Fotooppgave nr. 3

Under den fjerde og siste undervisninga innenfor foto, ble vi bedre kjent med å ta portrettbilder. Min modell under denne fotograferingen var Karoline O. Jørgensen. På karakterportrettet var oppgaven å få frem en bestemt side av Karoline, nettopp hennes stahet.

Fotooppgave nr 2

Andre uka av fotoundervisninga gikk med til å lære seg å komponere bilder. Du skal alltid ha et motiv, en hensikt med hvorfor du har tatt akkurat det bildet, og hvordan det er bygget opp, med tanke på linjer, symmetri, asymmetri, kontraster, det gyldne snitt osv. To av bildene hadde temaet høst i natur, og høst i byen, hvor jeg valgte å ta et bildet av Therese, der det gyldne snittet ligger ved lampa. I den andre oppgaven, hvor temaet var valgfritt, valgte jeg å fokusere på naturen, og dets linjer og symmetrier.

Fotooppgave nr 1

Første uke av fotoundervisning gikk med til å lære seg blender, lukkertid, ISO og diverse andre brukermekanismer på fotoapparatet. Vi fikk god tid til å utforske kameraet og ta flere bilder med forskjellige innstillinger. I den anledning poster jeg et innlegg med et par bilder hvor jeg har stilt inn på forskjellige blenderåpninger. På det øverste bildet har jeg en blenderåpning på 4.5, mens på det nederste er blenderåpninga stilt inn på det høyeste: 29. Det er tydelig forskjell på hvor mye lys kameraet slipper inn på de to bildene.

Skisse til nettside

I faget MID121 holder vi på med web, og i denne sammenheng det å lage en webside. Selv stiller jeg svakt, dette er helt nytt for meg. Spennende er det uten tvil, men koder, eksterne/interne linker, anker osv. er ikke det jeg har bedrevet med på videregående. 

Jeg har laget en liten skisse som jeg mest sannsynlig skal jobbe ut fra så godt som mulig. Naturen, og Volda som turistmål er temaet jeg har valgt. Grunnen er rett og slett fordi naturen i Volda er ikke til å komme utenom. Man er omringet av den, fjell, hav og dype daler. Likevel har jeg valgt å gjøre det enkelt, med mål som man kan nå for det meste på gangbar avstand. Målgruppen er hovedsakelig studenter, men alle og enhver er da velkommen til å bruke min nettside.