Grafisk Design

Oppgave i grafisk design til onsdag, 10.09. 

 

Kodak logo

Det første man legger merke til ved dette bildet er selve logoen, Kodak. Logoen er lett gjenkjennelig, da spesielt med tanke på fargevalget til merkevaren. Selve logoen er rød, mens bakgrunnen er gul-oransje. Dette gjør at logoen er lett gjenkjennelig for de som har kjennskap til merkevaren fra tidligere.

Jeg tror at Kodak som merkevare har valgt disse fargene på grunn av at de begge er relativt sterke og dermed lett gjenkjennelige.

Bruken av luft i dette bildet er prima. Det er ingen, og da mener jeg virkelig ingen, som vil ha noen problemer med å forstå hva dette bildet prøver å formidle.

Personlig så syns jeg at dette er et ganske kjedelig design, men i og med at denne merkevaren er stor for mange, så vil det bli vanskelig for de å gjøre alt for store forandringer før de gjør seg ugjenkjennelige.

 

Bøvelen etikett

Det første man legger merke til ved dette bildet er navnet på ølet, Bøvelen. Deretter vil man se en mann som har noe som kan se ut som noen djevelhorn og en djevelstav, noe som passer utmerket til navnet på ølet. En bøvel er en person som er hard og hjerteløs, noe som gjør at man ofte ser på ham som den vonde eller djevelen. Når det gjelder selve logoen til merkevaren, Kinn bryggeri, så er det noe man ikke legger merke til før man har studert selve etiketten eller ølflasken nærmere.

Fargevalget til denne etiketten er ganske enkle. Det er en gul-oransje bakgrunn som stjeler mye av oppmerksomheten til øyet. Selve teksten er skrevet i sort, og er veldig lett å legge merke til, noe som til en viss grad skyldes bakgrunnen. Når det gjelder motivet på etiketten, så er dette i sort-hvitt, sett bort fra djevelhornet og djevelstaven, som er røde. Dette er nok gjort for å fremme meningen til selve motivet som er avbildet på etiketten.

Bruken av luft i dette bildet er helt greit, kunne gjerne vært mer, men man klarer fint å skille de ulike detaljene fra hverandre, uten forstyrrende elementer.

I dette bildet, så er det blitt brukt samme skrifttypen på alt av tekst. De har brukt større skrift på selve navnet på ølet noe som gjør det lett gjenkjennelig og lett å skille det fra andre typer øl som bryggeriet selger.

Personlig så liker jeg dette designet godt. Det kan ha noe med at jeg har sett denne og andre etiketter fra dette bryggeriet tidligere, de har sin egen genuine stil, noe som gjør at Kinn bryggeri er lett gjenkjennelig for alle som har noen form for relasjoner til produktet fra tidligere.

 

Manchester City logo

 

Det første man legger merke til ved dette bildet er gullørnen, som har et skjold fremfor seg. Inne i selve skjoldet ser man lag navnet, eller en forkortelse for lag navnet «Manchester City». Over selve forkortelsen ser man et skip, et skip med tre master og som virker sjøsatt.

Etter å ha studert bildet nærmere, så vil man legge merke til de tre stjernene helt øverst i bildet. Disse tre stjernene er kun for å dekorere og har ingen betydning for selve logoen annet enn at det gir en litt annen helhet (dersom de ikke var der, så ville det virket som noe manglet). Når vi er inne på selve studeringen av bildet, så vil man legge merke til tre striper på bildet, i motsetting til de tre stjernene så symboliserer de tre stripene navnene på de tre elvene som renner gjennom byen Manchester. Når vi er inne på dette med elver, så gir skipet i bildet mer mening. Dette skipet er ment til å symbolisere skipskanalen i Manchester.

Det siste man legger merke til ved dette bildet er nok det latinske utrykket som man finner helt i bunnen av bildet. «Superbia In Proelia» er selve mottoet til klubben og står for «pride in battle»

Nå skal det sies at jeg har sterke relasjoner til dette bildet, noe som gjør at jeg ikke vil se på dette bildet på samme måte som enkelte andre kanskje ville ha gjort det.

Fargevalget er i mine øyner godt og behagelig å se på. Her brukes det kun lyse farger, noe som gjør at det kanskje ikke virker like «reklamepreget» som de to andre bildene som jeg nå blogger om. Selve motivet, eller ørnen, er gullfarget. Det samme gjelder de tre stjernene øverst i bildet, skipet og lag navnet. Når det gjelder skipet, så er det brukt en lysblå farge som bakgrunn, noe som er fargen på hjemmedraktene til denne fotballklubben. Lag navnet har derimot svart som bakgrunn, noe jeg tror er brukt for å skille selve skipet og de tre hvite stripene som er inne i selve skjoldet.

Som nevnt tidligere, så ser man kun forkortelsen til klubbnavnet i logen til klubben. Dette gjør nok at de som ikke har kjennskap til fotball og, eller Premier League vil ha vanskeligheter med å plassere klubblogoen ved første øyekast. Ellers er forkortelsen i store og tydelige bokstaver, så den vil uansett fange oppmerksomheten til leseren på en eller annen måte. I bildet brukes det to forskjellige skrifttyper, selve lag navnet bruker en noe enkel skrifttype, mens det latinske uttrykket har en annen skrifttype og er skrevet i kursiv.

Personlig så syns jeg dette designet er prima, noe annet kan jeg faktisk ikke si.

Posted in Design
One comment on “Grafisk Design
  1. Hei, Runar!

    Eit flott første arbeidskrav i design. Du skriv godt om eksempla, og eg føler du har forstått designreglane og klarer å bruke dei til å reflektere klokt rundt desse. Det skal verte spennande å sjå denne kunnskapen i “bruk” når vi designer i praksis. For øvrig var det interessant at alle eksempla du viser til har ein lik nyanse av varm gul i seg. Det er ganske sjeldan at gul blir valt som framtredande farge, og her fann du fine eksempel på dette! Eg fekk vite mykje om fotball-laglogoen som eg ikkje visste frå før. Supert!

    S :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*