Design – Arbeidskrav 1

Denne uken begynte vi med det første arbeidskravet i design og her er oppgaven:
Scan inn, evt. fotografer dei tre eksempla på grafisk design du tok med deg.
Legg inn og skriv litt om kvart eksempel på bloggen din, for eksempel:
• Korleis er hierarkiet er oppbygt? Kva legg du merke til først, deretter og
sist? Kvifor?
• Skriv om fargeval, kvifor du trur desse fargane er valt? Kva betyr dei?
• Korleis er bruken av luft?
• Kva legg du merke til med skrifta, lesbarheita, fontane – er dei dekorative?
• Er der andre av dei tjue designreglane du kan knytte opp mot eksempla?
• Synest du dette er god eller dårleg design – kvifor?

Her er mitt resultat:

grafisk design libresse

Bildekilde: http://norrkoping.matvaran.se/i_vara.asp?7322540560015

Dette er embalasjen på økonomipakken med tamponger fra Libresse. Det man legger merke til først er de svart/hvite blomstene som bryter med bakgrunnen, deretter legger man merke til de rosa blomstene og så til sist bakgrunnen. Detter er nok fordi de svart/hvite blomstene har lysest farge og derfor trekker mest oppmerksomhet til seg. Fargen er nok helst valgt fordi de ulike typene tampongene har ulike farger. Men i tillegg er jo embalasjen ganske “jentete”, i tillegg til at produktet er forebeholdt jenter, så da passer det jo bra å bruke forskjellige rosa nyanser. Bruken av luft er ganske bra. Hadde hele esken vært full av blomster kunne det lett ha blitt litt for voldsomt. Det eneste av skrift som finnes på esken er logoen på siden (synes ikke på bildet). Det hører derimot til en plastembalasje der den viktigste infoen står, men den har jeg ikke lenger. Jeg synes dette er et bra design, fordi det ikke er så tydelig hva produktet er. Det bryter jo på en måte med en del regler, men for akkurat dette produktet synes jeg det passer bra.

grafisk design freia

Bildekilde: http://www.freia.no/baking-og-desserter/baking-og-desserter-baking-product-detail/668?pid=2013&dynNav=pDBP2013

Dette er den nye bakepulver-boksen fra Freia. Det man legger merke til først er nok tittelen på broduktet og den lille bakergutten på siden. Deretter legger man merke til Freia-logoen og det oransje feltet, før man til slutt ser den røde bakgrunnen. Detter kommer nok av samme grunn som over, at den hvite skiller seg ut fra boksen. Fargebruken kommer nok av at rødt , hvitt og oransje har blitt brukt på bakepulver-boksen deres i mange år, og at det fremdeles skal være gjenkjennelig av kundene selv om designet er endret. Bruken av luft synes jeg selv er kjempebra. De har ikke lesset på med mye unødvendig tull, men holdt det enkelt og tradisjonelt. Fonten som er brukt gjør at boksen blir enda mer retro (boksen blir nå laget i metall igjen), og den er lett å lese. Det er litt info på baksiden med en annen font, men den passer veldig bra sammen med skriften på framsiden og logoen. Jeg liker designet fordi de har brukt elementer fra sine gamle design i tillegg til å legge på litt nytt. I tillegg husker jeg den lille bakergutten på siden fra jeg var liten, noe som gjør at embalasjen gir meg en nostalgisk følelse.

grafisk design crushed ice

Bildekilde: http://chadizzy1.blogspot.no/2011/04/new-marlboro-and-n-products-from-sm-15.html

Dette er embalasjen på Crushed Ice snus fra Nick and Johnny. Det man først legger merke til er nok en gang den hvite skriften på lokket og på siden (av samme grunner som over). Deretter ser man det blå og så bronsen. Fargebruken er jeg ganske sikker på at spiller på produktnavnet. Hvitt og blått er jo farger som gjerne kan representere is/vann. Bronsen er nok satt inn for å gi boksen et røffere design. Det er ikke så mye luft på boksen, og mye av det kommer nok av at den er så liten. Hadde de kuttet ut noen små detaljer, så hadde nok designet vært mye bedre. De har brukt to ulike fonter på boksen (hvis man ikke teller helse-advarselen på undersiden). Den ene er kraftig og ser litt slitt ut, noe som tyder på at de fortsetter å spille på et røft design. den andre er mindre, og er derfor gjort mer tydlig for å gjøre den mer leselig. Jeg greier ikke helt å bestemme meg for hva jeg syns om designet (spesielt fordi jeg ser dette designet nesten hver eneste dag), men jeg tror jeg heller mot at det er litt rotete. Det blir veldig mye på en gang med så mange ulike farger og detaljer.

One thought on “Design – Arbeidskrav 1

  1. Hei, Sunniva! Her har du valt tre veldig forskjellige eksempel – flott! Interessant å sjå ei tampongeske som prøver å vere dekorativ, kanskje for å vere mest mulig diskret når den ligg i handveska? Og også interessant at Bakepulver har gått tilbake til mange av dei gamle elementa – men det ser ut til å funke veldig bra! Spesielt når, som du seier, fargane er dei same! Eg er også einig med deg i at snuseska har ein rotete design, den ropar veldig til forbrukaren – og eg forstår ikkje heilt kvifor dei skal vektleggje “Nick & Johnny” så voldsomt.

    Godt jobba! :-) S

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>