Arbeidskrav 2 – Accessibility

Jeg har valgt å skrive om accessibility på Nille sin nettside.

For det første irriterer det meg at de ikke har tatt i bruk hele siden. Alt skjer på midten av nettsiden, noe som gjør at det blir store tomrom rundt innholdet. En annen grunn til at midstillingen er ett dårlig valg er på grunn av at man må scrolle seg langt ned på siden for å få med seg hva som er på den. I tillegg har de lagt 29 linker nedover siden med linker til strikkemønster. Her kunne de ha laget en egen link som linket til siden hvor en kan trykke seg inn på de forskjellige mønstrene. De skulle også ha tatt bilder av de forskjellige mønstrene slik at det ble lettere å forstå hva linken inneholdt og gjorde det lettere å finne fram.

For å oppnå en god accessibility på en nettside er det en del punkter man må ta hensyn til. Nettsiden skal oppleves som inkluderende for alle og en hver, det vil si at folk med forskjellige funksjonsnedsettelser skal kunne ta inn samme informasjon som andre brukere. Det er da viktig og ha forklarende tekst, både på bilder og forskjellige linker på nettsiden. Det er også viktig å utheve både linker og bilder slik at de blir større, altså ha tilgang til å få sett bildet fulloppløselig og utheve linkene med enten større skrift eller å bruke farger. En skal også være obs på personer med hørselshemming og bruk av video uten tekst på en nettside. Det ville scoret dårlig for han eller henne, om de kom inn på en nettside som baserte seg på video uten tekst, eller bare musikk. Da hadde ikke nettsiden oppnådd å gi brukerne den informasjonen som var ønsket.

For mye tekst på sidene gjør det vanskelig for folk som kanskje ikker ser så godt, eller kan lese så godt, å finne frem. Bildebruk er noe jeg savner her. På nyhetssiden mangler det også bilder. Med bare tekst ser bare siden tørr og kjedelig ut. Teksten er i tillegg alt for liten, å vanskelig å lese. På inspirasjossiden til Nille savner jeg at bildene blir forstørret om en hovrer over dem. Den grå doble streken som går igjen i undermenyen finner jeg forstyrrende. Det ser ut som noe holder på å lastes opp, men som ikke kommer helt fram. Det er brukt alt for mye grått på siden, noe som får siden til å se upersonlig og kald ut.

Jeg savner også bildetekst, da det er noen svaksynte som bruker det i stedet for å se selve bildet.Nille er en billigkjede med mye spennende nips. Så jeg ville nok brukt et enda tøffere og i nåtiden flat-design med spreke glad-farger på siden. Jeg har også ville kuttet litt ned på linkene og samlet dem under sidene det passet seg. Altså fokusert mer på varer og pris, og spennende tilbud.

Skjermbilde 2014-11-13 kl. 16.14.04Skjermbilde 2014-11-13 kl. 16.13.54  Skjermbilde 2014-11-13 kl. 16.14.13 Skjermbilde 2014-11-13 kl. 16.14.40

Jeg legger ved en versjon av hvordan jeg har ville laget forsiden.

Skjermbilde 2014-11-13 kl. 17.08.58

Her er det enkelt å finne fram, både på menyen og med de store bildene som er klikkbare linker på. Da får de vist fram tilbudene sinde bedre, og det er enklere for hvem som helst å klikke seg inn på siden. Det blir også en gul strek under navnet på siden man klikker seg inn på.

Jeg har duset ned det gule, da det er en veldig skrikete og litt masete farge i denne settingen. Men jeg valgte å la det gule og sorte gå igjen på den nye nettsiden. Jeg synes i hvertfall den nye versjonen ser lettere ut å navigere seg fram på.

Teksten på dette bildet ser litt utydelig ut men det er på grunn av skjermbildet :)

 

Arbeidskrav 3 – Mediedesign

Siden skal være brukervennlig og ha hovedfokus på store bilder. Store bilder er et blikkfang, og gjør kundene nyskjerrige med første øyekast. Dette er noe vi ønsker å fokusere på. På framsiden skal det gå store bilder i en karusell, og det skal være stor tekst på bildene slik at kunden ser hvilket arbeid det er vi har utført. Med å ha mye luft i headeren gjør dette det lettere for å finne fram på siden, samt store bokstaver. Fargene skal være spreke og lekne for å vise kunden at vi er kreative ved første øyekast.
Inne på portefoliosiden skal det være mange bilder nedover i små bokser. Om man fører musen over bildene skal det komme opp en overskrift på hva dette er, og en undertekst med les mer slik at en kan trykke seg inn for å lese mer.

Når det gjaldt logoen ønsket vi å vise at vi kan tenke utenfor boksen.
Så istedet for å skrive tall altså 128, synes vi det ble litt mer lekent at vi skrev hundre & tjueåtte.

mid123_logo

Skjermbilde 2014-11-04 kl. 16.36.26 Skjermbilde 2014-11-04 kl. 16.40.06

Dette var da vårt første utkast. Etter presentasjonen av vår nettside ble vist, har vi gjort en del endringer. Vi fikk beskjed om å gjøre knappen på selve siden man er inne på mer synlig, og sette opp knapper til sosiale medier. Vi ble også tipset om å flytte logoen til venstre i baren, men dette fungerte ikke noe særlig bra, så vi endte opp med å ha den på samme plass. Jeg la også en stroke på hundre & tjueåtte, noe som gjorde den mer synlig.

Det var også noen i klassen som mente siden appelerte mest til jenter, da fargen var litt for jentete. Så vi piffet siden opp med å knalle til med en gul farge, noe som ga ett litt mer frekt og sprekt uttrykk. Som igjen appelerer til både kvinner og menn. Med å leke seg med farger viser vi til kreativitet og kunden vil finne siden spennende.

WEBFILERWEBFILER_3WEBFILER_2

Responsen vi fikk fra personasene var veldig bra. Liv-Marit mente siden appelerte fint til henne som frisør, da hun ønsket fokusere på bilder på siden sin. Hun syntes nyhetssiden var fin, da hun kunne tenkt seg å brukt den til en salgsside. Feks hatt bilder av produkt og skrevet litt om dem på siden. Fargene er tiltrekkende og samtidig frekke som appelerer både til kvinner og menn. Headeren er enkel og gjør det enkelt for kundene å finne fram og selve siden er svært brukervennlig. Det vare både Liv-Marit og Erlend enige om. Erlend fallt også for bildet på nyhetssiden på grunn av treverket i bildet, så treverket er en rød tråd han ønsker å ha på sin nettside. Liv-Marit synes at teksten på bildet på framsiden skulle vært litt mindre, så det er også noe vi justerte på.

personas

Arbeidskrav 1 – Mediedesign

Arbeidskrav 1 går ut på å sammenligne fine og ikke fulllt så fine nettsider. Nettsiden jeg mener var minst heldig med utseende, er Iherb. Målgruppen for Iherb er unge voksne, og voksne damer (for det meste). Her kan man bestille mye økologisk og dyrevennlig kosmetikk, hudpleie produkter, helsekost produkter osv.

Skriften på selve nettsiden er lett og lese, men det at de har valgt å bruke 4 forskjellige farger gjør at det ser litt tacky ut. Saken blir heller ikke bedre da siden er fyllt med annonser med fonter og farger fra en annen verden. På grunn av disse elementene ser siden useriøs ut. Fargen grønn går igjen på logo og på knappene, men jeg synes de kunne ha klart å gjort siden enda mer delikat. Det skinner igjennom at det selges økologiske produkter, ettersom grønn er en naturfarge. Men når de skriver med rødt, føles det som å få ett skikkelig slag i ansiktet etterfulgt av “LES MEG!!!”, det blir masete. Den blå skriften får meg til å tro at jeg allerede har vært inne på produktene, da det ofte er en farge som brukes om linker allerede er trykket på.

Det er tungvindt å finne fram, da det er alt for mange alternativer. Første gang jeg var inne på den her siden og skulle bestille, viste jeg ikke hvor jeg skulle starte. Når det er for mye informasjon kortslutter hjernen min, og sier at den ikke gidder.

Det er bra at de har valgt å ta bilder av produktene på hvit bakgrunn, da dette er med på å få nettsiden til å se ren ut. Men alt i alt er det alt for mye farger! Det er gule stjerner på anbefaling, rød, blå, grønn, sort og hvit skrift overalt og for ikke å snakke om de forferdelige annonsene. Feil komposisjon på bilder og produkter i annonsene gjør at de ser veldig tacky ut. Det at en drueklase er like stor som hodet på en dame, og at en hudkremen igjen er større en hodet ser bare rart ut. Det er også forskjellige fonter på alle annonsene, så uttrykket hos Iherb ser desverre useriøs ut.

De skulle ha holdt seg til 2, maks 3 fonter, og det samme gjelder fargebruk på font. På selve produktene skulle de heller ha brukt sort font. Jeg tror også det ville gjort seg om de droppet stjernene og kanskje heller brukte grønne blader. Det hadde også blitt penere om de hadde hatt en sidebar på venstresiden med noen av knappene. Det ville gjort seg med større å penere utførte bilder og annonser på siden. Det skulle vært en rød tråd gjennom hele nettsiden. Da tenker jeg både på annonsene, skrift, og design.

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 13.19.13

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 13.19.55

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 13.19.23

Beautybay derimot er en kjempe fin nettside. Målgruppen er ungdommer og unge voksne (damer). Skriften er fin og enkel på selve nettsiden, det er kult at de har valgt å bruke rød kun på salg, det funker her. De har en fin og sofistikert stil på selve nettsiden. Jeg liker at de leker litt med fontene på annonsene. Enten er det fonten til selve produktet de har lekt seg med, eller så bruker de fonter som passer for og få fram budskapet til produktene. Det er en fin variasjon. Det er også brukt fonter som ser ut som noe du eller jeg kunne skriblet ned en plass, det liker jeg. Ofte kan sistnevnte se ut som det er skrevet med sminke, enten eyeliner, lipliner el. Det er kult, da dette er en nettside som selger beauty produkter. Annonsene ser uansett proffesjonellt utført ut, med rett lyssetting på modeller og produkter, noe som har mye å si!

Jeg tror fargene er valgt for at de ønsker en ren og stilfull nettside. Den ser seriøs ut, og gjør at nye kunder med en gang ser at dette er en nettside man kan stole på. De har gjort det smart i å bruke rødt kun på salgsprodukter. Det gjør det lett for oss som kunder å finne fram til hva som er på salg og ikke. Navigasjonen på nettsiden er enkel og fint satt opp. De 4 overmenyene har undermenyer som gjør det enkelt å finne fram til ønsket produkt. Og om du går inn på f.eks hair, kommer det opp en sidebar hvor man kan huke av merke, produkttype, reviews osv, det er kjempe fint og enkelt.

For et godt inntrykk når det gjelder design, er det viktig å passe på hvor mye farger man bruker, fonter man bruker, og bildebruk. Om det blir brukt for mye eller for lite av disse elemente, kan det fort se mørkt ut for nettsidens uttrykk, og den vil se useriøs ut.

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 14.03.27

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 14.23.02

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 14.04.07

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 14.03.40

Skjermbilde 2014-09-03 kl. 14.03.46

Hva er html5

Daaa var man plutselig innstillt på og ha et semester til med web. Slik jeg forsto oppgaven skulle vi oppfriske hjernen litt fra sist gang vi hadde web. Så jeg lagde en enkel nettside hvor det står hva html5 er, og satt inn ett bilde. Jeg koblet bildet opp mot en link slik at leser kunne komme inn på siden jeg fant faktaen om html 5 fra.

Det so var nytt i html5 fra den gamle versjonen var at det er laget nye elementer som er relevant for media, nemlig lyd og bilde. Skjermbilde 2014-09-02 kl. 13.40.29

 

Skjermbilde 2014-09-02 kl. 13.36.47

Skolepraksis i 6. klasse

Skolerapport

Om undervisningsopplegget.

Vi startet skoledagen med å fortelle hva vi het, og litt hva vi holdt på med på fritiden. Så lagde vi navnelapper til oss selv og barna, for å gjøre det lett å se hva hverandre het. Vi ventet på at kameraene skulle komme klokken 10:00, i mellomtiden viste vi dem bilder og forklarte hva blender og lukker var. Vi spurte hva dem visste om foto fra før, og om det var noen uttrykk de var kjent med. Vi fant også fram bilder og viste dem det gylne snitt, og hva meningen med det gylne snitt var.

 

Vi delte dem i to grupper hvor den ene skulle prøve forskjellige blendere, mens den andre gruppa fikk jobbe med lukkertid. Barna koste seg veldig ute, og synes det var morsomt. Etter matfriminuttet byttet vi. På slutten av dagen spurte vi om dem hadde kost seg, og fortalte hva vi skulle gjøre dagen etter.

Dag nummer to gikk ut på å ta bilder etter hva de hadde lært dagen før. Vi delte dem inn i to grupper, hvor noen var inne på et mørkt rom, å fotograferte med lang lukker å tegnet med lys. Den andre gruppa tok bilder i vinduslys, mobillys og naturlig lys (ute). Barna var kjempe gira, og var opptatt av det gylne snitt, og hvordan modellene så ut (tok bort hår fra ansikt, og så etter detaljer de kunne finpusse på).

Den siste dagen tok de som ikke var der dagen før, eller ikke fikk tid, de siste bildene. Vi hadde planer om å redigere bildene på PIXLR på datarommet, men på grunn av forskjellige problemer som oppsto, måtte vi ta det på våre egne maskiner. Vi brukte Ligthroom og Photoshop og jobbet sammen med dem.

 

Hva kunne blitt gjort annerledes?

Vi skulle ha planlagt litt bedre hva vi skulle snakke om de forskjellige dagene, og hvordan selve fotograferingen skulle foregå. Barna forsto veldig mye, så det vi trodde vi skulle bruke god tid på, gikk veldig fort å forklare. Jeg trodde også at vi på forhånd hadde blitt enige om at barna ikke skulle ta en haug bilder, men dette var det tydeligvis ikke noe alle hadde fått med seg. Min gruppe konsentrerte seg om blender å lukker, og hva de kunne ta bilder av for og gjøre det spennende. De tok bilder av blomster, og formet steiner og klinkekuler på bakken. Mens den andre gruppa sprang rundt og tok bilder av seg selv, og noen av de andre studentene som hadde dem på gruppa lot dem gjøre det, hvor de i tillegg sa ja til å fotografere barna. Når jeg overhørte det, ga jeg beskjed til guttene på den gruppa at det var barna som skulle ta bilder for å lære, ikke for og få fine bilder av seg selv.

Men dette sa vi klart i fra om når dag to kom, og dem skulle ta portretter av hverandre. De fikk trykke på knappen 6 ganger på hvert oppsett. Dette for at de skulle lære hvordan det var før i tiden når det var film som gjaldt. Og for at de skulle lære og bli mer nøyaktig, og fokuserte når de fotograferte. De synes det var litt kjipt i starten, men skjønte fort at om de konsentrerte seg gikk det bra.

 

Lærerrollen

Jeg var både aktiv og styrende. Men jeg holdt meg også tilbake slik at de andre studentene slapp til. Jeg var nok den strengeste av studentene, men jeg synes det var viktig at de ikke fikk løpe rundt og ta styringen helt, bare for at det var nye «lærere» der. De fikk ha fram mobiltelefonen når vi skulle bruke lommelykten til lys under fotograferingen, men jeg var streng med at den skulle rett i sekken etterpå. Det var noen som prøvde seg, men jeg ga beskjed om at den skulle rett i sekken. Det var for det meste jeg og og en annen som tok styringen under fotoundervisningen. Ettersom jeg er fotograf fra før, var jeg redd jeg skulle ta styringen veldig, og ikke slippe til de andre, så her var jeg litt mere tilbakeholden. Men om det var noe som ble glemt under forklaringen, hjalp jeg til. Vi skulle på forhånd ha delt undervisningen litt mer inn, slik at alle fikk delta. Ettersom lite var planlagt på selve undervisningen om foto, tok jeg og en annen student for det meste styringen her. Her skulle vi ha delt inn at en feks tok for seg det gylne snitt, en tok blender og en åpning osv, slik at alle fikk delta. Men det gikk veldig fint, og barna forsto forskjell på blender og lukker.

Elevrolle og ansatt lærer

Lærerne var ikke så mye tilstede, så det er vanskelig og si noe om akkurat dem. Men jeg tror elevene lærte mye, og at de synes det var spennende med nye lærere. Jeg tror også at elevene lærte litt mere, på grunn av at vi kom inn som et «friskt pust» i deres hverdag. Det at det kommer ungdommer som ler mye med dem, og som samtidig er strenge når det gjelds, så tror jeg de synes det var spennende å lære noe nytt av nye personligheter. Jeg håper lærerne er fornøyde med arbeidet vi gjor sammen med elevene, og at elevene selv føler de har lært litt mere om fotografi.

Medieproduksjon – 6. klassinger

Vi har fått i oppgave å lage et medierelatert opplegg for 6. klassinger. Vi skal få prøvd oss litt på hvordan det er å være lærer, å planlegge hva som skal skje på forhånd. Jeg har valgt den første casen, som jeg skal skrive litt om under her.

Jeg ville satt meg ned med elevene og fått dem til å begrunnet hvorfor akkurat deres ønske skal oppfylles. Om jentene sier hest, for at hest er best er ikke det en god nok case. Det samme gjelder guttene. De må kunne begrunne hvorfor deres forslag er det beste. Ettersom det jentene ønsker er ett tema, kan guttene velge sjanger. På grunn av det ville jeg spurt hva dem ville syntes om vi kombinerte hest og sjanger (skrekk). Samtidig ville jeg forklart dem forskjellen på hva et tema og en sjanger er. Kanskje vi kunne ha laget en skummel skrekkfilm i en stall. Om de ble uenige ville jeg skrevet hest/mote og skrekk på en lapp, og bedt dem trekke.

Hvis de fortsatt var uenige ville jeg snudd helt om, og valgt ett nytt tema for dem. Om vi hadde tatt utgangspunkt i den gode gamle adjektivhistorien, skulle jeg ha tatt fram fem bokser. Elevene får da i oppgave og skrive ned farger, levende vesner, navn, kjønn og steder. Jeg skal på forhånd ha skrevet en historie, slik at lappene fyller historien til noe morsomt (eller skummelt). Men jeg kommer til å gjøre dem obs på at dette må være noe reelt, da vi skal lage film om det. Slik at dem ikke skriver dinosaurer og kenguruer, da det er litt vanskelig og få til Volda (….)

Når historien er i boks, vil jeg spørre om hva de vet om film fra før. Hva de tror skjer bak kamera, og hva dem har lyst til å gjøre. Jeg vil så fortelle dem om de forskjellige rollene, og prøve gjøre alle rollene like spennende for dem. Om dem ikke vet så mye om f.eks lyd, vil dem neppe synes lyd er det kuleste. Så med å gjøre alt litt “kult” i forklaringen tror jeg de vil bli litt mer nysgjerrig. Jeg vil la barna gjøre det meste selv, men vil først gå over alt utstyr å vise barna hvordan ting skal gjøres. Grunnen til at jeg vil de skal gjøre mest selv, er for at det er da lærer best. Det er OK å feile, og det vil jeg vise dem. Om noen glemte ett opptak, eller glemmer og trykke på rec, vil dem se konsekvensene av det, men samtidig lære at til neste gang må dem være mest obs. Jeg vil selvfølgelig være tilstede å se at utstyret blir behandlet som det skal, å være der slik at dem føler trygghet. Jeg tror de vil føle en trygghet ovenfor hva de gjør, når en voksen er i nærheten. Grunnen til at jeg vil samkjøre ønskene er for og samkjøre gutter og jenter mer. Om jeg får dem til å samarbeide godt, vil det kunne bygge en stødig grunnmur for deres videre læring. Det å være åpensinnet ovenfor andres ønsker, er noe alle burde ha med seg.

Ananasbrus – Oskar Sylte

Det var kjempegøy og få være designer i denne gruppeoppgaven. Alle på gruppen satt å søkte på nett etter inspirasjon, og alle var enige om at vi ønsket å få fram et retro design.
Med å bruke en flaske med patentkork så den med en gang mer gammeldags ut. Oskar Sylte har trossalt 85 års dag i år, så vi synes det skal feires! Her er i allefall designet på flaske, ettikett og kampanjeplakaten vi kom opp med.

ananasbrusen2

ananasbrus plakatananas

Øvingsoppgave 5 – Lydteori

   1. Hva er samplingsfrekvens og bitrate, og hvorfor må du kjenne til disse begrepene?
Samplingsfrekvens er antall punkter som blir tegnet i sekundet, og bitrate er dybden.
Vi må forstå disse to begrepene for og skjønne hvordan lydens kvalitet og dynamikk fungerer.

2. Nevn to utbredte lydformat med ulikt bruksområde. Hvilke egenskaper særpreger disse?
Mp3 og wav er de mest brukte lydformatene. Mp3 er en komprimert lydfilformat for lagring. Wav brukes for lyddata som ikke er blitt komprimert. Wav blir er det formatet som oftes blir brukt i forskjellige portable lydopptakere.

  1. Hvordan oppretter og sletter du lydspor i Audition?
    - Først går en opp i menyen til multitrack – track – add mono audi track eller stereo track.
  2. Hva er forskjellen på et mono og et stereo opptak? Hva skal du velge om du gjør opptak av en lydkilde med en mikrofon kontra to mikrofonet kontra tre mikrofoner?
    - Mono står for monaural or monophonic lyd å brukes gjerne til radiosendinger eller f.eks telefonsamtaler. Det brukes gjerne til enkle opptak. Stereo betyr stereophonic sound, å brukes til filmproduksjoner, musikkopptak eller FM radio.
  3. I hver kanalstripe (lydspor) finner vi solo- og mute-funksjonene. Hva bruker vi disse til?
    - Solo er bare det ene sporet, mute da stilner du sporet.
  1. Hvilke tastatursnarveier vil du anbefale medstudentene dine å lære seg når de skal behandle lyd i audition?
    - Til mac cmd z om man angrer seg, snarvei for undo.
  2. Hvordan zoomer du inn på audition? Har denne funksjonen en snarvei?
    - Scrolling, og tastatursnarvei er cmd + pluss eller minus
  3. Hva er forskjellen på editview, multitrackview og CD view i Audition?
    Editview er et spor, multitrack er flere spor og CD view er å sette inn sporene på en CD plate.
  4. Hva er krysstoning godt for? Hvordan gjøres det i audition? Hvordan skiller krysstoning seg fra inn og uttoning?
    Kryssfading mellom to spor er for å lage en fin overgang. Det er mange måter å gjøre det på. Fading inn og ut er for at musikken skal få en myk start og en fin uttoning i avsluttningen.
  5. Hva menes med at et lydsignal klipper eller vrenger? Hvordan kan du forhindre slik klipping?
    Når verdien på signalet overstiger samplingsfrekvensen så forvrenges lyden. Dette kan unngåes ved å ha enten en høyere samplingsfrekvens eller større bitrate.

Kunst Håkon – Design -

kunsthakon

Vi fikk i oppgave og leke oss litt i Photoshop. Da tok jeg fram ett bilde jeg tok i sommer, og la til noen spennende effekter. Den sterke rødfargen midt i bildet, blir ett intenst blikkfang. Helhetsintrykket gir nesten en følelse av at dette her er ett maleri.