Ålesund

Outdoormedia production dro på klassetur til Ålesund tirsdag 28. oktober. Der skulle vi møte Tom Skrede, Markeding Director for Visit Ålesund, som vi skal lage en film for som skal selge Destination Ålesund & Sunnmøre som produkt i turistmiljøet.

IMG_3821

Før vi møtte han dro vi innom et museum som heter Jugendstilsenteret. Der gikk vi på en omvisning som viste jugenstilen som Ålesund bærer stor breg av. Der fikk vi også litt bakgrunnshistorie om byen Ålesund som arkitekt by. Byen brant ned til grunnen av en bybrann i 1904. Deretter ble byen bygd opp i løpet av få år, og byen står dermed i dag i samme stil på nesten alle bygningene i byen. Dette gjør Ålesund til en spesielt vakker by. Jeg skulle virkelig ønske at byen min (Sarpsborg) så slik ut også, for jeg kjente igjen flere av bygningstilene som vi har på noen få bygninger i Sarpsborg. Dessverre alt for få.

IMG_3881

IMG_3872

IMG_3825

Etter at klassen klarte å rote oss fram til møte med Tom Skrede, startet gruppene å tenke på hvordan de ønsket å vinkle filmen sin, etter at han hadde presentert fram en konkret oppgave vi skal løse på best mulig måte til hans ønske. Min gruppe skal ha fokus på aktiviteter for barnefamilier som reiser til Ålesund. Filmen skal starte fra innreise via båt, og deretter gå igjennom en hel dag med aktiviteter. Dette synes han var en interessant vinkling, og ga oss deretter ulike aktiviteter og steder han ønsker vi skal ta med.

IMG_3850

IMG_3854

IMG_3846

(Legger til med et litt kreativt bildet til slutt – redigert)

Patchellhytta

Patchellhytta
Patchellhytta ligger ved foten av fjellet Slogen (1564 moh.) i en stor dal som heter Habostaddalen. Slogen er et av de mest kjente fjelltoppene i Sunnmørsalpene, og er en populær fjelltopp å klatre. Slogen ligger vest for Habostaddalen, mellom Stranda og Øye. Stor Smørskrestinden ligger 1639 meter over havet, og ligger på andre siden av Patchellhytta, på sørsiden. Patchellhytta er et populært reisemål for fjellvandrere. Den er perfekt for både en dagstur, for å ha et sted å spise nisten sin, eller overnatte før man klatrer Brekketindane, Smørksredstindene eller selvfølgelig Slogen.

patchellhytta1

patchellhytta2

Patchellhytta er en selvbetjent hytte som verken har innlagt strøm eller vann. Hytta har likevel et solpanel som kan gi lys om det har vært godt med sol på dagen. Det er også vann 10 meter uten for hytta. Hytta har to kjøkken og har gasskomfyrer, og har også 3 vedovner. Det er 23 sengeplasser i hytta hvor flere av dem er køyesenger, og andre er senger fordelt på to hemser. Hytta har to spiseplasser med vedovner, og har en stue med sofa er og godstoler, som er gull verdt etter en lang dag ute på fjellet eller dalene. Det er også utstyrt med mange forskjellige spill i hytte for skikkelig hytteunderholdning. Kortspill er en slager. Hytta har en egen inngang for hunder, og det er mulig å låne en lavo som ligger i vedskjulet, som hunder kan sove i.

Litt historie

Charles Watson Patchell var en av mange briter som satte godt pris på de norske fjellene. Rundt 1900-tallet var Norge et populært reisemål for britiske fjellklatrere som søkte fjelltopper med fantastiske utsikter. Dette overførte seg til den norske kulturen, hvor turgåing og fjellklatring ikke var spesielt populært. Britene dro derfor til Norge for å oppleve majestetiske fjell med utsikt over daler og fjorder i det langstrakte landet. Patchell var en av disse mennene. Han var nesten på årlig besøk i sunnmøre fra hundreårsskiftet til andre verdenskrig. Han forelsket seg i fjellet Slogen og bygde en liten steinhytte i Habostaddalen, under Slogen, på 1920 tallet. Hytten var til for andre fjellklatrere som klatret Slogen eller andre fjell i området.

DSC_0046

DSC_0023

En ny og mye større hytte var bygd i 1964 i Charles Watson Patchells navn på grunn av hans dedikering til området, og den lille hytten han hadde bygd til de som ønsket å bruke den. Patchells orginale hytte som han bygde selv ble resaurert på sent 1970-tallet på grunn av mangel på vedlikehold av hytta. I dag blir den tatt godt vare på. Den nye og store Patchellhytta ble utbygget i 1996/97 og i 2011, og har ofte besøkende av turister eller fjellvandrer fra nærmiljøet.

DSC_0026-blogg1

DSC_0052

bloggen3

Refleksjons dokument

Tourism marketing from 1990-2010.
- Two decades and a new paradigm
av Daniel R. Fesenmaier og Zheng Xiang

Gjennom de siste årene har markedsføring av turisme forandret seg og utviklet seg i en helt annen retning enn det var på vei før. Fesenmaier og Xiang tar for seg hvordan turistmarkedsføringen har endret paradigme eller mønster enn det var for bare 20 år siden. Artikkelen går igjennom om hvordan de forskjellige årene markedsførte turisme til forskjellige steder og land, og måtte endre kommunikasjonen når nye teknologier overtok verden som plattformer for massene.

Fesenmaier og Xiang skriver om hvordan man kan karakterisere de siste to tiårene som paradigme forandring eller skifte. Hele verden endret seg når internett kom på verdensbasis, og ingen kunne forutse hvordan dette ville påvirke markedsføringen av turisme i dag. Internett binder hele verden sammen, til og med verdens økonomien ble vevd sammen slik at urelaterte hendinger i et land kunne nå ha store betydninger for et annet.

Rundt det første tiåret med internett (ca 1991-2002), ble turist industrien en av de store som begynte å bruke det nye mediet. De store industriene forsto at internett var en stor informativ plattform som enkelt kunne nå ut til store deler av verdensbefolkningen, hvertfall av de som hadde mulighet til å reise til destinasjoner rundt om i verden. De så det store potensialet til å nå ut til kunder, og kommunisere med dem på en enklere måte enn tidligere. Brosjyrene ble byttet ut med nettsider. Dette ser vi tydelig også i dag. På nettsidene til reisebyråer kan man enkelt finne informasjon om destinasjoner, og enkelt linke seg videre til fly og hoteller som man også kan bestille over internett. Alt er dermed enklere, og mer tilgjengelig.

Fesenmaier og Xiang skriver at turistorganisasjoner skjønte videre de kunne selge opplevelser som produkter, og at «den nye kunden» krever personlige opplevelser hvor kunden føler at de er i kontroll over det nye markedet. Selv merker jeg at reisetrender er blitt en stor del av turistnæringen nå. Dette ofte gjennom reisebloggere som legger ut mange bilder (spesielt vakre eller utrolige er bildene) av destinasjoner og opplevelser fra rundt om i verden, som inspirerer andre til å dra på samme eller lignende sted, og oppleve de samme eller lignende opplevelser. Inspirere tror jeg er et nøkkel ord der.

Fra 2001 til i dag har turistnæringen endret seg enda mer, skriver Fesenmaier og Xiang. Fokuset ble satt enda mer på teknologiutvikling enn tidligere. Hvordan man skal informere kundene gjennom andre og enklere teknologiske plattformer enn tidligere. Dette krevde nytenking med fokus på å personlig gjøre kommunikasjonen til kundene, for å nå ut på en ny måte. Med internett kan man besøke andre verdens deler mange mil unna, uten å forlate soverommet eller sofakroken. Man kan utforske ved taste trykk og bildescrolling på egen iPhone. Derfra kan man bli inspirert til å enkelt planlegge en reise, med fly og hotell booking. Flere reisenettsider gjør det også enkelt for deg som kunde å få personlig tilbakemelding på hvor du bør dra og hva du bør oppleve etter deg som person, og ikke bare hvor massene drar.

I artikkelen står det om noe de kaller «army of travellers» eller «hæren av reisende». Dette er hvor kunder og reisende inspirerer andre kunder og reisende til å reise og oppleve verden, gjennom å bruke sosiale medier, og medierer opplevelsene sine over internett, slik at andre kan se og bli inspirert. Disse mediebrukerne og reisene kan være kjendiser som når ut til sine fans, bloggere som når ut til sine lesere, eller vanlige mennesker som deler minner og opplevelser på sosiale medier i gjennom instagram, snapchat og twitter med familie, venner og beskjente. Dette er nok også en av de sterkeste promoteringene for reisebyråer, for man blir som regel mer påvirket av mennesker man anser som pålitelige eller kjenner til, enn hva ren reklame gjør for et menneske i dag.

I artikkelen står det at markeds guruer mente at businesskompanier som ikke endret seg med teknologien ikke ville overleve i lengden. De mente at det var 6 utfordringer:
1. Tilpasse seg de teknologiske endringene.
2. Administrerende forventninger som en del av samfunnets lederskap
3. Endre seg fra destinasjons markedsføring til destinasjons administrasjon
4. Konfrontere nye nivåer av konkurranse
5. Kjenne igjen kreative partnering som den nye livsformen
6. Finne nye tiltak for suksess – økt behov for å vise ansvarlighet

Dette skulle være utfordringene som skal føre til suksess for reisebyråene. Man skulle også skifte fokus til enkeltindivider og fra markedsføring til massene, som jeg har skrevet over er viktigere i dag enn tidligere. Folk vil være enkelt individer og ikke følge massene slik som det var tidligere. Man skal ha mer fokus på egne interesser og hva den enkelte har lyst til å oppleve. Kundene skal få følelsen at de er den viktigste personen for reisebyrået og at kundens ønsker er det viktigste.

Videre i artikkelen beskriver de en annen viktig endring i markedsføringen for turisme de siste årene. Det blir mer og mer fokus på destinasjoner som merkevare. Hoteller som Hilton, Marriott, Holiday Inn og byer som Paris, Las Vegas og New York er blitt populære reise mål på grunn av de er blitt populære som merkevarer. Selv har jeg følt at mange av disse «merkedestinasjonene» har blitt som andre merke ting, status symbol, og «må oppleves en gang i livet» noe som er positivt for turistorganisasjonene, men det kan likevel ta bort mye at bredden til turistorganisasjonene, og fokusere for mye på «populære» destinasjoner, og legge mye investeringer i dem.

Fesenmaier og Xiang skriver også videre om hvordan reiser har blitt mer en hverdagslig ting man gjør. Er ikke lenge siden jeg leste en artikkel på en norsk nettavis at nordmenn reiser oftere og oftere på små weekend turer, og altså gjør reisene mer hverdagslig i vår hverdag. Dette gjør altså at vi reiser oftere i vår hverdag, til forskjellige steder, og får forskjellige opplevelser. Dette deler vi gjerne over sosiale medier og inspirerer andre til å gjøre det samme som oss.

En ting til jeg også vil føye til som er blitt mer og mer kjent som markedsføring i dag, er å dra inn populærkultur som filmer og serier som reklame for destinasjoner og opplevelser. Hvor filmer og serier som Frozen, Game of thrones, Hobbiten, Harry Potter, Ringenes herre, og andre filmer og serier. Frozen har gitt Norge mye oppmerksomhet på grunn av filmens fokus på norsk natur og kultur, det samme gjelder Game of thrones seriene og de andre filmene nevn over. Reisebyråene bruker disse til å markedsføre egne destinasjoner som ligner eller er eksakt samme location som filmene har. Dette tiltrekker seg mengder med fans eller andre som er blitt inspirerte til å reise til lignede destinasjoner som de har sett på tv-skjermen.

Markedsføringen for turistdestinasjoner i dag har endret seg mye siden internett kom til verden. Markedsføringstaktikken må endre seg i takt med teknologien, og treffe den personlige kunden, i stedet for kundene samlet. Det blir bare enda mer spennende å se hvordan markedsføringen vil endre seg videre.

 

Reflection paper – Outdoor media production

My story and thoughts for my video part.
In my personal history for the first assignment, I wanted to show my love for the outdoor life. My favorite of the type of nature is the woods. I love the nordic woods. The wildlife of animals, and the beautiful trees and bushes- I also love to walk various small paths to different destinations, and explore the nature by first hand. I think I love the woods also because home in Sarpsborg, there is a lot of woods, and no big mountains. Not that I don’t like the mountains, fjords or other norwegian nature, but the woods are spesial to me, and feels like home when I’m there.

The video’s content
In the video I try to tell these feelings for the woods, both through the pictures and voiceover. The pictures is showing me walking in the woods, all alone, and through that I also got beautishots to show the beauty that I see. Because I wanted to talk about my love for the nordic woods I could not use any of the videos I filmed on the trip we had, which was a bit sad, because I was really happy of some of my shots there, but they would not fit my story.

In the beginning of the movie I show very little of myself, in the beginning just my shoes walking, later looking close up at som moss, with me walking away from the camera, and I’m not in focus. Next shot the camera is looking down at me. I’m talking about being alone in the woods at that time, and by looking down at me I seem small and alone, and you can’t really see me or my face really clearly. After more beautishots of the nature close up, with good focus, I’m resting alone at a stone. There you finally see me, and my face clearly for the first time in the video.

After more beautishots of nature, me picking up a mushroom, and my feet are walking, you see me again walking all alone in the woods from a far distance, where I later come up closer by a new shot. Then you can see my face up close when I walk pass by the camera. Then the video again end with what it started with.

My thoughts and reasons behind the content in the video
I start the video by looking up to the sky. You can only see trees then, and will know where I’m at the moment, which is what my video is about, a place to escape to. In the beginning I don’t show my face. This because I want the video to reflect as a trip. Through the video the viewer will get more hints and clearer picture of who I’m and how I look, like in the end, the viewer finally see my face up close, but has through the video get to know me, and how I feel about the outdoorlife. Between the shots of me, I place beautishots close to what I think is beautiful, like a cobweb with waterdrops, the moss with me in the background, clover and waterdrops on grass. I use them to show some of what I think is beautiful in the nature, and to give the viewer a break from shots of me, or camera moving.

What I would change
I would do the lightning better in my shots. I think some of them are too dark, and grainy picture. It looked good on my little screen on my Nikon, but when I started editing I saw the big flaws. I would also not use voiceover, because I think it gets too cheesy, and would rather prefer me talking in a kind of interview where the viewer can see me talk at the location, but we had problems by borrowing audio equipment from the school. We should have had a backup plan in the group, so that’s my own fault. I would also like to change the enviroment a bit. Show different nordic wood locations, with different treesorts, flowers, berries and so on. I would also be better at showing what I’m talking about in the video, but that could also be unnecessary and too much for the viewer, by not leaving anything to the viewers imagination.

I think the video is ok. I’m far from really happy about the result, but I learn in the process to do better next time. I think though I got my thoughts out in the video, and that the viewer got my story, and that is the most important.

 

Outdoor media production – first assignment

The task is to make a video were we are going to tell our own story, by why we love the outdoorlife. In my story I will express my love for the beauty of the nature (mostly the woods, because thats my favorite), and the fantastic feeling I get when I’m there. The feeling is very much spiritual I think, it’s the beauty around me and the feeling of freedom. I love when the sunlight slips through the trees and play with the shadows on the ground, like in the picture under. Or when the raindrops lies in the woods, and the sun shines through them and light them up. Those moments are the moments I love and want to share in my story.

Watch the video here:

Outdoor media production – First trip

Our first trip with outdoor media production class was at Standalhytta, in Ørsta. We drove about 20 minutes by car directly to the cabin. At our first day, we got a task we are going to do in the groups we had been divided into.

The task is to make a video were we are going to tell our own story, by why we love the outdoorlife. In my story I will express my love for the beauty of the nature (mostly the woods, because thats my favorite), and the fantastic feeling I get when I’m there. The feeling is very much spiritual I think, it’s the beauty around me and the feeling of freedom. I love when the sunlight slips through the trees and play with the shadows on the ground, like in the picture under. Or when the raindrops lies in the woods, and the sun shines through them and light them up. Those moments are the moments I love and want to share in my story,

Old pictures I have taken some years ago, that illustrates the beauty I see in the nature.

DSC_005444

 

DSC_0090redigert

At the first day we had some lessons at Myklebustsætra. Myklebustsætra is a beautiful field, with the typical norwegian “postcard-cabins”. They were so beautiful, and perfect objects to take a picture of. Around the field and cabins, the mountains were reaching high around. In the lessons we learnd about sound, and how to record it, and the importance of it in movies and videos. We also talked about dramaturgy in videos, and how to produce and use it. We also took alot of photos. Here is some of them:

cabin1

cabin2

 

The next day we walked up on a mountain. I’m not sure about the name, but I think it is Kvanndalen (or appelsinhaugen). Kvanndalen is next to Kolåstinden. We did not enter the top, though my group and I did enter a kind of mountain top. Not the highest ofcourse, don’t think we were even allowed the little top we climbed anyway! (hush!) The valley was so beautiful, and epic. (I can’t describe it without that cliché word, sorry). The climb at first was a struggle, but when we got in the vally, the view made up for all the struggle! The view showed large mountains far away, so magical. The green grass were climbing up the mountain side, which gave a nice colour contrast.

dalen1

 

dalen3

 

berry

 

jakobass

 

thatgroupthough

When we got longer inside the valley, we got to Kvanndalen (or Appelsinhaugen). That place was, like I said epic! Really gorgeous! The valley was pretty big with a little waterfall on the montainside, but the most amazing was the grass in my opinion. It mixed between red and green, with small river running between. I miss it already!

appelsinhaugen1

appelsinhaugen2

In the valley we worked in the groups on the videos we were making. I got a few shots Im happy with, but I can’t use them myself. This because I’m keeping my focus on the beauty in the woods. That’s my place, even though this mountain trip was incredible! Hopefully my groupmembers can use some of the clips in their parts!

The last day we worked mostly on the video, before we went early home back to Volda.

I really enjoyed the trip! With beautiful norwegian nature, which I wont see where I come from (Sarpsborg)! I got a few good pictures and clips, and a lot of good memories!

The task is still under development, but I hope the group and I will pull this off with a result we all will be happy about! I think we will make it!

 

Lyd – Øyra

Jeg var en del av lydgruppa, som skulle ha elever fra Øyra. Vi fikk en gruppe på 6 gutter.
Vi startet med å forklare guttene litt forskjellige ting vi kunne gjøre, for eksempel, foley (Legge til lyd på videoklipp), radio, hørespill, osv.. Med enighet fra guttene bestemte vi oss for foley. Johnny English, Istid, og andre populære filmer ble kastet fram, men den enstemmige vinneren ble Teletubbies. Guttene startet å skrive opp alle lydene i klippet de valgte ut. Guttene tok styringen og startet til og med å skrive et manus uten av noen av oss «MiD’ere» måtte sette dem i gang med det. Vi ble stående på sidelinjen og skjøt inn med hjelpende innspill om det trengtes. Det ble ingen lydopptak denne dagen, på grunn av problemer med utstyret. Ingen av minnebrikkene fungerte. Neste dag ble brukt til opptak av lyder og stemmer. Guttene ble delt i 3 og 3 og samarbeidet med utstyret sammen. Alle inkludert og gjorde en jobb. Den siste dagen jobbet vi med redigering av lydene. Tilslutt fikk vi et ferdig produkt guttene ble veldig stolte av, og da er vi fornøyde!

a. Hvilke tanker gjør du deg om prosjektet i ettertid? Hva kunne vært gjort/organisert annerledes?

Det virker som guttene koste seg under prosjektet, og de lo godt da de viste fram videoen til de andre elevene. Jeg skulle gjerne hatt enda flere dager med guttene, fordi jeg koste meg så fælt under denne produksjonen! Eneste negative var selvfølgelig problematikken med lydutstyret. Jeg snakket med en fra gruppa vi skulle få lydstyret av, og han sa at den ene minnebrikken ikke fungerte for de heller, men den andre gjorde det. Dette er informasjon vi gjerne skulle fått uansett. Hadde jeg fått vite at den ene minnebrikken ikke fungerte hadde jeg tatt med egen. Da hadde vi i hvert fall hatt en å jobbe med. De ansvarlige for utstyret hadde gitt beskjed til gruppene at utstyret skulle leveres over fra gruppe til gruppe. De burde ta inn alt utstyret mellom gruppene og sjekke at alt var ok. De burde også vært tilgjengelige på telefon, noe de ikke var når vi trengte dem.

b. Hva tenker du om deg selv i lærerrollen etter praksisen? Hvilken posisjon inntok du? Aktiv/passiv, styrende/tilbakeholden, streng/grenseløs, lærer/veileder? Når fungerte du bra og når fungerte du evt. mindre bra? Hva kunne du gjort annerledes? Hva er de viktigste erfaringene du sitter igjen med?

Jeg har selv vært håndball trener for jenter på 8 år, så gutter i 11års alderen er litt annerledes, men jeg har hvertfall smakt på lederrollen ovenfor barn fra før av. Jeg føler jeg var aktiv, kanskje litt styrende, men det for å få de på rett kjør. Når de først var kommet godt i gang var jeg tilbakeholden og lot de jobbe. Jeg trengte heldigvis ikke være noe streng, men kommenterte sikkert lydnivået mer enn en gang. Jeg følte meg mye mer som en veileder enn en lærer. Vi trengte ikke så stå å lære bort så veldig mye. Guttene var flinke til å komme med ideer selv, og forsto alt veldig raskt! Jeg føler jeg fungerte bra generelt, eneste som jeg kunne gjort bedre var å takle de to som ikke hadde så stor interesse av redigeringen av lydklippene. Da ble jeg ganske rådvill og holdt meg til de to jeg hjalp med å redigere. Der burde jeg tatt mer ansvar. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort, for jeg følte jeg prøvde det meste, men lyktes bare ikke helt som jeg skulle ønsket. Jeg koste meg hvertfall veldig med guttene, og er ganske så sikker på at de koste seg også! Viktigste erfaringene må være tålmodighet  og ikke undervurdere hva disse guttene kan få til, for når de jobbet ble jeg overrasket positiv til hva de fikk til!

c. Hvilke tanker gjør du deg om elevrollen og rollen som ansatt lærer? Hvordan oppførte elever og ansatte seg overfor deg som lærer? Hvilke erfaringer tror du elevene og lærerne fikk gjennom prosjektet?

Det er ikke alltid lett å være noen av rollene tenker jeg. Som elev kan man ofte miste tålmodigheten og bli fryktelig rastløs når man skal igjennom alt det kjedelige læreren har satt for dagen. Samtidig er det ikke lett for læreren å jobbe med elever som ikke har konsentrasjonsvilje eller lyst til å jobbe, men som du likevel må ta med igjennom en planlagt undervisningstime.

Elevene var veldig snille og respektfulle. Til og med når en var litt høylytt sa de andre elevene i fra til den eleven for oss. Jeg var redd det kom til å bli mer utfordrende siden vi hadde 6 gutter, men ingen av guttene var overhode respektløse eller vanskelig å ha med å gjøre. Lærerne ga oss godt med spillerom, og vi så ikke så mye til de faktisk.

Jeg håper elevene vil se på lyddesign på en annen måte. Hvor stor faktisk den jobben er, og ikke minst hvor viktig. Håper også de fikk noe erfaringer innenfor det å jobbe sammen fram mot en mål. Jeg er ikke så sikker på med lærerne siden vi ikke så så mye til dem. Eventuelt gode erfaringer av samarbeid med høyskolen!

Bloggoppgave – Medieproduksjon

Senere dette semesteret skal vi samarbeide med 6. klassinger, og utarbeide et medieprodukt – lyd, film, web eller design. Men før den tid, har vi fått en bloggoppgave om ulike “caser” som vi må løse. Oppgaven jeg valgte lyder som følgende:

3) Webgruppa
Det er fem elever i webgruppa, og alle er gutter. De har lyst til å lage en side om spilling! Men de er ikke helt sikre på hva den er for. Men de har masse kule ideer om juksekoder og gode spillfilmer fra youtube.com 

Jeg vil først at guttene selv skal finne ut hva som er lurt å ha med på en slik nettside. Jeg sikker på at hvis de setter seg ned og brainstormer sammen, så vil de komme opp med mange gode ideer de kan ha på en slik nettside. Deretter vil jeg at de skal velge seg ut et spill eller en spillserie som de setter fokus på. Dette for at ikke nettsiden skal være for løs sluppen med informasjon og innhold.

Jeg synes det er viktig at de skal finne ut det meste selv, men selvfølgelig hjelpe dem på veien og tipse dem i riktig retning. En nettside om spill er ingen dum idé. Mange som spiller bruker da mye tid på dette og ser på det som en hobby, noe det er. Spillene fatter da en stor interesse hos spilleren, og det er dermed ikke umulig om spilleren tar i bruk nettsider for mer informasjon, tips, koder osv, på de ulike spillene de spiller. Ikke minst om de står fast og ikke kommer seg videre så kan de finne fram tutorials som skal hjelpe dem for å komme seg i mål.

DSC_0016

Nettsiden guttene da kan lage spørs først og fremst på spillet/spillserien de velger. Dette fordi spill generelt kan være så utrolig ulike på alle mulige måter. Men enkel bakgrunnsinformasjon er da naturlig å ta med. Videre kan mer utdypene informasjon om steder, våpen (om dette er brukt), ander objekter, karakterer, bakgrunn historie, osv som er i spillet. Dette blir igjen vurdert med tanke på type spill. Juksekoder er også populært å legge ut på slike nettsider, og dermed heller ingen dum idé. Som sagt er det veldig naturlig å ha med tutorials. Disse kan linke til gode tutorials som guttene har funnet på youtube – eller så kan de selv skrive ned utdypende tutorials. De kan også ha forum som er åpne for diskusjoner rundt spillene. Dette for å nevne noe en slik nettside kan inneholde.

Men som sagt, først og fremst, ønsker jeg at guttene skal samarbeide og finne ut sammen hva en slik nettside kan inneholde og brukes til. Det er de først og fremst som skal lage dette produktet, og jeg skal hjelpe dem på veien.

DSC_0048

Teori – Lyd

  1. Hva er samplingsfrekvens og bitrate, og hvorfor må du kjenne til disse begrepene?
    Samplingsfrekvens er hvor mange målinger som blir gjort i sekundet, når et lydkort omformer analog lyd til digital lyd gjennom en datamaskin. For eksempel har en normal CD en samplingsfrekvens fra 44 100Hz, som betyr 44 100 målinger i sekundet.

    Bitrate handler om hvor mye informasjon som blir behandlet per tidsenhet. Bitrate er viktig innen for begandling av digital musikk. Jo høyere bitrate / informasjon som sendes gjennom, jo bedre kvalitet.

    Bitrate og samplingsfrekvenser er viktige begreper innen for lyd og digital lyd og musikk redigering.

  2. Nevn to utbredte lydformat med ulikt bruksområde. Hvilke egenskaper særpreger disse?
    MP3: Mp3 (Moving Picture Experts Group, Audio Layer III) er et filformat for lagring av lyd, og revolusjonerte lydlagringen på 1990-tallet. Det som er spesielt med mp3′ens komprimentering, er at de sletter data / lyd som ikke kan høres, dette for å gi en mindre fil størrelse. Man kan redusere fil størrelsen helt opp til 90% uten merkbar forskjell.
    WMA: WMA(Windows Media Audio) er også en veldig utbredt lyd-lagrer. WMA beholder flere lyder enn mp3, og beholder bedre lydkvalitet på lav bitrate enn hva MP3 gjør.Lydspor

  3. Hvordan oppretter og sletter du lydspor i Audition?
    Man legger til lydspor enkelt i Audition ved å importere lydfilen over i programvaren. Vil man ikke lenger ha lydfilen man har importert over, kan man enkelt markere lydfilen ved å trykke på den, og deretter “delete-knappen” på tastaturet.

  4. Hva er forskjellen på et mono- og et stereoopptak? Hva skal du velge når du gjør opptak av én lydkilde med én mikrofon kontra to mikrofoner kontra tre mikrofoner?
    Mono betyr en lydopptaker, mens stereo betyr flere lydopptakere. Mono vil gi en lyd som bare går rett fram, og kan virke litt flat. Stereo vil gi en romfølelse, ved å plassere mikrofonene strategisk. Med to mikrofoner kan du plassere dem på hver sin side med avstand fra hverandre. Den tredje kan deretter plasseres lenger bak, mer til siden nærmere, eller på samme linje? Flere mikrofoner vil gi en mer detaljert romfølelse, hvertfall.

  5. I hver «kanalstripe» (lydspor) finner vi solo- og mute-funksjonene. Hva bruker vi disse til?
    Solo-funksjonen bruker vi til å bare spille av det ene lydsporet, mens mute-funksjonen isolerer vi ut et lydspor for å høre de andre lydsporene uten det ene.

  6. Hvilke tastatursnarveier (eng: keyboard shortcuts) vil du anbefale medstudentene dine å lære seg når de skal behandle lyd i Audition?
    Viktigste synes jeg er mellomromstasten som spiller av eller stopper avspilling av lyd. En veldig enkel tastatursnarvei istedet for å trykke direkte på play med muse. Selvfølgelig vil “delete”knappen også være en enkelsnarvei. Og kanskje viktigst holde Ctrl og trykke Z. Dette er en enkel angre knapp som vil bli flittig brukt.

  7. Hvordan zoomer du inn og ut i Audition? Har denne funksjonen noen tastatursnarvei?
    Jeg vet bare om en måte, og det er å holde pilen over lydsporet du ønsker å zoome inn på, og scrolle ved musen.

  8. Hva er forskjellen på «Edit View», «Multitrack View» og «CD View» i Audition?
    Edit View gir den totalt fokus på et lydspor, hvor du kan enkelt gå inn og redigere det du måtte ønske. Multitrack er flere lydspor satt under hverandre slik at de kan redigeres sammen. Jeg er dessverre ikke sikker på hva CD View er.

  9. Hva er krysstoning (eng: crossfade) godt for? Hvordan gjøres det i Audition? Hvordan skiller krysstoning seg fra inn- og uttoning (eng: fade-ins, fade-outs)?
    Crossfade gjør en overganger fra forskjellige type lydspor mye mindre synlig. Inn og uttoning kommer gjerne fra og til null lyd, men bare gir en myk overgang, mens crossfade handler om å binde lydspor sammen. Hvis du drar et lydspor over på enden eller begynnelsen av lydspor vil Audition automatisk sette igang en crossfade.

  10. Hva menes med at et lydsignal «klipper» eller «vrenger» (eng: peaks)? Hvordan kan du forhindre slik «klipping»?
    Et lydsignal klipper eller vrenger seg fordi du har en for høy lyd på lydklippet, slik at det skapes støy i lydfilen.