Oppgave i Mediedidaktikk

Forrige uke fikk vi en oppgave om å skrive et blogginnlegg i Mediedidaktikk. Oppgaven gikk ut på å reflektere rundt mulige oppgaveløsninger i forhold til gruppearbeid i medieproduksjon i en 6.klasse. Det var flere caser man kunne velge mellom og jeg endte opp med denne:

Digitale fortellinger – foto og lyd

Det er 6 elever i gruppen og fordelingen er 3 jenter og 3 gutter. Noen av guttene vil ut og ta bilder av skating og sette kul musikk til. Noen av jentene kunne tenke seg å lage en bildefortelling av skolen og byen. Noen vet ikke hva de kunne tenke seg, men syns det å ta bilder høres kult ut.

Denne gruppen kan man dele inn i tre deler. Man har de som vil ta bilder av skating, de som vil lage bildefortelling om solen og byen, og de som ikke vet helt hva de vil gjøre. Det jeg vil tro er det smarteste å gjøre her er å få de elevene som faktisk vet hva de vil, til å bli enige om å slå sammen ideene sine. Bildene at skatingen kan jo flettes inn i bildefortellingen om byen og gjør at alle forhåpentligvis blir fornøyd. Men det er jo også viktig at alle elevene bidrar, så da kan de som ikke vet hva de vil få lov til å komme med forslag til resten av bildefortellingen. I tillegg er det jo disse elevene som synes at det er gøy å ta bilder, og derfor kan de få ansvaret for å ta bildene til bildefortellingen.

På en annen side kan man også få elevene på gruppen til å stemme over forslagene, fordi det er viktig at de lærer seg at man ikke alltid blir enige om et prosjekt og at man ikke alltid får viljen sin. Hvis det blir uavgjort under avstemningen, kan eventuelt jeg som lærer velge den ideen jeg synes er best. Det som er viktig under dette prosjektet er jo egentlig at elevene lærer seg å jobbe sammen i grupper og at de lærer seg å bruke de ulike digitale verktøyene.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>