Arbeidskrav – God og dårlig design

Denne posten kommer litt (veldig) å overtid, men bedre sent enn aldri sier nå jeg!

Oppgaven vi fikk var å finne to nettsider, en med god design og en med dårlig design. Jeg tenkte jeg skulle se på nettsider som handler om noenlunde det sammen, men med veldig ulikt design. Jeg gikk for nettsidene til Big Red Beard Comb og All About Beards, som da handler om min favoritt-ting i hele verden, nemlig SKJEGG! Jeg begynner med det værste og sparer det beste til slutt.

Siden til All About Beards er helt fantastisk rotete. Bilder, video og tekst ligger rundt om kring på hele siden, og balansen er ikke-eksisterende. Jeg vet ikke helt om designet er ironisk eller seriøst, men jeg kommer til å jobbe ut i fra at denne siden er laget helt uten humor. Fargepaletten de har valgt å bruke er en miks av grå, svart og forskjellig blåtoner som ikke passer sammen. Utover det jeg ser har de brukt den samme fonten over alt og det er lite variasjon i tekststørrelsen. De har også valgt å legge på et stroke for å fremheve noen av overskriftene, men det ser desverre ikke noe særlig pent ut. De skal alikevell få pluss i boka for god bildebruk av menn med skjegg, selv om redigeringen ikke er noe særlig god her heller.

Siden til Big Red Beard Comb er derimot et syn! Den har en enkel oppbygging og balansen er strålende. Selv om de bare bruker svart og hvitt i designet, ser det likevell utrolig bra ut på grunn av fargene i bildene som blir brukt. De har en kul kombinasjon av fonter, der de bruker old school-inspirerte fonter sammen med mer moderne og nøytrale fonter. Menyløsningen er også veldig bra, og man har den tilgjengelig uansett hvor langt man scroller ned. Denne typen design hadde nok ikke passet for fleste leverandører, men det er tydelig at de vil fremheve designet på produktene sine, som forresten ser kjempebra ut. Fant bare 2 bilder av skjegg, men de får alikevell full pott fra meg!

Synes disse to eksemplene viser at det ofte kan være lurest å gjøre ting så enkelt som mulig om man vil fremheve det man ønsker å formidle. Det første eksempelet trekker oppmerksomheten bort fra budskapet ved å bruke for mye tekst og sterk farge, mens det andre eksempelet setter det meste av fokus på produktene de prøver å selge.

Dagens visdomsord fra Frøken Trøen, over og ut!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>