Accessibility – UNIVERSIELL UTFORMING

NORSKE nettsider med dårlig universiell utforming er IKKE for mennesker som trenger tilpasset nettside. I denne oppgaven skal jeg vise til og skrive om en nettside som ikke er tilpasset syns- og hørselsvekkelser (+ en bedre side).

 

CRAPPY DESIGN OG UNIVERSIELL UTFORMING.

Jeg har til denne oppgaven valgt startsiden som dårlig nettside.

1. REKLAME:

– Over alt på siden er det plassert reklame. Der kan virke som at de er plassert rundt om på siden uten å tenke på design i det hele tatt.
På høyre side er det lagt til en ekstra reklame”boks” som ikke passer til sidens størrelse.
Alle farger er forstyrrende iforhold til at reklamen er plassert over alt på siden. ( Altså svært mye synsforstyrrende elementer).

2: LENKER:

Overst på denne siden er det en linje med informasjon om selve startsiden. Denne var vanskelig å finne i all annen informasjon. Den andre lenken som ser ut til å være hovedmenyen og består av SØK, MOTOR, REISE, MAT, SPORT, ØKONOMI og A-Å er forsåvidt lettlest. Hvit tekst på rødt egentlig burde være lettlest og greit for feks. synshemmede, men det er den like vel ikke. Hvorfor ikke ? Den blir vanskeligere å lese å holde fokus på fordi det skjer så mye annet på siden. Når siden er okkupert med masse annet innhold kaller vi dette støy. Når det blir for mye støy blir det vanskelig å feste blikket på menylinjen i forhold til alt annet som skjer på siden.
Ellers er det en lys gul farge som bakgrunn og blå lenkefarge på resten av siden. Det er lenker plassert over alt i liten tekst. – LITE SYSTEMATISK OG IKKE SÆRLIG LETTLEST.

 

http://www.startsiden.no

 

 

startsiden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skisse..: Første og andre skisse.
Det var svært vanskelig å prøve å redesigne startsiden.
Jeg forsøkte å lage flere lenker og heller kutte ned på innholdet på hovedsiden.

Det var så mye dobbelinformasjon på siden, der feks lenke til ABC-nyheter gikk igjen 5-6 ganger bare på hovedsiden.. Så jeg har prøvd å kuttet ned på lenker, lagd den øverste menylinjen mer synlig. Jeg skulle kanskje forsøkt å fått de to menylinjene sammen slik at man ikke trengte to menylinjer. Siden startsiden er en side for å publisere andres sider, har jeg valgt å sette Startsidens informasjon som “om oss og produkter e.t.c øverst i en menylinje alene.

Uten om dette har jeg egentlig bare prøvd å samle lenker og reklame samlet hver for seg, isteden for tilfeldige plasseringer. Alle som har brukt start vet vel at du har søkefelt der du kan søke feks. i google, gule sider osv… Denne gjorde jeg til en søkeboks der man kan velge hvilke sider man kan søke inn på.. På denne siden har jeg stort sett hatt fokus på at det skal være lettere å forså hva som skjer på siden å at det blir lettere å lese alt innhold på siden.

Jeg har også tenkt på at fargevalget på siden skal være mer nøytralt med svart skrift(samt lenker) og hvit bakgrunn.. På menylinjens bakgrunnsfarge kunne det feks. vært gult med svart skrift. (Har tenkt på https://www.blindeforbundet.no/internett sin side).

DSC_0030~2

DSC_0036~2

 

 

 

Nettside med bra tilgjengelighet for mennesker med nedsatt syn/hørsel : http://www.tromso.kommune.no

Tromsø kommune har egne taster både for de med synshemming og hørselshemming. Dette er svært bra, og ikke noe jeg hadde forventet av en kommunenettside. På siden markerer man det man vil ha lest opp og trykker på en “lenke”(tast) for å høre lyd. Jeg har også sett på en nettside av blindeforbundet, som etter min mening er svært bra gjort i forhold til design og oppsett. Det er viktig å tenke på fargevalg og oppsett for å kunne nå lesere med hemninger, som feks. syns-, og hørselshemmelser.

 

Web Front-end design – Design på websider

Arbeidskrav 1 (til onsdag 17.09)

Finn ei heimeside du synest har ”god” design, og ei som du synest har
”dårleg design”. Legg inn ein link til dei eller screenshots på bloggen din og
skriv om kvifor du synest det er god/dårleg design, kommenter f.eks på:
1• Kven er i målgruppa til sida? (alder, kjønn, land, evt. anna)
2• Kva legg du merke til med skrifta? Er den lett å lese? Eller berre dekorativ?
3• Skriv om fargeval, kvifor du trur desse fargane er valt?
4• Finn du fram til det du leitar etter på sida? Korleis er navigasjonen?
5• Kva kan du seie om biletbruken?
6• Kva bidreg elles til eit godt/dårleg inntrykk når det gjeld design?

Jeg har valgt å skrive om to like designbedrifter som holder til i Molde. De to bedriftene holder stort sett på med det samme, men nettsidene deres er svært ulik. Hva er forskjellen på disse sidene ? Hva er bra og hva er dårlig ?

 

Dårlig nettside:


TIBElogo

 

http://www.tibe.no/molde/Tjenester

1 – Målgruppa til denne nettsida er både for privatkunder, bedrifter og arbeidssøkere.Nettsidens personas er mellom 20 til 60 år, både kvinner og menn i Norge.

2 – Først og fremst legger jeg merke til at nettsiden mangler en logo. Det er svert kjedelig forsøk på “logo” ved å kun skrive bedriftsnavnet TIBE øverst på nettstedet. Eneste kjennetegnet med logoen er den røde fargen som går igjen i andre tekster og stiler på siden.  Skrifta på fremsiden er ryddig med lite tekst, lettleste fonter, behagelig fargebruk og med enkel “innholdsfortegnelse”.

3 – Jeg har allerede nevnt litt om fargevalget på siden. Hvit og svart bakgrunn med rød, svart og hvit skrift gjør nettsiden ryddig og oversiktlig. På fremsiden er det en bakgrunn litt lenger ned på siden som gjør siden svært rotete. I tillegg til denne bakgrunnen med skrift er det plassert en portfolio over denne med bilder som ikke er stillt symetrisk på siden. I tillegg til at bildene er uryddig store. Bildene kommer jeg tilbake til senere.

4 –  Navigasjonen på nettsiden er forsåvidt veldig enkel. Linkene Nyheter, Portfolio, Tjenester, Menneskene og kontakt er lenker øverst på fremsiden.
Når man klikker seg inn på nyheter passer ikke innholdet med lenkenavnet. Innholdet på lenken nyheter viser et “album” av fullførte designjobber bedriften har hatt. Jeg for min del kobler ikke designjobbene de har hatt som nyheter.

Neste lenke er Portfolio der vi får se enda mer av jobber de har utført som bedrift. Her er det også underlenker som gjør at vi kan velge hvilke forskjellige designjobber vi ønsker å se på. På den siste underlenken er det en fotolenke. Dette er ikke en brukervennlig del av siden. For å se hvert enkelt bilde må man trykke på hvert enkelt bilde som legger seg som et stort bilde øverst på siden. Når man da vil se bilder som er lagt langt ned på siden må man da bla seg helt til toppen for å se bildet, og ned igjen for å se neste bilde. Her burde bildene vært plassert på en annen måte.
På tjenester står det litt fakta om bedriften, men svært lite. Lenken til “menneskene” fårstår jeg ikke. Menneskene er de som arbeider i bedriften. Hadde jeg lagd denne siden har jeg ikke valgt å skrive menneskene som en lenke, med bilder av arbeiderene.
Den siste lenkens innhold består av kontaktinformasjon og kart til bedriften.

5 – Det er positivt å bruke mye bilder på et nettsted, men på dette nettstedet er det nesten for mye bilder. En annen ting er at de er veldig kjedelig plassert. De er plassert nedover en nettside enten to  eller tre  i bredden. På denne nettsiden hadde det gjort seg mye å lage en annen bildemeny som gjør at leseren finner bedre frem til det man ønsker å se på. Bedriften begynner allerede på første side med portifolio som igjen går igjen i lenkene over.  En pluss på bildene er at de faktisk er av god kvalitet. De har ikke uklare og uprofesjonelle bilde på siden, etter min mening.

6 – Etter å ha testet ut siden på ipad kan det virke som at nettsiden fungerer bedre på den. Når jeg endret skjermstørrelse på nettleseren ble bildene i portifolioet feilplassert. Så det er tydelig at de har satt siden opp mot en bestemt størrelse. Fant en lignende TIBE-nettside som var enda verre enn den jeg har skrevet om her. = http://www.tibe.no/2010/index.php?page_id=17

 

Bra nettside:

 

66569

-http://www.ekh.no-

 

1 –  Målgruppa til denne nettsida er både for privatkunder, bedrifter og arbeidssøkere. Nettsidens personas er mellom 20 til 60 år, både kvinner og menn i Norge.

2 – Skriften på nettsiden er ryddig og lettlest. EKH grafisk har brukt mer behagelige farger enn det TIBE har brukt. EKH har også brukt mindre fontstørrelse og mer luft på fremsiden. Dette er også et hjelpemiddel for å roe ned og gjøre det behagelig å lese. I motsetning til tibe som har brukt mye kraftig rød farge har EKH brukt rosa farge som undertekst på lenkene øverst på siden. Den rosa fargen på skriften går godt sammen med en bevegelig portifolio med bilder.

3 – Fargevalget på siden er som nevnt over veldig behagelig. Innholdet har ikke for skarpe/brå farger. Mindre skriftstørrelser på skrift med farge roer ned fargen betydelig. Over hele nettsiden er fargene svart og rosa skrift benyttet. Hele siden har en svært “ren” stil. Kun bilder og referanser på siden har andre farger. Likevel har EKHs design en ren stil i seg selv, slik at alle bilder som er på siden passer til resten av innholdet på nettstedet.

4 – Navigasjonen på siden er innholdsfull med et helt enkelt oppsett. Lenkene øverst på siden viser til HJEM, REFERANSER, LØSNINGER, TEKNISK, SEND FILER og KONTAKT.
På hjem finner vi en helt enkel logo som har mye mer preg over seg enn f.eks. TIBE-logoen. Til høyre for logoen finner vi lenkene som fører oss videre.
På fremsiden er det tydelig at siden blir oppdatert. EKH viser til en bedrift med ny logo og gir “HAMSTO” som nå er på fremsiden en form for reklame. Underfor her igjen finner vi bildeportifolio fra facebook og andre medier som instagram. Om vi går videre på lenkene finner vi REFERANSER som deler innhold om hvordan denne bedriften designer og fullfører arbeid. Dette er et svært ryddig oppsett som gjør at vi finner det vi leter etter og ser hva de holder på med.
På LØSNINGER finner vi hva bedriften kan tilby deg som bruker, hvordan og hva prosessen går ut på. Dette er noe jeg hadde satt pris på om jeg var en bruker. På TEKNISK står det diverse krav og informasjon om trykk og farger, noe en kunde kan trenge å vite om man skal sende inn filer til trykk hos denne bedriften. SEND FILER er også en snasen lenke som gir brukeren veiledning om hvordan brukeren skal sende inn filer til bedriften. Der får kunden beskjed om å lage zip-fil om kunden ønsker å sende flere bilder. Dette er SMART, og svært BRUKERVENNLIG!!
På kontakt finner vi bilder av alle ansatte, hva driver med og hvordan de ser ut. Dette er noe som kan være nyttig for eventuelt jobbsøkere, men også for kunder.

5 – Bildebruken på nettsiden er svært bra ! Det er bilder der det står det skal være bilder (REFERANSER), men også bilder på sider med kun tekst. Bilder på sider der det egentlig er kun tekst gjør at mottakeren som leser nettsiden fatter en større intresse. Spesielt om bildet har tilknytning til innholdet i teksten.
Kort sagt, bildene er der de skal være for å skape brukervennlighet , ikke for mange bilder, ikke for store bilder, positivt med informative bilder som passer med tekst.

6 – Nettsiden er mer oppdatert enn TIBES nettside.  Passer bedre til både Ipad OG pc iforhold til størrelse på nettsiden.

 

w3 – HTML5

HTML5

I denne bloggoppgaven  skal jeg skrive litt om HTML5.

Først er det lurt å starte med en kort forklaring av hvordan det hele oppstod.
En mann kalt Tim Banners-Lee utviklet world wide web som vi enda bruker over hele verden.
Hensikten med world wide web eller w3 var å få delt filer med andre personer over hele verden. Grunnen til at vi fortsatt kan bruke world wide web er fordi Tim bestemte at det skulle være åpent for alle uten avgift for at det skulle utvikles videre og forbedres. Informasjonen på world wide web fungerer som en nettside også kalt URL. Nettleserprogram som er vanlig idag, f.eks. Chrome, Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera og Safari.
Før dette måtte man sende alt i post om andre skulle motta andres filer. Dette var svært tungvindt. Så vi kan takke Tim Banners-Lee for oppfinnelsen og grunnlaget av internett.
Html5 er de ulike infosidenes innhold. HTML bestemmer innholdet på en nettside ved bruk av ulike koder som forteller datamaskinen hvordan innholdet på en side skal se ut. HTML5/CSS er altså selve innholdet i tekst, farger og form.
Hvordan hadde vel hverdagen vært uten facebook?

World Wide Web blir altså aldri ferdig utviklet fordi stadig nye lager ulike programmer og ideer til å forbedre internett. I tillegg til W3 har vi også hatt en ny utvikling med nettapps og apps. Appene er i samme kategori som w3. Apps startet på nettsider men har i ettertid utviklet seg videre. ( Eksempel på apps på nettsider er innfyllingsskjema og diverse bokser som man kan fylle ut på nettsiden)

Blogoppgave.

Dere har i oppgave å lage en medieproduksjon med barn i 6.klasse. Det betyr at dere er lærerne deres i disse timene dere har gruppe fra 6.klasse til låns. Elevene vil sikkert lage om noe som opptar dem på fritiden. Ta utgangspunkt i en av casene under og reflekter rundt mulige oppgaveløsninger. Det er alltid smart å ha tenkt mye før elevene kommer med sine forslag for da vet du hva du kan si ja og nei til – hva er praktisk mulig og fornuftig (mediefaglig)?
MÅL: Som lærer må du ha mål å jobbe mot – ellers har oppgaven lett for å gå i oppløsning. MÅL: Som lærer skal du tenke igjennom hva elevene skal igjennom og da ser du lettere målene.
Du skal reflektere, på bloggen din, rundt hva dere på MEK111 kan bidra med i den digitale danningen og digitale kompetansen til elevene. Hva kan elevene lære i perioden de er sammen med dere (mediefaglig)? Felles mål: Hvordan kan du bidra med å mekle mellom gruppene? Hvilke oppgaveløsninger syns du kan være gode oppgaver for elevene? Oppgavefordeling: Prøv å gi dem forskjellige oppgaver, ansvar – hvordan fordeler du arbeidet? Hva tror du de kan klare? Hva må du bistå med? Hva tror du at du må lære dem av tekniske ting? (PS elever liker å få “sjefsroller” :-) av og til har jeg hatt grupper med bare sjefer ;-D)

Caser:

1) Filmgruppa

Det er 6 elever i filmgruppa. Den er satt sammen av tre jenter og tre gutter. Jentene har lyst til å lage noe om mote eller hest. Gutta vil lage en skrekkfilm!

2) Lydgruppa Det er 6 elever i lydgruppa. To jenter og fire gutter. Guttene har lyst til å lage en reportasje fra skateparken (vi later som om den er ferdig…). Jentene har ikke lyst til det, men de vet heller ikke hva de har lyst til – de sier egentlig ikke så mye. 3) Webgruppa Det er 5 elever i webgruppa og det er bare gutter. De har lyst til å lage en side om spilling! Men er ikke helt sikre på hva den er for. Men de har masse kule ideer om juksekoder og gode spillfilmer fra YouTube! 4) Design Det er 5 elever i designgruppa og det er bare jenter. De har lyst til å lage et moteblad! Eller hesteblad. Eller et blad om hunder. Eller bare en fin plakat med både hester og hunder. De blir ikke enige. 5) Digitale fortellinger – foto og lyd Det er 6 elever i gruppen og fordelingen er 3 jenter og 3 gutter. Noen av guttene vil ut og ta bilder av skating og sette kul musikk til. Noen av jentene kunne tenke seg å lage en bildefortelling av skolen og byen. Noen vet ikke hva de kunne tenke seg, men syns det å ta bilder høres kult ut.

 

Case nr.1 – Filmgruppa

 

I gruppa er det 3 jenter og 3 gutter. Guttenes og jentenes ulike interesser skaper konflikt. Jentene vil gjerne lage en film om mote eller hest, mens guttene vil lage skrekkfilm. De blir ikke enige så her må sjefen ta et valg. Sjefen er meg !

Aller først vil jeg la alle i gruppa presentere seg selv med navn, alder, hva de gjør på fritiden og hvilke kunnskaper de har i forhold til film. Eventuelt om de ser mye film, eller om det går i serier, eller animasjonsrelaterte tv-serier på disneykanaler ol. Etter det vil jeg vite hva de enkelte ønsker å filme, og om de har noen ideer til fremgangsmåte og handling.

Om valget hadde stått på meg alene fordi elevene ikke har noen ideer, eller om diskusjoner om tema/handling ikke kommer til enighet: Jeg kan enten velge å lage en motefilm som går over i å bli en skrekkfilm, hestefilm som går over til skrekkfilm, eller å velge en interesseside. Kanskje guttene i gruppa hadde hatt nytte av å lage noe innenfor det de ikke interesserer seg for, eller jentene. Kanskje filmen kan være av en motefilm for gutter. Eventuelt en sminkevideo med en gutt som hovedrolle?

Disse ideene vil jeg eventuelt drøfte med gruppa, både for å forhøre meg om de får noen bedre ideer, eller om de kanskje mener at ideen til lærerne er kul. Faren med å for eksempel bruke sminkevideo med gutt som hovedrolle kan føre til mobbing eller konflikt. Da kan det kanskje drages inn flere gutter i fokus slik at en gutt ikke står alene om å være en typisk jenterolle.

Jeg må sette meg mål å jobbe mot. Jeg skal prøve å gjøre alle til lags, i tillegg til å gi ulike roller innen produksjon som elevene må forholde seg til. Jeg må ha bestemte meninger og ikke virre og endre på planene. Elevene skal vite at målet er å produsere et produkt fra A til B. Det skal gjøres ferdig og det skal bli bra.

Elevene skal sammarbeide på en god måte uansett kjønn og interesse. De skal lære grovt hvordan en film lages. At man faktisk bruker egne kameramenn, lydmann osv..         Som lærer og sjef må jeg være positiv og gi gode tilbakemeldinger hele tiden. Jeg må også være flink til å gi bistand der elevene trenger det. Det er viktig å inkludere de som ikke snakker og plaprer aller mest.

De mest filmrelaterte kunnskapene er muligens;

ulike rollefordelinger innen film. innstillinger på kamera, Vikler og kameraoppsett i filming, Ord og utrykk innenfor video, å bruke de ulike apperater/stativ, hvordan håndtere og være forsiktig med utstyr, litt med redigering og at lyd er en kjempeviktig del av film, osv

 

Til slutt når produktet blir ferdig skal alle sette seg ned i en ring eller rundt et bord for å snakke om hva som var kult med dette “prosjektet”, om de kunne tenkt seg å drive med dette når de blir eldre, om sammarbeid og gjennomføring har fungert ok, og kanskje om det er noen spørsmål om studier eller andre ting vi kan svare på som studenter.

MID115 Øvingsoppgave i lyd del 3. 06/02-14

MID115 Øvingsoppgåve LYD

Øvingsoppgave nr.5 Lydteori

I denne oppgaven skal jeg svare på spørsmål om Adobe Auditon. Ved å svare på spørsmålene viser jeg til kunnskapen jeg har om lyd, og verktøyene i Adobe Audition.

 

Hva er samplingsfrekvens og bitrate, og hvorfor må en kjenne til disse begrepene ?
Samplingsfrekvens sier noe om hvor mange ganger i sekunde et lydbilde opdaterer seg. Ordet betyr å utplukke. Man kan for eksempel si; Utplukking av lyd fra andre kilder mm. Derim0t er bitrate et begrep innen  digital multimedia, som finner ut hvor mye informasjon som behandlest per tid.

 

 2. Nevn to utbredte lydformat med ulikt brukssområde. Hvilke egenskaper særpreger disse ? De to mest utbredte lydformatene er MP3 (Moving picture experts group) og WMA (Windows Media audio).
Det spesielle med MP3-formatet er at den komprimerer lydfilen mens wma-formatet redusere filstørrelsen med opp mot 90 % uten at lydkvaliteten endres.

 

3. Korleis opprettar og slettar ein lydspor i Audition?
For å legge inn lydspor må man først importere inn i Audition, deretter dra over i “tracken”. For å slette er hurtigmåten rett og slett å trykke “delete”

 

4. Hva er forskjellen på et mono- og et stereoopptak? Hva skal en velge når en gjør opptak av en lydkilde med en mikrofon kontra tre mikrofonar?
Monoopptak ; En mikrofon….Mono betyr en og den tar derfor da bare opp en lydkanal.

Stereoopptak; Flere mikrofoner.

 

5. I hvilken “kanalstripe” (lydspor) finn ein solo- og mute-funksjonane. Kva brukar ein desse til?
Man finner det på venstre side av tracken der man har lagt til en fil. Man bruker solo til å kun spille av den valgte låten/lydsporet, mens mute brukes til å dempe lyden på det bestemte lydsporet.

 

6. Hvilke tastatursnarvegar vil en anbefale medstudentane sine å lære seg når dei skal behandle lyd i Audition?
DELETE, CTRL/ Z

 

7. Hvordan zoomer en inn og ut i Audition? Har denne funksjonen noko tastatursnarveg?

ALT /+ = – eller ALT /- =

Trykk på nåkka random-

 

8. Hva er forskjellen på “Edit View”, “Multitrack View” og “CD View” i Audition?
Edit View: Redigeringsvisning kan du vise og redigere lydfiler i en bølgeform skjerm. Redigering er enkelt med Audition utvalgsverktøy, slik at du kan klippe, kopiere, mix og trim lydklipp med presisjon. Effekter som Normaliser, Reverb, og Stereo Feltet Roter kan lett brukes og også lagret som favoritter. Den Preroll og Postroll Preview gjør arbeidet med effekter enklere enn noensinne

Multitrack View: I Multitrack Editor, kan du blande sammen flere lydspor for å lage lagdelte lydspor og utdype musikalske komposisjoner. Du kan spille inn og mikse ubegrenset spor, og hvert spor kan inneholde så mange klipp som du trenger-de eneste begrensningene er harddiskplass og prosessorkraft. Når du er fornøyd med en blanding, kan du eksportere en mixdown fil for bruk på CD, web, og mer.

CD View:

 

 

 

MID115 Øvingsoppgave i lyd del 2. 29/01-14

Her er min stemningslyd fra oppgave.

Jeg satte sammen 5 ulike stemningslyder til dette resultat:

http://soundcloud.com/stine-fredheim-arntsen/mix-vingsoppgave-nr-4

 

Dette var en veldig morsom oppgave, der en måtte tenke gjennom stemninger sammensatt av lyder. Man kan ha opplevd ulike stemninger fra egne erfaringer  eller for eksempel etter å ha hørt eller sett på film. Nårvi kjenner igjen lyder vil vi automatisk lage oss et bilde inne i hodet som forteller oss hva vi hører og hvilken stemning det er tilegnet.

MID115 Øvingsoppgaver i lyd 22/01-14

LYD

 

Denne uka fikk vi øvingsoppgave om lyd. Den første oppgaven gikk slik;

  • Last ned et musikkspor lovlig og gratis fra nettet. Forslag til ressurssider:Importer musikksporet i Audacity
  • Rediger musikksporet etter eget ønske.

    • Sørg for at sporet ikke varer lengre enn 40 sekunder
    • Lag inn- og uttoning (eng: fade in + fade out)
  • Eksporter resultatet som MP3. Minimumskrav:
    • 2 kanaler (stereo) med konstant kvalitet (128 kbps) og presis metadata
    • Publiser på Soundcloud og del så på bloggenI den andre oppgaven skulle vi lage stemmeopptak som vi igjen skulle plassere sammen med musikkfila fra oppgave en.

 

 

Jeg startet med å legge inn ulike musikkfiler fra soundcloud inn i Audacity. Jeg forsøkte å lære meg programmet ved å forsøke meg  frem i forhold til at jeg aldri  har redigert lyd tidligere. Jeg fant ut at programmet igrunn var ganske lik premiere som er et filmredigeringsprogram.
Jeg lagde og redigerte mange forskjellige lydklipp bare for å bli kjent med programmet. Da jeg skulle plassere inn taleopptak måtte jeg forsøke å få handling i taleopptak til å passe med sang. Det jeg hadde laget passet ikke svært bra, så jeg lagde flere nye til det ble et ok resultat.

 

Øvingsoppgave 1-
https://soundcloud.com/stine-fredheim-arntsen/in-the-horizon-1-vingsoppgave

Øvingsoppgave 2-

https://soundcloud.com/stine-fredheim-arntsen/vingsoppgave2-babbling

Øvingsoppgave 3-

https://soundcloud.com/stine-fredheim-arntsen/in-the-horizon-1-vingsoppgave

 

 

 

Hermeneutikk 10.Januar 2014

Muntlig presentasjon

Medieteori –  Klassen ble delt inn i grupper og skulle fredag 10.01 presentere følgende tema:

Gruppe

1 – HermeneutikkGruppe

2 – SjangerGruppe

3 – NarratologiGruppe

4 – SemiotikkGruppe

5 – Design – typografiGruppe

6 – Design – bildebrukGruppe

7 – Design – konseptutviklingGruppe

8 – Web – Navigasjonsdesign (typologi)Gruppe

9 – Foto – komposisjon

Hermeneutikk

-Presentasjon og tekst av Live, Eirinn, Stine, Jørgen & Magnus.

Hermeneutikk er læren om fortolkningen av en tekst. En tekst kan være alt som formidler ett budskap, og kan være alt fra ett avisoppslag, ett teaterstykke eller en sitcom. Det handler med andre ord om hva det vil si å forstå noe. Det er primært sett kommunikasjonsprosessen fra publikums og leserens synsvinkel.

Innenfor hermeneutikken er det noen viktige begrep som heter innkoding og avkoding. Innkoding handler om hva en person har til hensikt å formidle til en annen person. Avkoding er mottakerens oppfattelse eller forståelse av budskapet. Det finnes også flere forskjellige lesemåter å tolke ett medieprodukt på.

De forskjellige lesemåter er for eksempel, Opposisjonell som betyr at mottakeren mistolker eller er uenig med det ønskede budskapet til avsender. Foretrukken betyr at Mottakeren tolker budskapet fra avsender på ønsket måte, mens forhandla betyr at mottakeren er delvis enig med budskapet fra avsender, og delvis kritisk.

Den hermeneutiske sirkel:

Dette er det viktigste begrepet innen hermeneutikk. Sirkelen kan også illustreres som et sneglehus slik man ser på bildet.

Sirkelen beskriver helheten når vi tolker en tekst. Vi danner oss en mening av innholdet i den. Fra vår vurdering av avsenderens bakgrunn, situasjon og intensjon, til vår vurdering av teksten selv( og mediet den når oss gjennom, og videre til vår egen refleksjon.)

Dette er hvordan mening dannes gjennom fortolkningsprosessen, uavhengig av om vi er bevisst på at prosessen foregår eller ikke. Den hermeneutiske sirkelen innebærer blant annet våre fordommer og vår før-forståelse og hvordan det påvirker måten man tolker ett budskap på. Fordommene inngår i den individuelle forståelseshorisonten, og er dermed en forutsetning for å kunne forstå.

Fordommer og førforståelse betyr kort fortalt at tidligere erfaringer og kunnskap (forståelseshorisonten) som mottakeren sitter på, har en effekt på hvordan budskapet blir tolket.

Hermeneutikk til studiene.

Hermeneutikk er i aller høyeste grad relevant for MID studenter. Ikke bare bruker vi hermeneutikk i tolkning av medietekster, men også for å kunne produsere medieprodukt på en slik måte som gjør at vi oppnår den ønskede effekten til medieproduktet; å nå ut til ønsket målgruppe og at denne målgruppen tolker budskapet slik vi vil at det skal tolkes.

For at ett medieprodukt skal være suksessfullt må det bli oppfattet på ønsket måte av publikum. Dermed er det en stor fordel å ha kunnskap om hvordan medieprodukt blir tolket av ett publikum, hvilken forventningshorisont den aktuelle mottakeren stiller med når ein får så produktet for første gang. Dette gjør det enklere og nå ut til målgruppen. Vi har selv også bruk for hermeneutikk i situasjoner som krever at vi tolker ett produkt selv. For eksempel når vi analyserte reklamen i Ivar John sine timer.Vi som avsendere kan bruke hermeneutikken for å tolke vårt eget arbeid for å vite at vi formidler det budskapet vi ønsker å sende ut.

ADOBE – arbeid

A- creme —-

Denne er videreutviklet i indesign etter at jeg lagde en lik versjon i illustrator. Denne versjonen ble mindre firkantet og med mer skygger.

a-cremeferdig

 

MID VOLDA —

Oppgaven var å lage et magasin for å nå de som kanskje ønsker å søke Media, ikt og design.. Jeg har brukt en enkel overskrift der man skjønner at MID står for media, ikt og design og at det befinner seg i volda..  To undertekster til to ulike artikler ligger nedenfor.
Fremsiden er ikke ferdig men har kommet godt på vei :)

forside2