarer veldig tydelig at dette har noe med Frankrike å gjøre, men det har jeg fortsått lenge før jeg rekker å lese teksten. Og det er fordi de har brukt tennisracketen som et symbol på et utrolig godt kjent landemerke. Eifeltårnet, som man umiddelbart assoierer med Frankrike og Paris. Så for oss “vanlige” vil vi med en gang tenke på Eifeltårnet og Frankrike når vi ser dette bildet, men for hardbarka tennis-entusiaster vil deres tanker kanskje gå direkte til tennisturneringen, på grunn av at banen den spilles på har en utsikt til Eifeltårnet.

Så denne reklamen bruker ett enkelt element til å skape oppmerksomhet rundt en hendelse på en veldig orginal måte. De kunne selvsagt laget en plakat med tekst som sier The French Open i kveld på, men en tennisracket som er plassert opp ned skaper mer oppmerksomhet. Racketen skaper assosiasjoner til et kjent landemerke samtidig som man ser at det ikke er selve orginalen, så derfor får man lyst til å se nærmere på den for å se hva det er for noe.

Posted in Teori

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*