Skolepraksis

For et par uker siden hadde jeg skolepraksis på Austefjord Skule og jeg var på gruppen for digital fortelling. Vi fikk ansvaret for en liten klasse på 10 elever og de var fordelt på 4-6. klasse. Klassen ble delt i to og vi som skulle ha undervisningen delte oss deretter.Den første dag brukte vi på å bli kjent, i tillegg til å finne tema for de digitale fortellingene vi skulle lage, og drev også med litt idemyldring og arbeidsinndeling. Vi fikk også vist barna hvordan lydprogrammet Audacity virker og de fikk leke seg litt med det. Vi fikk også litt tid til et par runder stikkball på slutten av dagen.

Den andre dagen ble brukt på å ta bilder til fortellingen. Den gruppen jeg hadde ansvar for dro på bondegården til en elev i gruppa og tok bilder av lammene og hønene hans. Der fikk elevene bruke både vanlige kamera og mobilkameraer. Etter turen på bondegården satt vi oss ned for å velge ut hvilke bilder vi ville bruke. Vi fikk også tid til å skrive ned hva som skulle spilles inn av lyd og deretter spille den inn på Audacity.

Den siste dagen la vi alle elementene sammen og satte på lydeffekter og rulletekst. Da fikk elevene opplæring i redigeringsprogrammet vi brukte før de selv måtte klippe og lime sammen filmen. På slutten av dagen viste gruppene frem filmene for resten av klassen og det ble tid til litt fotball helt på slutten.

To uker senere kom alle elevene til høyskolen for å se prosjektene fra alle skolene. Da ble både film, bilder, lyd og nettsider vist frem, og det virket som om alle elevene hadde det morsomt!

Jeg synes prosjektet var veldig gøy og jeg synes det var veldig lærerikt å jobbe med barn. Jeg tror vi undervurderte barna litt når vi satt opp undervisningsopplegget som jeg har delt her på bloggen tidligere, for de var mye flinkere enn det vi trodde de kom til å være. Dette førte til at vi ble mye fortere ferdig med de øktene vi hadde planlagt og derfor ble det ofte litt dødtid med ballspill. Likevel tror jeg de bare hadde godt av å komme seg litt ut av og til, slik at det ikke ble for kjedelig å sitte foran datamaskinen. Utenom dette støtte vi ikke på noe særlig problemet, mye på grunn av at vi hadde ansvar for en gjeng med flinke elever som hørte på det vi sa.

Selv om jeg synes skolepraksisen var både morsom og lærerik, er jeg ganske sikker på at jeg ikke kommer til å bli lærer. Jeg har rett og slett ikke den tålmodigheten som trengs for å være lærer, i tillegg til at jeg ikke er så veldig glad i å lære fra meg over lengre tid. Kan jo også nevnes at de jobbene jeg ser for meg at jeg vil ha i fremtiden er ganske ulik fra læreryrket.

Jeg tror at elevene fikk opplevd mye på de tre dagene vi var der, som de ikke hadde fått opplevd ellers. Vi prøvde jo å sette fokus på at dette var gøy, og det virket som om alle elevene satt igjen med den oppfatningen. De fikk lære seg et par forskjellige programmer som flere ville laste ned når de kom hjem og sette seg bedre inn i programmet. Den faste læreren deres ville også fortsette å bruke noen av programmene i skolesammenheng og jeg tror han var veldig fornøyd med å ha noen som kunne vise og forklare programmet, både for han og elevene.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>