Reklamefilm

Vi ble delt inn i filmgrupper, hvor vår gruppe bestod av fem personer. Vi hadde fått i oppgave å lage en reklame på mellom 15-30 sekunder hvor vi reklamerte for produktet «nambox» vel så mye som selve konseptet å spise sunt og de å ha en sunn livsstil. Det første vi gjorde var å brainstorme litt innad i gruppen og høre hva slags idéer og tanker gruppemedlemmene hadde å komme med. Først funderte vi litt på om vi ville gå for en stop motion idé vi hadde, om og kutte opp frukt og at den skulle bevege seg mot matboksen «namboxen». VI pitchet denne idéen for læreren med den bekymringen i bakhodet at vi ikke hadde hatt om stop motion i undervisningen vår og at vi kanskje ikke ville få gjennomslag når det gjaldt nettopp dette. Det ble som vi hadde en liten mistanke om, at vi ikke hadde hatt om stop motion og at vi dermed ikke fikk lov til å gjennomføre det. Det var ikke det at læreren var misfornøyd med idéen, tvert i mot, men det ble slik at vi nå måtte slå hodene våre sammen om en ny filmidé. Denne gangen gikk vi for split screen, det vi si at man har to bilder i samme bilde. Vi hadde altså på den ene siden, en far som var stresset, ha gusten humør og smøre et usunt alternativ til en matpakke. På den andre halvdelen av bildet hadde vi en mor, hun skulle være frisk, ha glimt i øyet og smøre et sunt matpakkealternativ. Ved å benytte oss av split screen fikk vi da tydeligere frem en kontrast og fikk dermed vist forskjellen på energinivået i løpet av en dag når du har spist usunn mat og sunn mat. Faren ender med å falle i søvn oppå den tørre skiven med klissete sjokoladepålegg og moren ender med å stå smilende på kjøkkenet og se rett inni kameraet. Ved å ta i bruk dette virkemiddelet med å se inn i kameraet, får publikum følelsen av å bli sett og at reklamen er rettet mot en selv, den blir altså mer personlig. Vi hadde alle fått lært grunnkunnskapene hva angår filminnspilling og var heldige med at det ene gruppemedlemmet hadde et lyst og pent kjøkken hvor vi kunne spille inn reklamefilmen. Alle gruppemedlemmene hadde konkrete oppgaver, men hjalp også hverandre med å utføre de. Selv var jeg skuespiller, hjalp med lyset og var stemmen til voice-overen på slutten av reklamefilmen. Vi fikk et delikat sluttresultat på matdesignet, altså hvordan maten lå plassert og hadde friske farger også videre. I tillegg til at lyset var grått og kjedelig på faren sin del av bildet og glødende og lyst på moren sin side av bildet.

Digital fortelling

Vi fikk i oppgave å lage en såkalt, digital fortelling. Dette er en sammensetning mellom tekst, lyd og bilde, som illustrerer en hendelse som har skjedd eller det kan gjerne være en oppdiktet historie. Når vi fikk denne oppgaven var jeg først veldig i tvil om hvilket sosialt media jeg ville skrive min fortelling innenfor. Det er jo så utrolig mange å ta av som Instagram, hvor man deler bilder, Twitter, hvor man deler meninger og tanker og så har vi jo Facebook. Jeg gikk for det sosiale nettsamfunnet Facebook, hvor jeg valgte å skrive en historie om min erfaring med å dele at man er i et forhold med noen der og at det blir sett av absolutt alle. Så fort min daværende kjæreste og jeg gjorde forholdet vårt offisielt på Facebook, var det ingen vei tilbake. Alle vi var «venner» med på nettsamfunnet fikk vite om det og kunne kommentere det og fortelle det videre om de ville. Når man deler noe ved hjelp av sosiale medier så sprer det seg overraskende, eller kanskje ikke fullt så overraskende lenger, fort! I et fåtall av sekunder får man respons i form av «likes» og kommentarer i kommentarfeltet under hendelsen som er lagt ut på Facebook. Det er morsomt når det er positive nuheter man har å komme med, jeg fikk også oppleve baksiden med dette da forholdet tok slutt og jeg måtte fjerne det. Det går an å fjerne det med engang det står at man har skiftet sivilstatusen til «singel», men folk følger tydeligvis med som neon hauker på nyhetsoppdateringen til netttsamfunnet for i løpet av kort tid tikket det inn meldinger hvor folk spurte om det gikk bra og litt mer hysteriske meldinger som: «Hva har skjedd?!». Når jeg fikk høre at vi skulle dele historien vi hadde skrevet med resten av hele klassen ble jeg skeptisk, fordi det var personlig og jeg tenkte hvorfor i all verden skal hele klassen få høre min historie om mitt forhold, som kun egentlig angår meg selv. Det fikk holde med Facebook, men nettsamfunnet er jo ikke lite eller privat lenger det heller. Man er mye mindre skjermet enn det man skulle tro selv. Selv med kun ti «venner» på Facebook, holder det med at kun en av disse ti, viser et bilde eller noe du har lagt ut til en annen eller lagrer bildet/teksten, for at det skal spre seg videre. Det gjelder og være oppmerksom på hva man legger ut og tenke: «Vil jeg virkelig legge ut dette?», en ekstra gang, før det er ute på internettet for alle å se. Jeg benyttet meg av bilder fra Facebook og en rolig og god fortellerstemme. Jeg synes det er ekstremt viktig med toneleiet i en digital fortelling vel så viktig som for radio, reklamer og dubbing på film. Så jeg har lagt stor vekt på bruk av stemmen når jeg har spilt inn og lagt det med enkle bilder som illustrerer min personlige, upersonlige historie.

 

Presentasjon av meg selv, utfordringer og bidrag

Hei bloggen, vi møtes igjen.

Jeg er 20 år og fra Oslo. Har gått media og kommunikasjon 3 år på Ullern VGS og da ble jeg kjent med tegneprogrammet illustrator noe som gjorde at jeg syntes at grafisk design var morsomt etterhvert som jeg lærte meg hvordan programmet fungerte. Året etter gikk jeg på folkehøyskole i Sandefjord fordi jeg elsker musikk og å synge, derfor testet jeg ut dette på linjen musikkproduksjon og låtskriving. Musikk er noe jeg ikke har lagt helt på hyllen enda, men samtidig var jeg ikke helt ferdig med det grafiske og kunstneriske, så jeg bestemte meg for å begynne på media, ikt og design her i Volda. Jeg er veldig kreativ av meg og musikalsk for å oppsummere.

1. De største produksjonsfaglige utfordringene jeg står ovenfor er alt det tekniske angående websider, redigering av film, filme og lignende. Jeg er uvant med det meste som ikke er grafisk design/layout.

2. Jeg tror jeg kan bidra med gode idéer, litt musikalske biter angående lydprosjektet, kreativ utforming og på film/video-delen som kommer er jeg flink foran kamera, med spesielt med bruk av stemmen.

Hovedoppgave i foto

Detaljer i snødekte Volda

Det første jeg tenkte da jeg fikk oppgaven var at det kom til å bli vanskelig å være kreativ når man bor på et så lite sted som Volda. Etter hvert fant jeg ut at jeg måtte ta det bit for bit om jeg skulle dokumentere bygda uten å ende opp med nogen lunde samme bilder som resten av klassen. Jeg gikk tett innpå det meste jeg tok bilde av for å få en nærhet og for at man skulle se gjenstandene i detalj. Min idé går ut på å vise detaljer i bygda Volda i det vakre vinterlandskapet. Jeg ville ta fotografier av motiv som folk flest kanskje ikke tenker over engang, jeg var bevisst på utkikk etter enkle ting som er ganske flotte i seg selv. Det jeg gjorde var å ta nærbilder og å være observant på hvilken vinkel jeg tok bildene i slik at linjene og detaljene kom fram på best mulig måte. Siden snøen nettopp har kommet til bygda tenkte jeg det var fint å benytte seg av den for å få frem vinterlandskapets detaljer i Volda med all sin prakt.

Se for deg et puslespill. Det blir ikke komplett uten alle brikkene. Detaljene jeg har tatt bilde av i Volda kan være veldig små og virke uviktige, men om man setter sammen alle disse detaljene ser vi at det danner Volda slik det er. Jeg er selv en person som er veldig glad i detaljer, som oftest ser jeg på det som kunst og detaljer er det som kan være avgjørende for at man ser på noe som er ok til å synes det er vakkert. Mine bilder er tatt av ting som setter særpreg på Volda, de gjør at det blir noe eget ved bygda. Mennesker har, kanskje uten at de vil innrømme det, en forkjærlighet for pene ting. Det er selvfølgelig en forskjell fra person til person om hva de ser på som pent og ikke, men er man omgitt av ting man synes er vakre føler man seg hakket bedre. For å sammenligne kan jeg trekke inn det med det gylne snitt, vi synes det er mer behagelig å se på et bilde der det gylne snitt er tatt i bruk.

 

Bildeanalyse

 

 

 

 

 

 

 

Bildeanalyse DKNY reklame

I reklamen for DKNY parfymen “Be Delicious” finner vi et todelt bilde.

På første bilde ser vi nyvaskede epler som ligger stablet oppå hverandre, med en plate i papp som skiller eplene fra hverandre. Eplet som står sentralt i bildet til venstre er det vi kan se i midten med noe sølvfarget metall. Nederste del kan ligne et eple, mens øverste delen av eplet er sølvfarget og gir gjenskinn av skyskrapere.
På bildet til høyre ser vi en ung dame med et eple i hånden. Hun holder en finger på undersiden av leppen. Kvinnen ser forførende ut og retter et intenst blikk inn i kamera. Hun har brunt hår og grønne øyne. Rundt halsen har hun et tynt kjede av gull.
Dette er det konkrete vi ser i bildet, også kalt den denotative betydningen.
Det sammensatte bilde er en reklameannonse for DKNY parfymen “Be Delicious”.

Ser vi nærmere på bildet ser vi at utsnittet av skyskraperene på eplet kan være av New York. Grunnen til at vi tror det er New York som speiler seg i parfymeflasken er bakgrunnsinformasjonen vi sitter inne med. Vi får øye på Empire State Building. En person som hverken har sett skyskrapere eller Emipre State Building før vil ikke kunne vite at speilbildet på eplet er New York. Dette kan være et bilde på at det er DKNY (Donna Karan New York) som står bak reklamen. I tillegg står det også skrevet. Videre ser vi at det har blitt tatt et bitt av eplet, og vi kan anta at det er damen selv som har tatt en bit av eplet hun holder i hånden. Det intense blikket som er rettet mot kamera, en avkledd overkropp og med en finger på leppen, og et vått eple i hånda gir oss konnotasjoner, en medbetydning om noe seksuelt og mystisk. Hun forsøker å friste. Dråpene på eplene i bildet får det til å virke svært friskt og naturlig. Reklamen viser til kvalitet ved at vi finner et klistremerke på parfymeflasken, vi kan anta at det er et tegn på at eplet (parfymen) er kvalitetsmerket. Dette kan bety at den epleformede flasken er det eneste som er kvalitetssikret i bildet. Fargene i reklamen er svært sentrale. Grønn er en farge som er mye brukt. Vi finner fargen på eplene, bakgrunnen og i øynene til kvinnen. Grønn refererer til natur, vekst, balanse, evnen til å takle forandringer samt sunne relasjoner. Videre andvender en ofte fargen grønn når en skal  vise til balanse i livet, når en føler behov for endring eller vekst, beskyttelse for frykt og angst.

Målgruppen til det vi ser er en parfymereklame antas at er kvinner som vil lukte godt og friskt. Kvinnen i bildet kan henvise til målgruppen, kanskje er det unge kvinner DKNY vil at skal kjøpe parfymen deres. Samtidig kan man tenke at reklamen appellerer til menn grunnet den sexy damen på plakaten. Kanskje vil de at menn skal kjøpe parfyme til kjæresten sin?

Det skal godt gjøres å la være å legge merke til skriften i bildet. Uten skriften hadde vi ikke visst at det var reklame for hverken parfyme eller for merket DKNY. Med mindre vi visste at eplet var en parfyme siden vi kanskje hadde sett den i butikkhyllene. “Be delicious” står det skrevet på plakaten Den sier oss noe om at kjøper vi denne parfymen blir vi “delicious”.

Reklamen reflekterer samfunnet vårt ved å ha en pen kvinne på reklamebildet, dette viser til hvor sentrert man er i dagens samfunn på å se bra ut. Senderen vil at kvinner skal ha det bra med seg selv og foreslår at man skal bruke denne parfymen til å piffe opp hverdagen, gi seg selv litt ekstra luksus med akkurat denne parfymen.

 

Målet med reklame er å vinne tillitt til produktet man skal selge. Denne parfymen ”selger” seg til publikum ved å spille på elementer som snakker til oss på en bestemt måte. Når en bygger på reklame så tar man elementer i bruk for å provisere. Reklamen har skjult argumentasjon og lite skrift. Om man tenker seg videre kan man koble eplet til Adam og Eva, og der synder du om du tar en bit av eplet, som da blir den store fristelsen. Vi kan kanskje se det på den måten at ”DKNY jenta, har nettopp tatt en bit av ”syndets eple” men på samme tid frister hun andre til å gjøre det samme. Det at man kan skimte bildet av New York i speilbildet til parfymen viser også at reklamen appellerer til morderne kvinner som vil ha en frisk fristende duft som er uimotståelig.

 

 

 

 

Øvingsoppgave 2 Foto

Øvingsoppgaven i foto denne gangen var todelt og temaet var høst på den første delen. Vi skulle altså ta ett byfoto med temaet “høst” og ett naturfoto med temaet “høst”. Det skulle være minst ett menneske i hvert av bildene.Vi skulle benytte oss av det gylne snitt i begge bildene. Det gylne snitt går ut på en deling av et linjestykke i to deler, hvor hele linjestykket forholder seg til den største delen samtidig som den største delen forholder seg til den minste delen av det. Det gylne snitt trekker assosiasjoner tilbake til renessansen og grekernes matematikk hvor det ble mye brukt i det estetiske som kunstverk og arkitekt. Vi bruker det mye i fotografier i vår tidsperiode og bidrar til å skape en fin balanse på bildet. Det gjør også at blikket vårt automatisk går til ett bestemt område på bildet, altså det gylne snittet.

Oppgave A

Naturfoto: Her er Markus i det gylne snitt, skjæringspunktet er på siden hans, følger omtrent der pelskragen hans går nedover på venstre side. Her har jeg fått Markus i forgrunnen for å fremheve.

 

Byfoto: Dette er ett bra eksempel på det gylne snitt i og med at han strekker ut armene, noe som gjør det lettere for oss å legge merke til skjæringspunktet, her er også Markus i det gylne snitt. Her er også personen som illustrerer det gylne snitt i forgrunnen for ett mer tydelig eksempel. Det at han er plassert midt i mellom de diagonale linjene til gjerdene på siden gjør at han blir enda mer fremtredende på bildet.

 

Oppgave B

Ta fire forskjellige bilder i valgfri sjanger og med valgfritt tema. Du skal benytte deg av symmetri, asymmetri, linjer og kontrast for å komponere bildene, med fokus på ett av virkemidlene i hvert bilde. Husk å tenke både forgrunn og bakgrunn. Forklar kort hvorfor du har valgt å ta bildene som du har gjort utifra fototeori og hva det gjør med hvordan vi oppfatter bildet

Kontrast: 

En kontrast er en motsetning mot noe annet. Som former, farver og størrelser for å nevne noe. Her er det både kontrast med den runde og den firkantede formen og farvekontrast, hvitt mot svart. I tillegg er det en kontrast på størrelsen til de to objektene i bildet.

 

 

 

 

 

 

Asymmetri:

Asymmetri er noe som ikke er symmetrisk, ikke likt på begge sider. Dette kan derfor være med på å skape en viss ubalanse i bildet, men når man tenker på komposisjonen er det viktig at man opprettholder en balanse allikevel. Et asymmetrisk bilde, bryter litt og skaper en litt annerledes og spennende komposisjon enn hva øyet er vant til å synes er behagelig å se på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Symmetri:

Når det gjelder symmetri er det snakk om balanse i bildet. Hver side tilsvarer hverandre som for eksempel bokstaven “M”, “O” eller “A”. Det blir som et speilbilde av den motsatte siden på bildet og det er behagelig for øyet å se på et bilde med symmetri brukt i komposisjonen. Det oppfattes som ryddig og ordentlig.

 

 

 

 

 

 

Linjer: 

Linjer kan ofte være en viktig del av hvordan et bilde er godt sammensatt/komponert. Horisontale linjer er med på å skape ro og får bildet til å fremstå som balansert. Vertikale linjer utgjør styrke og kraft i ett bilde. Som oftest er det greit å benytte seg av dette når man skal komponere ett portrettbilde.  Både vertikale og horisontale linjer er statiske og gjør at bildemotivet ser ut som det står stille. Dette kan brytes opp ved å ta i bruk diagonale linjer som bryter opp bildet litt og gjør det mer interessant å se på. I bildet mitt har jeg benyttet meg av kontraster som svart og hvitt slik at linjene kommer ekstra tydelig fram. Jeg har også tenkt på linjene både når det gjelder farve og retning for å skape en spennende komposisjon. De vannrette diagonale linjene kan man se på trappetrinnene, de vertikale linjene ser man i beina mine som er svarte og peker mot de svarte diagonale linjene for å skape en balanse. Utsnittet til bildet, gjør at linjene på veggen også blir diagonale og bryter opp bildekomposisjonen litt, samtidig som vi ser at de loddrette diagonale linjene fra veggen møter de diagonale linjene til trappetrinnene.

 

 

 

 

 

 

Brennvidde

Objektivets brennvidde bestemmer hvor mye kameraet skal fange inn av omgivelsene, altså det man tar bilde av. På det øverste bildet mitt har jeg fått med mye mer av naturen bak huset. Mens det andre bildet ser mer komprimert ut.Mitt eksempel av ulik brennvidde kan du se under:

Blender: 5  Lukkertid: 1/20  Brennvidde: 18

Blender: 5  Lukker: 1/20  Brennvidde: 50

 

(Kilder: “Digital fotografi i praksis” av Magnar Fjørtoft)

 Josefine

Lukkertid

Lukker og blender er det som regulerer lysmengden til bildebrikken og eksponeringstiden avgjøres av lukkeren. Lysmengden som slippes gjennom objektivet er det blenderen som regulerer. Under kan du se mitt eksempel med lukkertid.

Blender: 4  Lukkertid: 1/30  Brennvidde: 34

Blender: 10  Lukker: 1/4  Brennvidde: 35

 

(Kilder: “Digital fotografi i praksis” av Magnar Fjørtoft)

 Josefine