Fotografioppgave 5

Forrige uke lærte vi om komposisjon, balanse osv., og derfor handlet ukens arbeidsoppgave om akkurat dette.

Ta ett bilde satt i naturen og ett i by der temaet er “vennskap”. Det skal være med minst ett menneske i begge bildene. Du skal benytter deg enten av “Rule-of-Thirds” eller “Det gylne snitt” for å komponere bildene. Bruk teknikker vi har snakket om for å gjøre det klart hva som er motivet og isolere det fra bakgrunnen.

“Vennskap i naturen”

DSC_1799

ISO: 1400 Brennvidde: 105mm Blenderåpning: f/5,6 Lukkertid: 1/125

Her har jeg brukt det gylne snitt for å sette vennskapet i fokus. De tre jentene kommer da tydligere frem. Jeg ville få frem forskjellige typer natur og har derfor satt bildet til Årneset slik at jeg fikk speilbildet fra skogen i vannet. Man kan også se litt av skogen i bakgrunnen.

“Vennskap i byen”

DSC_0145

ISO: 100 Brennvidde: 24mm Blenderåpning: f/10 Lukkertid:1/60

Her har jeg brukt “rule of thirds” for å vise hva som skal være i fokus. Fokuset står da på de to vennene, som skal representere vennskap, og på kirken som representerer byen. Her ville jeg vise en aktivitet som venner kan gjøre sammen, i steden for at de bare sitter og smiler.

Ta fem forskjellige bilder i valgfri sjanger og med valgfritt tema. Dette er altså ikke bare en teknisk øvelse, du skal også kunne si hva temaet er! Du skal benytte deg av symmetri, asymmetri, linjer, kontrast og geometriske former for å komponere bildene, med fokus på ett av virkemidlene i hvert bilde (men du kan likevel gjerne ha mer enn ett virkemiddel i det enkelte bilde, det blir faktisk vanskelig å la være!). Husk å tenke både forgrunn og bakgrunn.

Kontrast – “Fra by til fjell”

DSC_0156

ISO: 100 Brennvidde: 28mm Blenderåpning: f/9 Lukkertid: 1/60

På dette bildet ville jeg vise kontrastene i bygda. I Volda finner man jo alt fra natur til byliv og dette synes jeg kommer bra frem på dette bildet. Man ser tydelig hvor skillet mellom de to går, fordi det er ulike farger som representerer de forskjellige stedene.

Linjer og geometriske former – “Stygt og vakkert”

DSC_0162

ISO: 100 Brennvidde: 26mm Blenderåpning: f/6,3 Lukkertid: 1/60

Her har jeg valgt å fokusere på bådet linjer og geometriske former. Linjene går på tvers over hverandre, og linjene består av flere kvadratiske stener. På dette bildet ville jeg få frem at noe som i hovedsak blir fremstilt som noe stygt kan settes sammen og komponeres til noe vakkert.

Geometriske former – “Havneliv”

DSC_0167

ISO: 100 Brennvidde: 55mm Blenderåpning: f/10 Lukkertid: 1/60

Her er det de geometriske formene som står i fokus.

Asymmetri – “Nabolaget”

DSC_0175

ISO: 100 Brennvidde: 55mm Blenderåpning: f/10 Lukkertid: 1/60

På dette bildet ville jeg vise asymmetrien i nabolaget mitt. Selv om den gule, prikkete streken går som et skille, kan man tydlig se at veien ikke er helt rett. I tillegg er det forskjellige bygg og vekster på hver sin side av veien. Det som da kommer frem er forskjellene i nablaget mitt. Her har man alt fra studenthybler og parkeringsplass til skog og familieboliger.

Symmetri – “Broen”

DSC_1873

ISO: 1100 Brennvidde: 45mm Blenderåpning: f/4,8 Lukkertid: 1/125

Det som står i hovedfokus på dette bildet er broen, og da spesielt rekkverket.  På bildet ser det ut som det meste er likt på hver sin side, men i virkligheten er det ganske mange forskjeller i forhold til planter, trær og stein. Følelsen av symmetri har jeg fått frem ved å øke brennvidden, noe som gjør at en rekke ting ikke kommer med i bildet.

Design – Arbeidskrav #2

I arbeidskrav 2 i design fikk vi i oppgave å redesigne embalasjen til en av tre produkter. Det nye designet skulle basse til målgruppen “Menn og kvinner, 20-30 år. Studentar på høgskulenivå som bur på hybel i ein småby/tettstad i Norge”. Jeg valgte å redesigne embalasjen til A-Creme og dette ble resultatet:

IMG_1425

 

Jeg ville prøve meg ut på flere forskjellige embalasjer, og her har jeg valgt å bruke en tube. Dette er fordi jeg ville at kremen skal framstå som et billigere alternativ, i forhold til andre kremer som gir samme nytte. Det som står i hovedfokus er bokstaven A, og det har jeg gjort for å forsterke at det er mye A-vitaminer i kremen. Deretter legger man merke til teksten rundt som forteller at det er en krem og at den er bra for huden. Når det kom til farge valgte jeg å bruke ulike nyanser av blått og litt hvitt. Dette gjorde jeg for å fremheve at denne kremen kan brukes som kuldekrem. I tillegg kan jo kremen brukes av både kvinner og menn, og i disse dager kan man vell si at blått er en ganske kjønnsnøytral farge. Det er mye luft på embalasjen, og dette gjør at den viktigste informasjonen kommer tydlig frem.

IMG_1424

 

Her har jeg valgt å bruke en krukke, som jo er den opprinnelige embalasjen, men jeg har valgt å gjøre den mer moderne. Her ville jeg prøve å leke litt med mønster, og hvis man ser tydelig etter kan man se at mønsteret består av flere A-er.  Selve hovudfokuset ligger i teksten ligger i den hvite delen av etiketten, og deretter legger man erke til detaljene i mønsteret. Fargene er valgt av samme årsaker som på skissen over. Det eneste av tekst på framsiden er “A-Creme”, og jeg ser for meg at mer informasjon vil stå på baksiden eller under krukken. Det er ikke noe særlig luft på etiketten, og derfor har jeg valgt at resten av krukken er ganske nøytral.

IMG_1423

 

Her har jeg valgt å gjøre en litt enklere versjon, noe som kan få kremen til å se dyrere ut med tanke på hva embalasjen skulle vært laget av. Selve embalasjen er i hovedsak lyseblått glass og metall, og den har en dispenserfunksjon. Fargene er igjen valgt av samme grunn som de tidligere skissene. Her står hovedfokuset på teksten, som jo er det viktigste. Resten av informasjonen ville selvfølgelig stått på baksiden. Det er mye luft på embalasjen, noe som får fram hovedbudskapet.

Fotografioppgave #3

I forrige fototime lærte vi om brennvidde og hva det kan gjøre med budskapet i et bilde. Dette var da selvfølgelig også med i ukens oppgave:

Del 1: Ta to forskjellige bilder av samme person eller personer, der du bruker forskjellig brennvidde til å endre meningen i bildet. Bruk det du har lært om brennvidde, lukkertid, dybdeskarphet og valg av bakgrunn for å gjøre det tydelig hva som er motivet bildet.

DSC_1699DSC_1698

Øverste bilde – ISO: 400 Brennvidde: 105mm Blenderåpning: f/14 Lukkertid: 1/60

Nederste bilde – ISO: 450 Brennvidde: 18mm Blenderåpning: f/14 Lukkertid: 1/60

I denne oppgaven ville jeg vise hva som skjer hvis man flytter fokuset fra modellen til omgivelsene. Meningen i bildet går da fra å bare handle om modellen til å fokusere på omgivelsene rundt. I steden for at modellen bare poserer for kamera, skaper det heller flere spørsmål. Hva gjør modellen der? Hvorfor står hun der hun står? Hva ser hun på? Det nederste bildet gjør at mottakeren selv kan fantasere om hva som skjer på bildet. Dette har jeg gjort ved å minke brennvidden, eller enklere forklart; jeg “zoomet” ut.

2) Ta to forskjellige bilder av samme valgfrie motiv, der du bruker forskjellig brennvidde til å endre meningen i bildet. Bruk det du har lært om brennvidde, lukkertid, dybdeskarphet og valg av bakgrunn for å gjøre det tydelig hva som er motivet i bildet.

DSC_1764DSC_1766

Øverste bilde – ISO: 200 Brennvidde: 105mm Blenderåpning: f/5,6 Lukkertid: 1/160

Nederste bilde – ISO: 200 Brennvidde: 18mm Blenderåpning: f/3,5 Lukkertid: 1/1250

På disse bildene er det lett å se at meningen endres når man bruker forskjellig brennvidde. Fokuset går fra engelen på gravsteinen til kirken og gravplassen. På det øverste bildet ville jeg fremheve engelen, og ville derfor gjøre bakgrunnen litt uklar. Ved å gjøre dette er det ikke like lett å se hvor engelen er og hva den brukes til. På det nederste bildet ville jeg at kirken skulle trekke til seg mest oppmerksomhet, men også få med litt av gravplassen. Dette har jeg gjort ved å minke brennvidden.

3) Ta tre forskjellige bilder med tre forskjellige tema der du uttrykker deg kunstnerisk og med hovedformål å skape et estetisk uttrykk. Tema for bildene skal være “kontraster”, “som i et speil” og “linjer”.

“Kontraster”

DSC_1676

ISO: 200 Brennvidde: 25mm Blenderåpning: f/6,3 Lukkertid: 1/125

På dette bildet ville jeg få frem kontrasten mellom traktoren og skogen rundt. Jeg lette etter noe som så malplassert ut til denne oppgaven, så da jeg fant traktoren syntes jeg den passet bra. Det også kontraster i fargene, og siden grønn og rød er komplimentærfarger skiller traktoren seg mer ut fra bildet.

“Som i et speil”

DSC_1725

ISO: 200 Brennvidde: 34mm Blenderåpning: f/4,2 Lukkertid: 1/160

Her ville jeg spille på tittelen på bildet som var “Som i et speil”. Jeg valgte derfor å ikke brukenoe speil, men et vindu. Jeg fikk modellen til å sette hånden sin på vinduet slik at speilbildet ble mer tydlig.

“Linjer”

DSC_1704

ISO: 280 Brennvidde: 18mm Blenderåpning: f/22 Lukkertid: 1/60

Her har jeg valgt å spille på forskjellige typer linjer i ulike retninger. Linjene i taket og veggen går i forskjellige retninger, men i tillegg har jeg fanget flere linjer i skyggene.

Teori – Arbeidskrav 1

Det første arbeidskravet vi fikk i teori var å lage en presentasjon for en del av pensumbøkene sammen med en gruppe. Min gruppe skulle lage en presentasjon for kapittel 7 og 8 i boka “Mediespråk – Form og formidling i journalistikk” av Jon Peder Vestad og Bjarte Alme. I tillegg skulle vi lage et blogginnlegg som omhandlet noenlunde det samme. Min del av presentasjonen handlet om retorikk og hvordan det brukes i journalistikken, så derfor har jeg valgt å skrive et innlegg om det.

Hva er retorikk?

Retorikk kan enkelt forklares som læren om effektiv kommunikasjon. Egentlig er retorikken knyttet til talekunsten, noe vi ser i for eksempel radio- og fjernsynsspråk i dag. Da er det lett  å få med seg at vi ikke bare har retorikk i tekst, men også i vanlige nyheter, politiske taler og reportasjer.

Når man bevisst bruker retoriske virkemiddel gjør man det for å formidle så interessant og relevant som mulig for mottakerne. Alle som ønsker å formidle noe bruker retorikk, enten de er klar over det eller ikke.

Etos, logos og patos

I retorikken har vi tre bevis- og overbevisningsgrunner som kalles logos, etos og patos. Man kan si mye for å forklare disse begrepene, men jeg har valgt å ta opp hovedtrekken under:

Logos:

-       representerer fornuften

-       appellerer til intellektet

-       knyttet til budskapet, finner det i opplysende journalistikk

Etos:

-       står for karakter eller personlighet, om man tror på det noen sier

-       knyttet til avsenderen, regner med å få gjennomslag med det den formidler ut fra hvem de er

-       budskapet blir respektert på grunn av at avsenderen har bygd seg opp et rykte for å være troverdig og kunnskapsrik (for eksempel en kommentator)

Patos:

-       handler om de følelsene avsenderen og publikum har for det budskapet som blir formidlet

-       prøver å påvirke følelsene til publikum

-       Mye brukt i forbruker-  og underholdningsjournalistikk

Lett forklart kan man si at retorikk er læren om etos og patos, mens logikk er læren om logos.

Retorikk i journalistikk

I journalistiske tekster kan vi rette oss til fornuften, logos, vi kan spille på vår eget rykte, etos, og på følelser hos publikum, patos. Argumentasjon som spiller på etos og patos blir kalt retorisk argumentasjon. Det retoriske erkjenningsformen søker sannhet i en språklig sannhet, i evnen man har til å vekke følelser gjennom språket.

I arbeidet med stoffet journalisten samler, må han skille mellom det som er fakta, og det som er argumentasjon ved hjelp av følelser og påstander.

Misbruk av retorikk i journalistikk

I argumentasjon og saksframlegging finner vi etos, logos og patos som retoriske virkemiddel for å overbevise og påvirke. Det er ikke enkelt å si når bruk av retoriske virkemiddel går over til å bli et misbruk. Blant journalister kan det være ulike syn på hvordan en sak bør dekkes. I noen tilfeller er valgene svært bevisste og en bestemt oppfatning om saken skinner igjennom, noe som også kan være planen. Dette er ikke nødvendigvis uetisk. Men holder man tilbake opplysninger som sikter på et visst syn, bruker ord som er tydelig verdiladde eller ikke er saklig på andre måter, kan man ofte bli beskylt for å gjøre om på virkeligheten.

Design – Arbeidskrav 1

Denne uken begynte vi med det første arbeidskravet i design og her er oppgaven:
Scan inn, evt. fotografer dei tre eksempla på grafisk design du tok med deg.
Legg inn og skriv litt om kvart eksempel på bloggen din, for eksempel:
• Korleis er hierarkiet er oppbygt? Kva legg du merke til først, deretter og
sist? Kvifor?
• Skriv om fargeval, kvifor du trur desse fargane er valt? Kva betyr dei?
• Korleis er bruken av luft?
• Kva legg du merke til med skrifta, lesbarheita, fontane – er dei dekorative?
• Er der andre av dei tjue designreglane du kan knytte opp mot eksempla?
• Synest du dette er god eller dårleg design – kvifor?

Her er mitt resultat:

grafisk design libresse

Bildekilde: http://norrkoping.matvaran.se/i_vara.asp?7322540560015

Dette er embalasjen på økonomipakken med tamponger fra Libresse. Det man legger merke til først er de svart/hvite blomstene som bryter med bakgrunnen, deretter legger man merke til de rosa blomstene og så til sist bakgrunnen. Detter er nok fordi de svart/hvite blomstene har lysest farge og derfor trekker mest oppmerksomhet til seg. Fargen er nok helst valgt fordi de ulike typene tampongene har ulike farger. Men i tillegg er jo embalasjen ganske “jentete”, i tillegg til at produktet er forebeholdt jenter, så da passer det jo bra å bruke forskjellige rosa nyanser. Bruken av luft er ganske bra. Hadde hele esken vært full av blomster kunne det lett ha blitt litt for voldsomt. Det eneste av skrift som finnes på esken er logoen på siden (synes ikke på bildet). Det hører derimot til en plastembalasje der den viktigste infoen står, men den har jeg ikke lenger. Jeg synes dette er et bra design, fordi det ikke er så tydelig hva produktet er. Det bryter jo på en måte med en del regler, men for akkurat dette produktet synes jeg det passer bra.

grafisk design freia

Bildekilde: http://www.freia.no/baking-og-desserter/baking-og-desserter-baking-product-detail/668?pid=2013&dynNav=pDBP2013

Dette er den nye bakepulver-boksen fra Freia. Det man legger merke til først er nok tittelen på broduktet og den lille bakergutten på siden. Deretter legger man merke til Freia-logoen og det oransje feltet, før man til slutt ser den røde bakgrunnen. Detter kommer nok av samme grunn som over, at den hvite skiller seg ut fra boksen. Fargebruken kommer nok av at rødt , hvitt og oransje har blitt brukt på bakepulver-boksen deres i mange år, og at det fremdeles skal være gjenkjennelig av kundene selv om designet er endret. Bruken av luft synes jeg selv er kjempebra. De har ikke lesset på med mye unødvendig tull, men holdt det enkelt og tradisjonelt. Fonten som er brukt gjør at boksen blir enda mer retro (boksen blir nå laget i metall igjen), og den er lett å lese. Det er litt info på baksiden med en annen font, men den passer veldig bra sammen med skriften på framsiden og logoen. Jeg liker designet fordi de har brukt elementer fra sine gamle design i tillegg til å legge på litt nytt. I tillegg husker jeg den lille bakergutten på siden fra jeg var liten, noe som gjør at embalasjen gir meg en nostalgisk følelse.

grafisk design crushed ice

Bildekilde: http://chadizzy1.blogspot.no/2011/04/new-marlboro-and-n-products-from-sm-15.html

Dette er embalasjen på Crushed Ice snus fra Nick and Johnny. Det man først legger merke til er nok en gang den hvite skriften på lokket og på siden (av samme grunner som over). Deretter ser man det blå og så bronsen. Fargebruken er jeg ganske sikker på at spiller på produktnavnet. Hvitt og blått er jo farger som gjerne kan representere is/vann. Bronsen er nok satt inn for å gi boksen et røffere design. Det er ikke så mye luft på boksen, og mye av det kommer nok av at den er så liten. Hadde de kuttet ut noen små detaljer, så hadde nok designet vært mye bedre. De har brukt to ulike fonter på boksen (hvis man ikke teller helse-advarselen på undersiden). Den ene er kraftig og ser litt slitt ut, noe som tyder på at de fortsetter å spille på et røft design. den andre er mindre, og er derfor gjort mer tydlig for å gjøre den mer leselig. Jeg greier ikke helt å bestemme meg for hva jeg syns om designet (spesielt fordi jeg ser dette designet nesten hver eneste dag), men jeg tror jeg heller mot at det er litt rotete. Det blir veldig mye på en gang med så mange ulike farger og detaljer.

Fotografioppgave #2

Denne uken fikk vi nok en fotografioppgave. Denne gangen skulle vi prøve ut ulike funksjoner på kameraet for å vise om bilet skifter budskap osv. Her er mitt resultat:

  • Ta to fotografier av det samme eller to ulike motiv for å illustrere hvordan dybdeskarphet kan brukes for å fremheve et motiv. Forklar hvorfor.

DSC_1601DSC_1599

Øverste bilde -ISO: 3200 Lukkertid: 1/2 Brennvidde: 40mm Blenderåpning: f/29

Nederste bilde – ISO: 2200 Lukkertid: 1/60 Brennvidde: 32mm Blenderåpning: f/3,2

Her kan man se at fokus skifter fra å være på alle dukkene, til å bare være på den fremmerste. Det skjer fordi jeg gjorde blenderåpningen lavere, noe som gjør at alt som kommer i bakgrunnen blir uskarpt. Lyset ble ekstremt dårlig på begge bildene, men det la jeg desverre ikke merke til før det var for sent å endre på det.

  • Ta to fotografier av det samme motivet for å illustrere hvordan dybdeskarphet kan brukes for å endre fotografiets mening. Forklar hvorfor.

DSC_1513DSC_1514

Øverste bilde – ISO: 2800 Lukkertid: 1/60 Brennvidde: 105mm Blenderåpning: f/36

Nederste bilde – ISO: 200 Lukkertid: 1/200 Brennvidde: 105mm Blenderåpning: f/5,6

På disse bildene kan man se at fokuset går fra å fokusere på mye greiner, blader, bær osv. til å bare fokusere på bærne. Da kan fotografiets mening endres fra å skog og natur til bare å handle om bærene. Her har jeg også endret på blenderåpningen.

  • Ta to fotografier av det samme eller to ulike motiv for å illustrerer hvordan endret lukkertid kan brukes for å fremheve et motiv. Forklar hvorfor.

DSC_1518DSC_1516

Øverste bilde – ISO: 500 Lukkertid: 1/160 Brennvidde: 35mm Blenderåpning: f/4,5

Nederste bilde – ISO: 200 Lukkertid: 1/8 Brennvidde: 35mm Blenderåpning: f/14

På disse bildene kan man se at det er mye mer bevegelse i det andre bildet, noe som gjør at det blir mer “levende”. Dette har jeg gjort ved å øke lukkertiden.

  • Ta to fotografier av det samme motivet for å illustrerer hvordan endret lukkertid kan brukes for å endre fotografiets mening. Forklar hvorfor.

DSC_1642DSC_1646

Øverste bilde – ISO: 250 Lukkertid: 1/250 Brennvidde: 35mm Blenderåpning: f/4,5

Nederste bilde – ISO: 200 Lukkertid: 1/8 Brennvidde: 38mm Blenderåpning: f/22

På disse bildene kan man se at fokuset går fra å være på hele bildet (bil, hus, vei osv.) til å være på farten og bevegelsen på bilene. Dette har jeg gjort ved å øke lukkertiden. Fotografiets mening endres fra å bare være en bil i veien (som til og med kan stå helt i ro, hvis man skal tro bildet) til fart og bevegelse.

Fotografioppgave

I tillegg til oppgaven jeg har skrevet om under, fikk vi også en oppgave der vi skulle ta bilder selv. Oppgaven gikk ut på at vi hadde fått i oppdrag å ta fire bilder til fire forskjellige reportasjer av en avis. Her er mitt resultat:

a – artikkelen handler om byggeskikken i Volda, der det blir stilt spørsmål ved om nye forretningsbygg er stygge og skjemmende og ødelegger bylandskapet, og om man bør stille krav til at nye bygg oppføres i tradisjonell stil.

Bylandsskap

På dette bildet ser man tydelig at de ulike byggene ikke passer sammen, og at enkelte bygg heller ikke står bra til naturen rundt. I bakgrunnen kan man se storslåtte fjell og flott natur, men det som står i fokus er bygg i forskjellige stiler og gravplassen som da krasjer. Det er da spesielt det bygget som ligger nest til venstre som skiller seg mest ut, og som da sannsynligvis er et av de nyere byggene i Volda. Personlig synes jeg denne bygningen, som altså er Cubus-butikken i Volda, ødelegger mye for bylandskapet.

b – artikkelen handler om mangelen på hybler til studenter

Mangel på hybler

Jeg hadde fra før av hørt om en student ved høgskolen som bodde i en bobil som ofte står ved Kaarstad-bygget, så derfor valgte jeg å legge bildet mitt til denne. Han som bor der var ikke hjemme, og jeg fikk derfor Thea i klassen til å være statist. På bildet ser man at hun er litt skuffet og oppgitt, noe som skal forsterke følelsen av at hun enda ikke har fått hybel. Jeg skulle helst hatt med hele fronten av bilen og resten av bena hennes på bildet, men dette la jeg ikke merke til før jeg overført bildene til datamaskinen.

c – artikkelen handler om fordeler med en sunn livstil, både når det gjelder mat og mosjon

Sunn livsstil

Jeg ville sette fokus på den beste fordelen med en sunn livsstil, nemlig glede. Her fikk jeg Marie i klassen til å være statist. Man kan tydelig se at hun er glad og fornøyd, mens hun lager dette sunne måltidet. Dette kan kanskje ha en positiv effekt på folk som ikke er ”like” sunne.

d – redaktøren skriver en leder som handler om at man må få de unge til å stemme ved valget, og hun vil at bildet du tar skal støtte opp under dette

Ung stemmer

På dette bildet ville jeg få fram en del av selve stemmeprosessen. Mange unge tenker kanskje at det å stemme er komplisert og tidskrevende, men så lenge man vet hva man skal stemme så går det veldig fort. Derfor fikk jeg igjen Marie til å være statist i et av stemmeavlukkene på rådhuset. På bildet er det stemmeren som står i fokus i det den krysser av på stemmeskjemaet. Noe som egentlig bare var en tilfeldighet var at hun hadde på seg et blått skjerf, men dette passet veldig bra siden blått er komplementærfargen til gul som dominerer i bakgrunnen. Dette setter mer fokus på hovedpersonen i bildet. I tillegg valgte jeg en ung statist siden bilden skulle appellere til unge velgere.

Bilder som har gjort inntrykk på meg

Denne uken har jeg fått i oppgave å skrive om to bilder som har gjort inntrykk på meg. Først syntes jeg oppgaven var litt vanskelig, med tanke på at det er vanskelig å komme på noen enkeltbilder som har gjort spesielt inntrykk på meg. Men etter en runde rundt på nettet så fant jeg ut at det heller skulle bli vanskelig å velge ut bare to.

Det første bilde jeg valgte kom jeg over ved en tilfeldighet da jeg skulle lese om 50-årsmarkeringen til Martin Luther King Jr.´s “I have a dream”-tale. Bildet er tatt i Washington der Luther King Jr. hold en berømt tale der kan krevde en slutt på raseskillet i USA. Men også uten denne informasjonen kan vi se at mannen som er avbildet er engasjert og klar i sin sak. Det er et av flere kjente bilder som er tatt under denne talen, men jeg valgte dette fordi jeg synes det setter seg mer inn i hukommelsen enn de andre. Det tydlige ansiktsutrykket og pekefingeren gjør at bildet oser av styrke og bestemthet. I tillegg er det Luther King jr. som står helt i sentrum i dette bildet og i bakgrunnen får man bare et utydlig bilde av en liten del av den massive folkemassen som var der den dagen.

Link

Det andre bildet jeg valgte er tatt av Tommy Ellingsen etter terrorangrepet 22. juli. Det viser møtet mellom Jens Stoltenberg og Eskil Pedersen på Sundvolden Hotell. Dette bildet er jeg sikker på at ikke bare har gjort intrykk på meg, men på hele landet. Det er et bilde fullt at følelser, noe som er veldig skjelden vare blant bilder av statsledere. En statsleder skal helst være strerk på vegne av folket sitt, men personlig  synes jeg at det er fantastisk at dette har blitt foreviget av Elllingsen. Det gjør at Stoltenberg oppfattes som folkelig og ikke minst mennesklig, imotsetning til det hans internasjonale kollegaer har gjort i liggnende situasjoner. Teknisk sett er det nok ikke det beste bildet som har blitt tatt, men følelsene og inntrykkene rundt det gjør at det brenner seg fast i de fleste.

Senere fant jeg faktisk ut at dette bildet ble kåret til “Årets bilde” i kategorien Nyheter av Pressfotografenes Klubb, noe som jeg selv synes er vell fortjent.

Link